نسخه چاپی

درآمد نفتی جمهوری آذربایجان نصف شد

شركت نفت دولتی جمهوری آذربایجان (سوكار) اعلام كرد به دلیل نصف شدن میزان درآمدهایش در سایه افت شدید قیمت نفت، سال آینده پول كمتری به حساب دولت این كشور انتقال خواهد داد.

به گزارش نما، تسنیم به نقل از رویترز، شرکت نفت دولتی جمهوری آذربایجان (سوکار) اعلام کرد به دلیل نصف شدن میزان درآمدهایش در سایه افت شدید قیمت نفت، سال آینده پول کمتری به حساب دولت این کشور انتقال خواهد داد.
جمهوری آذربایجان پس از کاهش شدید ارزش روبل روسیه، ارزش پول ملی خود را کاهش داده است.
روناگ عبداللایف، رئیس شرکت سوکار گفت: «کاهش قیمت نفت بر وضعیت مالی ما تاثیر گذاشته است. درآمدهای ما 2 بار کاهش یافته است.»
عبداللایف، نگفت که درآمدهای شرکت سوکار تا چه حد افت داشته است. نفت و گاز، 95 درصد صادرات جمهوری آذربایجان و 75 درصد درآمدهای دولتی این کشور را تشکیل می دهد.
رئیس شرکت سوکار همچنین گفت، بودجه سال آینده دولت آذربایجان باید بر اساس نفت بشکه ای 50 تا 55 دلار برنامه ریزی شود، در حالی که رقم نفت در بودجه امسال این کشور 90 دلار در نظر گرفته شده بود.
در بودجه سال 2015جمهوری آذربایجان، پیش بینی شده که بر اساس نفت بشکه ای 90 دلار، درآمدهای نفتی این کشور به 19.4 میلیارد منات (18.5 میلیارد دلار) برسد. قیمت نفت در بودجه سال گذشته این کشور 100 دلار بود. قیمت نفت برنت در حال حاضر حدود 50 دلار است.
سلیمان قاسم اوف، معاون اول شرکت سوکار در ماه فوریه گفته بود، متوسط قیمت 60 دلار برای هر بشکه نفت، درآمدهای این شرکت را امسال به میزان 510 میلیون دلار کاهش خواهد داد.
به گفته مقامات شرکت سوکار و تحلیلگران مستقل، هزینه تولید هر بشکه نفت برای این شرکت 15 دلار برآورد شده در حالی که هزینه تولید هر بشکه نفت برای شرکت بی پی که برخی از پروژه های بزرگ انرژی در آذربایجان را در اختیار دارد، 12 دلار است.
عبداللایف افزود، سوکار همچنین از بانک مرکزی آذربایجان تقاضای وامی 1.8 میلیارد مناتی (1.7 میلیارد دلاری) خواهد کرد که عمدتا صرف ساخت مرکز 16.5 میلیارد مناتی پالایش نفت، گاز و محصولات پتروشیمی این شرکت خواهد شد.
سال گذشته، این شرکت تکمیل این مجتمع را که در خارج از باکو قرار دارد به دلیل نبود اعتبار کافی 4 سال به تعویق انداخت و به سال 2030 موکول کرد.

۱۳۹۴/۶/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...