نسخه چاپی

همه چیز درباره تغذیه و پوكی استخوان

تغذیه و پوكی استخوان رابطه مستقیمی با یكدیگر دارند. اگر شما از رژیم غذایی سالم پیروی نمی كنید و مكمل های خوراكی مصرف نمی كنید، احتمال ابتلاء تان به پوكی استخوان بسیار زیاد است. اما چه مقدار از مواد غذایی باید مصرف كرد تا خطر بروز این بیماری به حداقل برسد؟

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاین، مهم ترین مواد مغذی که از بروز پوکی استخوان جلوگیری می کنند عبارتند از: ویتامین د و کلسیم

ماده معدنی کلسیم نقش اساسی در افزایش تراکم و استحکام استخوان ها ایفاء می کند، در حالی که وجود ویتامین د برای جذب کلسیم توسط استخوان ها الزامی است.

این دو ماده مغذی دست در دست یکدیگر دارند: اگر به اندازه کافی ویتامین د وارد بدن نشود، تراکم استخوان ها به دلیل ناتوانی در جذب کلسیم کاهش می یابد. اما اگر میزان کلسیم بدن کاهش یابد، ویتامین د نمی تواند کلسیم مورد نیاز استخوان ها را تامین کند.

منبع اصلی تامین ویتامین د نور خورشید است. برای قرار گیری در مقابل نور خورشید باید از کرم های ضد آفتاب استفاده کرد.

تغذیه و پوکی استخوان: چرا مواد غذایی بهتر هستند

برای تقویت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان، شما می توانید کلسیم و ویتامین د مورد نیاز بدن تان را از مواد غذایی یا مکمل ها تامین کنید. بهترین انتخاب تامین این مواد از طریق مصرف مواد غذایی است.

شیر، ماست، پنیر و سایر محصولات لبنی حاوی سطوح بالایی از کلسیم، فسفر و پروتئین هستند که نقش اساسی در حفظ تندرستی استخوان ها ایفاء می کنند.

سایر مواد غذایی سرشار از کلسیم عبارتند از:

- مواد غذایی غنی شده مثل آب پرتقال و غلات

- سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم بروکلی

مواد غذایی سرشار از ویتامین د عبارتند از:

- ماهی های تازه مانند سالمون، ساردین و تون

- آب پرتقال و غلات غنی شده با ویتامین د

تغذیه و پوکی استخوان: نقش مکمل ها

برخی اوقات، پزشکان برای برخی از افراد که نیاز بدن شان به کلسیم و ویتامین د را نمی توانند تامین کنند مکمل تجویز می کنند. مصرف مکمل ها نقش اساسی در حفظ تندرستی استخوان های بدن آنها ایفا می کند.

به خاطر داشته باشید که مکمل کربنات کلسیم باید همراه غذا مصرف شود. اکثر قریب به اتفاق مکمل های کلسیم به صورت استاندارد حاوی ویتامین د نیز هستند.

توصیه هایی برای مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین د

- نتایج تحقیقات نشان داده اند که مصرف مکمل های ویتامین د و ماده معدنی کلسیم به کاهش خطر شکستگی استخوان لگن سالمندان کمک می کند.

- افرادی که از خانه خارج نمی شوند و در معرض نور خورشید قرار ندارند باید روزانه 10 میلی گرم مکمل ویتامین د و کلسیم مصرف کنند.

۱۳۹۴/۶/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...