نسخه چاپی

رابطه سكته وزیر با تاخیر در پرداخت یارانه!

در حالی كه شهریورماه به روزهای پایانی خود نزدیك می شود ، اما كماكان از زمان واریز یارانه نقدی این ماه خبری نیست.

به گزارش نما به نقل از آفتاب یزد: در حالی که شهریورماه به روزهای پایانی خود نزدیک می شود ، اما کماکان از زمان واریز یارانه نقدی این ماه خبری نیست.

مسئولان در ماه های اخیر همواره بر این موضوع اذعان کرده اند که واریز یارانه های نقدی با سختی های زیادی برای دولت یازدهم همراه است وهمین مسئله باعث بروز تاخیر در زمان واریز آن شده ، می شود ، اما ظاهرا تاخیر بیشتر از حد انتظاری که در ماه جاری رخ داده ، نشانگر آن است که دولت با دردسرهایی جدی تر در این زمینه مواجه و پرداخت یارانه بازهم به بزرگترین چالش دولت یازدهم تبدیل شده است.

چندی پیش هم علی طیب نیا ، وزیر اقتصاد ودارایی به دلیل عدم تناسب مبلغ یارانه ها با وضعیت درآمدی موجود دولت، شب های قبل از واریز یارانه نقدی برای دولت را "مصیبتی بزرگ" خواند و البته در آخرین نشست هیئت دولت درروزهای اخیر خبرعارضه قلبی طیب نیا و بستری شدن او در بیمارستان به گوش رسید.

همزمان شدن تاخیر طولانی در پرداخت یارانه و بیماری وزیر اقتصاد شاید حاکی از آن باشد ، حال اقتصادی دولت هم چندان مساعد نیست و مصیبت تامین منابع یارانه شدت گرفته است.

ادامه مصیبت های دولت پس از واریز یارانه نقدی اما درحالی که وزیر اقتصاد زمان نزدیک به واریز یارانه نقدی را شب های عزای دولت عنوان کرده ، یکی از نمایندگان مجلس معتقد است که عزای دولت پس از پرداخت یارانه ، شدت بیشتری می یابد.

ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت درپرداخت یارانه نقدی با مشکلات اساسی روبه رو است گفت: اینکه عنوان می شود دولت برای واریز یارانه نقدی ماتم می گیرد، حرف کاملا صحیحی است و این موضوع صحت دارد چرا که در واقع نبود منابع کافی برای یارانه های نقدی باعث شده دولت با تشویش و نگرانی های زیادی دست و پنجه نرم کند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه دولت با معضل کاهش درآمد مواجه شده، ظرف ماه های اخیرتاخیرهایی در پرداخت به موقع یارانه ها صورت گرفته است .

نکو با با اشاره به تبعات حاصل از واریز یارانه نقدی برای دولت یازدهم ، خاطرنشان کرد: باید اذعان کرد که حتی پس از اینکه دولت بتواند با تحمل سختی های زیاد موفق به تامین منابع یارانه نقدی شود، باز هم مصیبت ها ادامه دارد چرا که برای فراهم سازی منابع یارانه مسئولان مجبورند از نهادهای مختلف استقراض کنند واین استقراض باعث بدهکارشدن دولت می شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه " تاخیر در پرداخت یارانه نقدی باعث ایجاد نارضایتی عمومی می شود"، توضیح داد: متاسفانه به دلیل توقعی که بابت واریز به موقع یارانه ها در جامعه ایجاد شده ، هرگونه تاخیر دراین روند باعث می شود تا این گمانه زنی ها ایجاد شود که دولت به دنبال مسائل دیگری است و از سوی دیگر هم دولت چاره ای جزتامین منابع یارانه ندارد.

اما این فرهنگ شکل گرفته کاملا اشتباه است و درست نیست که فکر کنیم یارانه یک حقوق و مستمری ماهیانه ثابت است که باید به حساب افراد واریز شود. وی با اشاره به اینکه برخی خانوارها نیازی به دریافت یارانه نقدی ندارند، افزود: به طور کلی بسیاری از خانوارها مستحق دریافت یارانه نیستند چرا که نیازی به این مبالغ ندارند و البته درمقابل کسانی هم هستند که اتفاقا بیشترباید مورد حمایت قرار بگیرند. بنابراین لازم است که دولت هرچه سریع تر این مسیرغلط فعلی را اصلاح کند و افراد پردرآمد را از گردونه پرداخت یارانه خارج کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه عمده مشکل دولت در پرداخت یارانه ها، نبود منابع مالی کافی است ، گفت: متاسفانه یک مسیر غلط در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها در دولت قبل پایه ریزی شد و دولت فعلی نیز ناگزیر به ادامه آن است چرا که درهیچ کجای دنیا تمامی افراد یک کشور مشمول دریافت یارانه نمی شوند و این سیاست درهیچ تفکر اقتصادی نمی گنجد،همین مسئله باعث شده تا یک قانون مفید و موثر به "مصیبتی بزرگ" تبدیل شود.

وی اضافه کرد: به هر حال امیدواریم که دولت یازدهم به تدریج تعداد زیادی از افرادی که نیازمند نیستند را از لیست یارانه بگیرها حذف کند و البته تاکنون نیز آمار دقیقی از تعداد حذف شده ها اعلام نشده و به نظر هم نمی رسد که آمار حذف شدگان رقم قابل توجهی باشد چراکه با توجه به میزان درآمدهای دولت حتی حذف ده میلیون نفر هم قابل اعتنا نیست و تاثیری دربهبود اوضاع ندارد بلکه انتظار می رود دولت نسبت به حذف نیمی از یارانه بگیرها که عموما بی نیاز آن هستندف اقدام کند.

نکو با بیان اینکه دولت گذشته نیز در برخی مقاطع زمانی با تاخیر در پرداخت یارانه و ناتوانی در تامین منابع مورد نیاز مواجه بوده است،‌گفت: دولت گذشته علی رغم بهره گیری از درآمدهای سرشار حاصل از فروش نفت اما باز هم در برخی موارد درتامین منابع یارانه نقدی به مشکل بر می خورد واز این رهگذر به برداشت های غیر قانونی ازصندوق توسعه ملی و نیز استقراض ازنهادهای دولتی روی می آورد. همین رویه غلط دولت گذشته بدهی های کلانی روی دست دولت یازدهم باقی گذاشت.

نماینده مردم رباط کریم با انتقاد از عملکرد دولت قبلی در پرداخت یارانه نقدی به همه آحاد کشور ،‌گفت: دولت گذشته روشی در اجرای قانون یارانه ها در پیش گرفت که در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست ، اینکه همه آحاد یک جامعه مشمول دریافت یارانه بشوند معنا و مفهومی ندارد وهمین رویکرد دولت گذشته باعث شد قانون هدفمندی به یک چالش بزرگ تبدیل شود و اثرگذاری آن دقیقا برخلاف اهداف تعریف شده قانون مذکور باشد.

وی ادامه داد: قانون هدفمندی یارانه ها به منظورسامان بخشی اقتصاد و رونق تولید داخلی تنظیم شده و درواقع یک قانون مترقی است که هیچ کارشناس و متخصصی در زمینه اقتصاد نمی تواند آن را انکار و با شبهه ای به آن وارد کند، اما متاسفانه به دلیل اینکه این قانون بدون مطالعات کارشناسی اجرا شد نه تنها از اهداف تعریف شده آن دور شد بلکه اثراتی منفی در قدرت خرید ومعیشت خانوارها رقم زده و باید اعتراف کرد که در کشورما اتفاقی در جریان است که در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد و دولت قبلی سیاستی را دنبال کرد که در هیچ اقتصادی شناخته شده نیست .

نکو با بیان اینکه به دلیل تصمیمات اشتباه دولت گذشته، سفره های مردم کوچک تر شده است ، افزود: اینکه صرفا یک قانون موثر و سازنده تصویب شود به تنهایی برای رسیدن به نتایج آن کافی نیست بلکه شیوه عملیاتی کردن هم بسیار مهم است و متاسفانه قانون هدفمندی یارانه ها نه تنها از مسیر اصلی خود منحرف شده بلکه ضربات مهلکی به اقتصاد کشور وارد کرده است و در شرایط فعلی هم به دلیل توقع عمومی ایجاد شده برای دریافت یارانه، تغییر یا حذف آنها به سادگی امکان‎پذیر نیست و دولت ممکن است در حذف یارانه افرادی که نیازمند نیستند با چالشی بزرگ و نارضایتی گسترده عمومی مواجه شود.

وی بخش خصوصی و تولید کشور را بیشترین متضرران اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه ها عنوان کرد و افزود: دولت فعلی به دلیل آنکه نمی تواند درآمدهای مورد نظر را درگرو قانون هدفمندی یارانه ها کسب کند، مجبور است بخش اعظم درآمدهای حاصله را صرف پرداخت یارانه نقدی کند و دراین بین یارانه سایر بخش ها از جمله تولید ، بهداشت و ... با چالش مواجه شده است، بنابراین می توان گفت که نه تنها به بخش تولد کمکی نشده بلکه دقیقا از رهگذر اجرای نادرست قانون هدفمندی، مورد هدف قرار گرفته است.

۱۳۹۴/۶/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...