نسخه چاپی

اجرای سامانه هشدار سریع و پاسخ سریع زلزله در تهران

رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌های هشدار سریع و پاسخ سریع در مقابل زلزله در شهر تهران، گفت: ساختمان‌سازی و توسعه شهرها باید در راستای كاهش خطر زلزله باشد.

به گزارش نما به نقل از مهر، محمد شکرچی‌زاده در نشست خبری با موضوع هشدار سریع و کاهش خسارات زلزله در تهران گفت: به طور اتفاقی شهریور ماهی است که بزرگترین زلزله‌ها در این ماه رخ داده و در ۶۰ سال گذشته زلزله‌هایی با بزرگی بیش از ۷ ریشتر در این ماه اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به زلزله های بوئین‌زهرا و طبس، اظهار داشت: صبح امروز با تمرکز بر زلزله‌خیزی شهر تهران مطالب مهمی در جلسه ای که با این موضوع داشتیم، مطرح شد تا دورخیزی از وضعیت و مشکلات پیش رو برای پس از زلزله احتمالی داشته باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از مسئولیت‌های مهم این مرکز افزایش ایمنی سازه ها در برابر زلزله است، افزود: آئین‌نامه ۲۸۰۰ که برای طراحی ساختمان‌ها در مرکز زلزله تعریف شده، از سوی این مرکز انجام شده است و سایر آئین‌نامه‌های مرتبط با این بخش هم از سوی مرکز تدوین می شود.

شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه مطالعات متعددی برای کاهش خطرپذیری ناشی از زلزله در مرکز تحقیقات انجام شده است، تصریح کرد: یک‌هزار و ۱۰۰ دستگاه شتاب نگار در کشور وجود دارد که اطلاعات به دست آمده از این شبکه کمک زیادی به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها می کند، همچنین کارگروه زلزله و لغزش زمین جزء کارگروه های مدیریت بحران کشور است که مسئولیت آن را مرکز تحقیقات بر عهده دارد.

وی با اشاره به زلزله های اخیری که در اطراف تهران اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: زلزله گرمسار با بزرگی ۳.۸ ریشتر، زلزله جوادآباد با بزرگی ۴.۱ ریشتر و زلزله فیروزکوه با بزرگی ۴.۶ ریشتر سه زلزله ای بودند که اخیرا در اطراف تهران به وقوع پیوست.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه منشاء این زلزله ها گسل‌های نزدیک این نواحی بوده است، ادامه داد: گسل ایوانکی در زلزله گرمسار، گسل گرمسار-پیشوا در زلزله جوادآباد و گسل مشاع در زلزله فیروزکوه نقش داشتند.

شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه این گسل‌ها از گسل‌های اصلی تهران فاصله دارند و محل تقاطعی با گسل‌های تهران وجود ندارد، عنوان کرد: وقوع این زلزله ها تاثیری در فعالیت گسل‌های تهران ندارد اما اگر بزرگی زلزله در آن مناطق بیشتر بود، به طور حتم خطراتی را برای تهران به دنبال داشت.

وی با بیان اینکه گسل های تهران تحت تاثیر گسل های زلزله قرار نگرفت، اضافه کرد: همیشه احتمال زلزله برای تهران وجود دارد و مطالعات زمین‌شناسی روی گسل ها نشان می دهد که احتمال وقوع زلزله ۷ ریشتری و بالاتر برای تهران وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر نقش ملی و فراملی شهر تهران، اظهار داشت: هر دو روز یکبار زلزله ای با بزرگی ۴ ریشتر اتفاق می افتد اما افکار عمومی به زلزله در شهر تهران حساس هستند.

شکرچی‌زاده با تاکید بر اینکه تهران یکی از ۱۰ شهر خطرپذیر در جهان است، توضیح داد: دو راهبرد تحت عنوان سامانه های هشدار سریع و سامانه های پاسخ سریع در مقابل زلزله مطرح شده است که قصد داریم آن را در کشور اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه این سامانه ها براساس قوانین فیزیکی که متکی بر امواج وقوع زلزله است، به ما اجازه می دهند در ثانیه های وقوع زلزله شریان‌های اصلی کلانشهرها را قطع کنیم، بیان کرد: تجارب در دیگر شهرهای جهان نشان می دهد در زلزله با بزرگی ۷ ریشتر و بیشتر، ۲۰ درصد از تلفات ناشی از آتش‌سوزی ناشی از زلزله بوده است. پس با استقرار این سامانه ها می توانیم خسارات را کاهش دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه سامانه پاسخ سریع می تواند اطلاعات ناشی از توزیع خرابی ها به مدیریت بحران گزارش کند، خاطرنشان کرد: افکار عمومی و تخصصی کشور نیاز دارند تا با این تصمیم گیری ها آشنا شوند که خوشبختانه اقدامات اولیه برای سامانه هشدار سریع در تهران با همکاری شهرداری آغاز شده است.

شکرچی‌زاده خاطرنشان کرد: سامانه های هشدار سریع در شرق و شمال شرق تهران مانند سد لتیان، گسل مشاع و امامزاده هاشم نصب شده اما سایر گسل‌ها از جمله گسل شمال تهران است، هنوز این سامانه مستقر نشده است.

وی در پاسخ به پرسش مهر در خصوص اینکه چه سازمان و نهادی متولی مشکلات ساختمان‌سازی و شهرسازی در رابطه با خطرات زلزله در کشور است، اظهار کرد: برخی ساختمان‌سازی‌ها با توسعه شهری با افزایش آسیب‌پذیری همراه است. ما وظیفه داریم که آئین‌نامه‌ها را تدوین کرده و تجارب سایر کشورها را مطرح کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه ما می توانیم مشکلات، ضوابط و آئین‌نامه‌های مرتبط را مطرح کرده و به مصالح ساختمانی مجوز دهیم که ملاحظات کاهش خطرپذیری را در نظر گرفته باشند، توضیح داد: باید اطلاع‌رسانی و افزایش سطح دانش، توقع مردم را از این موارد و مصالح افزایش دهیم، چراکه این مشکلات باید از مرحله تولید تا طراحی و اجرا مورد بررسی قرار گیرد.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه ممکن است نواقص و کوتاهی‌هایی در کشور اتفاق افتاده باشد، افزود: در هر صورت باید سطح توسعه‌یافتگی کشور را هم درنظر بگیریم، زیرا دغدغه هایی که ما امروز داشته ایم در برخی از کشورها ۱۰۰ سال پیش برطرف شده است، بنابراین ما دچار عقب‌ماندگی‌های تاریخی در این بخش هستیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر مهر در خصوص اینکه چه راهکاری برای افزایش سطح آئین‌نامه‌ها و تولیدات ساختمانی دارید؟ گفت: تدوین آئین‌نامه‌ها، مقررات، تکمیل و به‌روزرسانی آئین‌نامه‌ها، توسعه آزمایشگاه های تخصصی و کنترل کیفی مواد، سامانه های کاهش خطرپذیری و افزایش بودجه برای تحقیقات از جمله راهکارهایی است که پیشنهاد می دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه هماهنگی بین سازمان های مسئول از موضوعات مهم در این بخش است، ادامه داد: باید تحقیقات کاربردی را گسترش دهیم و در آئین‌نامه‌ها باید یک شتاب مبنا را تعریف کنیم تا ساختمان‌ها براساس آن طراحی و اجرا شود.

در ادامه، علی بیت‌اللهی، مدیر دفتر زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه یک آفتی در رفتار مدیریت و رفتار مردم در خصوص مخاطرات طبیعی وجود دارد، اظهار داشت: این رفتار نوسانی بوده است به طوری که چند روز نگاه ها همه به این بخش متمرکز می شود اما پس از مدتی به دست فراموشی سپرده می شود.

وی افزود: بنابراین دکتر شکرچی‌زاده با توجه به مشورت‌ها و همفکری‌ها دستور داد تا مجموعه نشست‌هایی با هدف، نگاهی مستمر و دائمی به مخاطرات زلزله تهران داشته باشد.

همچنین سعید بختیاری، مدیر دفتر آتش‌سوزی این مرکز با بیان اینکه در بسیاری از زلزله های شهرهای بزرگ و کوچک با مشکل حریق پس از زلزله مواجه بودیم، گفت: قابلیت اشتعال مصالح باید کنترل شود که در این باره در حال تهیه مقررات هستیم، چراکه در ساختمان‌ها به جای چوب از مواد پلیمری استفاده می شود که خطرات بیشتری را به دنبال دارد.

بختیاری با اشاره به اینکه لوله‌کشی گاز می تواند عامل خطرزا در ساختمان‌ها باشد، تصریح کرد: وجود کپسول‌های گاز، مواد قابل اشتعال و انبارها در کارخانجات هم از مهمترین عوامل افزایش خطر آتش‌سوزی هستند.

مدیر دفتر آتش‌سوزی این مرکز با تاکید بر جلوگیری از ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه در کوچه هایی با عرض کم، عنوان کرد: ارتقای ایمنی ساختمان‌ها در برابر آتش بسیار مهم است، چراکه باید بتوان ساختمان‌ها را در مقابل اینگونه حوادث قابل کنترل کرد.

۱۳۹۴/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...