نسخه چاپی

قهوه دومین تجارت پُرسود پس از نفت

صنعت قهوه از جمله صنایع تازه ای است كه اخیرا در ایران برای رشد و توسعه مسیر خود را آغاز كرده است صنعتی كه عنوان میشود طی دهه اخیر حتی در برخی استانهای جنوبی و جنوب شرقی كشور نیز كشت محدود آن آغاز شده است و البته چند كارخانه نیز در بخش فراوری این محصول در كنار سایر رقبای فعالیتی چشم گیری را شروع كرده اند از جمله شركت مولتی كافه كه تاكنون موفق شده است در كنار سایر برندهای مشهور در داخل كشور موفقیت های چشم گیری نیز داشته باشد .

به گزارش نما به نقل از نسیم: صنعت قهوه از جمله صنایع تازه ای است که اخیرا در ایران برای رشد و توسعه مسیر خود را آغاز کرده است صنعتی که عنوان میشود طی دهه اخیر حتی در برخی استانهای جنوبی و جنوب شرقی کشور نیز کشت محدود آن آغاز شده است و البته چند کارخانه نیز در بخش فراوری این محصول در کنار سایر رقبای فعالیتی چشم گیری را شروع کرده اند از جمله شرکت مولتی کافه که تاکنون موفق شده است در کنار سایر برندهای مشهور در داخل کشور موفقیت های چشم گیری نیز داشته باشد .

گفته میشود قهوه یکی از چند محصول استراتژیک دنیا است که پس از بنزین بیشترین مصرف را در بین کالاهای تولیدی جهان دارد و شاید از همین رو است که بسیاری از صاحبان صنایع و سرمایه گذارن ایرانی تمایل دارند تا در این بخش از صنعت کشاورزی در ایران سرمایه گذاری کرده و به نتایج دلخواهی نیز برسند.

چندی پیش بود که یکی از فعالان و سرمایه گذارن بخش خصوصی در زمینه کشت و فراوری قهوه عنوان می کرد اراضی چابهار و سیستان و بلوچستان از جمله اراضی هستند که از پتانسیل بالایی برای کشت این محصول برخوردارند. آنان نیز در تلاشند تا بتوانند این شهرستان را به یکی از چند قطب تولید این محصول ارزشمند تبدیل کنند.

با همه بایدها و نباید هایی که احتمالات کشت و موفقیت آمیز بودن این برنامه صنعتی امروزه در ایران از آن برخوردار است ایران تاکنون یکی از عمده وارد کنندگان این محصول بوده است واردات دانه قهوه بیشترین بخش زنجیره ارزشی در بازار قهوه را دارد و به گفته معدودی از فعالان این صنعت ، مصرف سرانه قهوه در کشور حدود ۷۰ تا ۸۰ گرم است شاید این میزان مصرف سالانه رشدی ۳۵ درصدی را نیز تجربه کند اما همین میزان نیز حتی نمیتواند نوید بخش جهشی عظیم در مصرف این محصول در کشور باشد .

شاید از این روی باشد که مسئولان و کارشناسان این بخش از صنعت بر این باور باشند که ایران فاصله زیادی با اقتصاد نیازمند قهوه دارد . از نظر برخی کارشناسان در این بخش ؛ تجارت این نوشیدنی دومین تجارت پُرسود در جهان پس از نفت و بنزین است از نظر بسیاری از فعالان این صنعت رابطه بین رشد اقتصادی ، کار و میزان خواب همواره مورد بحث است چیزی که در کشوری چون توکیو تجربه شد و عنوان شد مردمان این کشور تنها با ۵ ساعت و ۴۴ دقیقه خواب در شبانه روز موفق به کسب حجم تولید ناخالص داخلی تا مرز ۱۹۰۰ میلیارد دلار در سال شده اند .

سبک زندگی که فرای انرژی زا بودنش به بخشی از بایسته های زندگی مردمان آمریکایی ، اروپایی و ژاپن تبدیل شده است . با همه مزایایی که این صنعت و تجارت از آن برخوردار است کشورهای موفقی نیز بودند که توانستند علی رغم مزاج سنتی مردمان سرزمینشان از کشت و تجارت این صنعت به خوبی بهره مند شود.

چین که امروزه از جمله کشورهای موفق در کشت و تبدیل این صنعت به شمار می رود همواره به عنوان کشوری مطرح بوده است که در بخش تجارت چای پیشگام بوده است اما پس از آشنایی و تغییر ذائقه مردم کشورش با توجه به پُرسود بودن این تجارت تصمیم گرفت تا نسبت به کشت و فراوری این محصول در اراضی کشور خودش اقدام کند و دراین حوزه نیز به موفقیت هایی دست یافت.

این کشور توانست علی رغم فقدان سطح زیر کشت قابل توجه در بخش تولید و کاشت قهوه با سرمایه گذاری های موفقی که در بخش کاشت قهوه داشت مصرف سرانه کشورش را از ۱۹۹ هزار کیسه در سال ۱۹۹۸ به ۱/۱ میلیون کیسه در سال ۲۰۱۲ برساند . با توجه به جمعیت ۱/۳ میلیارد نفری که چین از آن برخوردار است این کشور توانست به رشد سالانه ۱۲/۸ درصدی در تولید و مصرف قهوه برسد به عبارتی توانست با افزایش سرانه مصرف از ۹/۵ گرم به ۲۵ گرم برسد.

با همه این حواشی نباید فراموش کرد که چین از جمله کشورهایی بود که تا ۳۰ سال گذشته از جمله کشورهای فقیری محسوب میشد که در آمد روزانه کمتر از یک دلار داشت و حتی نیمی از مردم توان خواندن و نوشتن نداشتند و اکثریت ساکن روستا بودند لذا تا ۳۰ سال گذشته ذائقه مردم به دلیل گران بودن این کالای بیشتر به سمت چای گرایش داشت تا قهوه ، سپس کم کم به مدد بیش از یک دهه رشد اقتصادی بالای ۱۰ درصد تواسنتند به اکثریت جمعیت شهر نشین تبدیل شوند و درآمد روزانه بین ۱۰ تا ۱۰۰ دلار را تجربه کنند و این به معنای قدرت خرید چند برابری مردمانی بود که نشان دادند اکنون به شدت مشتاق پیروی از سبک زندگی مدرن هستند از این روی علاوه بر صادرات قهوه به این کشور که از جمله عمده ترین محصولات صادراتی به این کشور است این کشور مصمم است تا توان تولید خود را نیز به رخ سایر رقبای بکشد چیزی که ایران نیز هم اکنون در حال تجربه آن است .

۱۳۹۴/۶/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...