نسخه چاپی

سفر روحانی به نیویورك قطعی است

سخنگوی دولت درباره سفر رییس جمهوری به سازمان ملل و ملاقات با سران كشورها گفت: انجام این سفر قطعی است و درخواست های زیادی هم برای ملاقات از سوی سران كشورها ارایه شده است.

به گزارش نما، «محمدباقر نوبخت» روز سه شنبه در نشست خبری خود، افزود: طبق معمول این درخواست ها بررسی خواهد شد و هر کدام تاثیری در منافع ملی کشور داشته باشد و وقت ایجاب کند به درخواست ها پاسخ مثبت داده خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سهام عدالت نیز اظهار داشت: از سازمان خصوصی سازی می خواهم که گزارش بیشتری ارائه دهد، ولی وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال تهیه گزارشی است تا برای بهره مندی بهتر از این سهام و افزایش اثربخشی در اقتصاد کلان استفاده کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به رابطه بودجه سال آینده با اقتصاد مقاومتی هم گفت: در مقدمه بودجه تصریح شده که برای افزایش رشد اقتصادی و برخورداری از همه ظرفیت های داخلی و بویژه فناوری و دانش فنی و جهت افزایش تولید که نه برای مصرف داخلی بلکه به صورت صادرات به دنیا ارائه شود.

نوبخت افزود: بر اساس آنچه در بودجه آمده رویکرد این بود که افزایش رشد اقتصادی همراه با مهار تورم باشد و در کنار آن وابستگی بودجه به نفت نیز کاهش یافته و اعتبارات عمرانی رشد داشته باشد.

وی در پاسخ به پرداخت حق بیمه تاکسیرانی توسط دولت گفت: سازمان تامین اجتماعی باید نسبت به این موضوع اقدام کند و ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین درباره واگذاری واحد تولیدی آلومینیوم خاطرنشان کرد: این واگذاری از طریق مزایده انجام شده است و هر فردی بیشترین قیمت را ارایه داده باشد، برنده خواهد شد.

نوبخت ادامه داد: تا جایی که اطلاع دارم فرد خریدار حاضر است 400 میلیارد تومان نیز بیشتر از مزایده بپردازد ولی در این زمینه قوه مجریه و دیگر نهادهای نظارتی موضوع را تحت نظر دارند و اجازه نخواهیم داد، تخلفی پیش آید.

سخنگوی دولت درباره تهیه آیین نامه اجرایی قانون حمایت از صنعت خودرو نیز گفت: این آیین نامه در دولت مطرح نیست اما در یکی از کمیسیون های دولت در دست بررسی است که موضوع را پیگیری و اعلام می کنم.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره درگیری های طایفه ای در برخی روستاهای استان خوزستان، اظهار داشت: دولت از طریق مجاری قانونی شرایط تامینی لازم را فراهم می کند؛ از این دست نزاع ها ممکن است در نقاط مختلف پیش بیاید اما نیروهای انتظامی به دقت وارد عمل خواهند شد و اجازه هرگونه بی نظمی را خواهند گرفت.

**گفت و گوی یمنی ـ یمنی را تایید می کنیم

سخنگوی دولت درباره بحران یمن نیز گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با یمن به دفعات از سوی مسوولان دیپلماسی خارجی بیان شده و ما گفت و گوی یمنی ـ یمنی را تایید می کنیم.

نوبخت افزود: ما مداخله کشورهای دیگر درامور داخلی به ویژه مداخلات نظامی را محکوم می کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم این گفت و گوها که قرار است انجام شود و در حال اجرا است به نفع ملت بزرگ و مسلمان یمن باشد و جمهوری اسلامی ایران هم هر تصمیمی که مردم یمن بگیرند به آن احترام می گذارد.

** بازار ارز نگران افزایش مقدار عرضه نیست

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مورد نوسان قیمت ارز در بازار غیررسمی نیز توضیح داد: در مورد نرخ برابری ریالی به ویژه دلار دو عامل اقتصادی و مقطعی می تواند موثر باشد که عامل مقطعی حتی می تواند دلیل روانی هم داشته باشد.

نوبخت خطاب به خبرنگاران گفت: پرسش من از شما این است که آیا به نظر شما افزایش قیمت ارز خارجی در برابر ریال داخلی می تواند متاثر از افزایش تقاضا تلقی شود یا خیر؟ آیا اکنون حجم قابل توجهی از بنگاه های دولتی برای خرید ارز جهت افزایش تولید خود صف کشیده اند؟

وی ادامه داد: همه چیز برای آینده نشان دهنده این است که با مشکلات ارزی مواجه نمی شویم و میزان ارز افزایش می یابد.

سخنگوی دولت با یادآوری مجدد این نکته که در بودجه سال 95 نسبت به سال 94 وابستگی کمتری به درآمدهای نفتی قائل شدیم گفت: با همه این توضیح آینده بازار ارز نگران افزایش عرضه نیست و می داند که در آینده امکانات و دسترسی ها به منابع ارزی به مراتب بیشتر خواهد شد.

نوبخت افزایش کنونی قیمت ارز را در حوزه کوتاه مدت و مقطعی دانست و گفت: ممکن است این موضوع مرتبط با سفرهای پایانی تابستان یا ارز زائران ایرانی باشد و یا می توان برخی عوامل روانی کوتاه مدت را هم مرتبط به این مورد دانست اما واقعیت این است که این افزایش پشتوانه ای ندارد و مقطعی است.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی که اکنون از منابع ارزی مناسبی برخوردار است می تواند قیمت ارز را کنترل کند و این خواست دولت است.

** دولت به هیچ وجه خواهان افزایش قیمت ارز نیست

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت خواهان افزایش قیمت ارز نیست و ما به دنبال یکسان سازی نرخ ارز هستیم تا فاصله ای که همواره بین بازار آزاد و نرخ مبادله ای وجود داشت به هم نزدیک شود.

نوبخت ادامه داد: ما معتقدیم که این افزایش قیمت همچون شرایط اسفندماه سال گذشته که ارز در بازار غیررسمی افزایش مقطعی داشت، ان شاء الله هفته آینده از منطق، تعادل و ثبات بیشتری برخوردار خواهد شد.

۱۳۹۴/۶/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...