نسخه چاپی

زلزله در انتظار 60 درصد تهرانی‌ ها

عضو هیئت علمی پژوهشگاه زلزله با اشاره به اینكه سالانه حدود ۱۱۶ الی ۱۲۰ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود، گفت: به دلیل سكونت جمعیتی بیش از ۲ میلیون نفری در شمال شهر و یك میلیون نفری در جنوب تهران، ریسك بالای زلزله در انتظار ۶۰ درصد تهرانی‌ها است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم: عضو هیئت علمی پژوهشگاه زلزله با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۱۶ الی ۱۲۰ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود، گفت: به دلیل سکونت جمعیتی بیش از ۲ میلیون نفری در شمال شهر و یک میلیون نفری در جنوب تهران، ریسک بالای زلزله در انتظار ۶۰ درصد تهرانی‌ها است.

مهدی زارع در نشست مشترک با مدیرعامل و شورای مدیران جمعیت هلال احمر استان تهران ضمن بیان تاریخچه وقوع زلزله‌های بزرگ در منطقه‌ ری قدیم و تشریح تناسب آماری میان زلزله‌های بزرگ و زلزله‌های کوچک به آخرین زلزله بزرگ تهران در سال 1830 اشاره کرد و افزود: حدود هر 200 سال یک بار یک زلزله با بزرگی حدود 7 در گستره پیرامون تهران به وقوع پیوسته و در آینده نیز وقوع زمین لرزه با همین ریتم قابل انتظار است.

این پژوهشگر زلزله شناسی با تشریح سیر صعودی رشد و تراکم بیش از حد جمعیت در تهران به خصوص در طول 6 دهه گذشته، اضافه کرد: سالانه حدود 116 الی 120 هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود و در حال حاضر حدود 2 میلیون و 100 هزار نفر از جمعیت تهران در بافت فرسوده سکونت دارند.

به گفته زارع، به دلیل سکونت جمعیتی بیش از 2 میلیون نفر در شمال شهر و حدود یک میلیون نفر در جنوب شهر تهران در پهنه حوزه نزدیک گسل‌های فعال و همچنین وجود بافت فرسوده و ساخت و سازهای غلط و غیر استاندارد، حدود 60 درصد جمعیت تهران در معرض ریسک بالای زلزله دارند.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر زلزله ضمن تاکید بر اهمیت آمادگی و هماهنگی کامل نهادهای مسئول در مدیریت بحران و همچنین ضرورت آموزش مردم برای مقابله با بحران‌های احتمالی چون زلزله تهران و کاهش اثرات آن، نظارت‌های سختگیرانه بر ساخت و سازها به خصوص در حریم گسل‌ها و اطلاع رسانی اقناع کننده و علمی به مردم و مسئولان امر را در این زمینه ضروری دانست.

۱۳۹۴/۶/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...