نسخه چاپی

ابلاغ ممنوعیت تعطیلی سراسری مدارس از سوی ستاد ملی كرونا

عکس خبري -ابلاغ ممنوعيت تعطيلي سراسري مدارس از سوي ستاد ملي کرونا

در شرایطی كه همچنان برخی مدارس به ویژه در تهران در تعطیلات كرونایی به سر می‌برند، قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با كرونا، ممنوعیت تعطیلی كلی مدارس را ابلاغ كرد.

به گزارش نما، وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا درخصوص شدت درگیری در مدارس و تعطیلی منطقه‌ای و شهرستانی را به استان‌ها ابلاغ کرد.

براساس دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا، با توجه به‌ تأکید رئیس جمهور، تعطیلی کلی و سراسری مدارس ممنوع است.

این دستورالعمل تأکید می‌کند:

اجرا و رعایت منظومه مصوبات ستاد ملی و انتظارات، مطالبات و رهنمودهای ریاست جمهور و وزیر کشور در صدر تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری ستادهای استانی قرار گیرد.

اولین یا تنها راه‌حل مدیریت بیماری تعطیلی فعالیت‌های اجتماعی نیست لازم است دانشگاه‌های علوم پزشکی و صاحب‌نظران تمهیدات لازم بهداشتی، مراقبتی، نظارتی، حمایتی و اقتضایی هر یک از گروه‌های اجتماعی را تولید، منتشر و آموزش داده و با تدابیر سیاستی و نظارتی ستادهای استانی از تعطیلی‌های غیرمنطقی و مطالعه نشده جلوگیری کنند.تلاش استانداران و اعضای ستاد استانی برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی سختگیری‌های لازم در این خصوص و نظارت‌های مستمر از اطمینان اجرای آنها. بیماریابی و درمان سریع دانش‌آموزان و دانشجویان مشکوک و بیمار قطعی و جلوگیری از ورود آنها به کلاس‌های درس و استفاده آنها از آموزش‌های غیرحضوری.

در صورت افزایش بیماران قطعی در یک کلاس یا یک مدرسه نسبت به تعطیلی کلاس درس یا مدرسه مورد نظر اقدام شود.

در صورتی که حجم مبتلایان قطعی به بیماری در شهرستان یا منطقه افزایش پیدا کرد، فقط نسبت به غیر حضوری کردن مراکز آموزشی در مناطق مورد نظر برای مدت زمان مشخص تصمیم‌گیری شود.

پیش از این رئیس جمهور و مسئولان وزارت آموزش و پرورش بر ضرورت بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان البته با رعایت فاصله گذاری اجتماعی تأکید داشتند با این حال در برخی شهرها به ویژه تهران، مدارسی هستند که همچنان در ادامه تعطیلات کرونایی به سر می‌برند.
ورود مدارس در ایران به سومین سال تعطیلات کرونایی در شرایطی است که پیش از این یونسکو و حتی سازمان جهانی بهداشت نسبت به ادامه تبعات تعطیلی مدارس به لحاظ آسیب‌های آموزشی، روانی و جسمی هشدار دادند و خواستار بازگشایی مدارس و تقویت مراقبت‌های بهداشتی شدند.

آنطور که آمارهای یونسکو از وضعیت بازگشایی مدارس در دنیا حکایت می‌کند، از میان ۳۷ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۸۱۵ محصل در سراسر دنیا فقط ۷ کشور مدارسشان را بازگشایی نکردند هرچند که در نقشه‌ها و آمارهای جهانی، ایران جزو آن دسته از کشورهایی بوده که بازگشایی مدارس را انجام داده است اما کیفیت این فرآیند رضایت‌بخش نیست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در ایران تأکید بر بازگشایی مدارس صرفا در رسانه‌ها و فضای مجازی است و در میدان کار به دلیل نبود نظارت‌ کافی بر ضروت بازگشت مدارس به آموزش حضوری و نحوه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و از سوی دیگر ناتوانی در حمایت از مدارس برای تهیه امکاناتی همچون ماسک، ضدعفونی کننده دست و تهویه هوا همچنان برخی مدارس در تعطیلی به سر می‌برند.

باید هشدار داد که تبعات جدی ادامه تعطیلی مدارس متوجه دانش‌آموزان علی الخصوص در مدارس دولتی است از سوی دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش برای جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان در حدود سه سال تعطیلات کرونایی مشخص نیست.

۱۴۰۰/۱۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...