نسخه چاپی

مسكوت گذاشتن مصوبه مجلس در برجام

مدیر كل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخشی از صحبت‌های خود در جلسه كمیسیون ویژه بررسی برجام كه روز یكشنبه گذشته برگزار شد، اظهار كرده است: طبق برجام ایران به‌صورت داوطلبانه پروتكل الحاقی را اجرا خواهد كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، یوکیا آمانو افزوده است: این اقدام از طرف ما مثبت تلقی خواهد شد و کمک می‌کند تا اثبات ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران محقق شود.


*آمانو به بندی از برجام اشاره کرده است که امضا یا تعهد در قبال آن به مصوبه مجلس شورای اسلامی نیاز داشت.

مسئله پذیرش پروتکل الحاقی سال‌ها بعنوان یکی از مناقشات اصلی در پرونده هسته‌ای کشورمان مطرح بود و در مجلس هفتم شورای اسلامی نیز قانونی در همین زمینه به تصویب نمایندگان رسید که بر طبق آن پذیرش پروتکل الحاقی منوط به اجازه و تصویب مجلس شورای اسلامی است.

مسئله پذیرش پروتکل الحاقی حتی قبل از توافق ویَنی دولت نیز مؤکداً مورد اشاره برخی نمایندگان مجلس قرار گرفت و آنها بیان کرده بودند که دولت نباید این پروتکل را بدون اجازه مجلس بپذیرد.

به گزارش مشرق، «حسین نجابت» از نمایندگان اصولگرای مجلس و از اعضای فعلی کمیسیون ویژه بررسی برجام، قبل از توافق وین تاکید کرده بود که مجلس قطعا پیوستن به پروتکل الحاقی را نخواهد پذیرفت.

«منصور حقیقت‌پور» نائب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی و دیگر عضو فعلی کمیسیون ویژه نیز پذیرفتن پروتکل الحاقی توسط هیئت مذاکر‌ه‌کننده جمهوری اسلامی را مردود دانسته و تصریح کرده بود: مسلماً مقامات ایرانی شرکت‌کننده در مذاکره با گروه ۱+۵ مواردی نظیر پروتکل الحاقی را قبول نخواهند کرد و مطمئنا به این سمت نخواهند رفت!

و «علاء‌الدین بروجردی» رئیس‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در این‌باره گفته بود: ما در مجلس عدم پذیرش پروتکل را به تصویب رساندیم و چون این موضوع مصوبه مجلس است طبیعی است که برداشتن هر گامی در این زمینه از سوی دولت باید با مصوبه مجلس باشد.

با تمام این اوصاف اما گویا امر غیر طبیعی رخ داده و پروتکل الحاقی بدون تصویب مجلس در متن برجام گنجانده شده، پذیرفته شده و دولت نیز صریحاً تأکید دارد که مجلس شورای اسلامی نباید دست به اصلاح متن برجام بزند.

و قضیه وقتی پیچیده‌تر می‌شود که علی‌الظاهر آمانو هم در جلسه استماع کمیسیون ویژه، به صراحت، پذیرش پروتکل را مورد اشاره قرار می‌دهد و حتی آنرا اقدامی مثبت هم ارزیابی می‌کند!

اکنون باید منتظر ماند و نحوه واکنش کمیسیون ویژه و مجلس شورای اسلامی نسبت به این تغافل قانونی را مشاهده کرد.

گفتنیست هم‌اکنون درباره دو مسئله حول برجام سکوت‌های عجیبی وجود دارد.

سکوت اول راجع به برخی امور صریح خلاف قانونی است که در متن برجام و قطعنامه شورای امنیت قید شده است. (نظیر ماجرای اشاره شده در بحث پروتکل الحاقی و اشاره قطعنامه به فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران)

و سکوت دوم نیز درباره چیستی سرنوشت گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام به مجلس و نفی یا تأیید فرضی به نام احتمال تصویب تشریفاتی و بدون اصلاح برجام در مجلس است.

۱۳۹۴/۶/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...