نسخه چاپی

گزارش وال‌ استریت‌ ژورنال درباره نمونه‌برداری از پارچین

وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: گزارش ایران مبنی بر نمونه‌برداری از سایت پارچین بدون حضور بازرسان بین‌المللی انتقادات تازه‌ای را در كنگره ایالات متحده درباره نحوه بازرسی از فعالیت‌های گذشته ایران مطرح كرده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، در ادامه این گزارش آمده است: یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان این که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای ر رابطه با پارچین شکل گرفته به دفاع از بازرسی آژانس پرداخت و گفت که ایران به وی و دیگر مقامات ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به بخش‌هایی از سایت نظامی پارچین را داد که تا به امروز بسته نگه داشته می شد.

این سخنان آمانو نشانه‌های قوی و روشنی است که ایران در انجام تحقیقات همکاری می‌کند.

در این گزارش ادعا شده است: با این حال افشای این که ایران به جای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمونه برداری‌ها را در پارچین _ مرحله مهم در تحقیقات _ انجام داده، تنها نگرانی‌ها را مبنی بر این که جهان هرگز به درک درستی از فعالیت‌های گذشته نظامی در این کشور دست نمی‌یابد، عمیق‌تر می‌کند.

وال استریت ژورنال می‌افزاید: این تحقیقات بازرس هسته‌ای سازمان ملل به کانون اصلی انتقادات از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی تبدیل شده است که در میان آنها برخی از قانون‌گذاران ایالات متحده دیده می‌شوند.

به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای که در ماه ژوئیه به دست آمد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است تا ماه دسامبر گزارش تایید همکاری تهران در تحقیقات را صادر کند که پیش درآمد لغو تحریم‌ها علیه ایران است.

مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرده‌اند که تحقیقات‌شان بهترین فرصت جامعه بین‌المللی برای آگاهی از فعالیت‌های گذشته پس از سالها کارشکنی تهران به شمار می‌آید.

در همین حال کاخ سفید نیز انتقادها از نحوه بازرسی را رد کرد . جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید با بیان این که این نشان دهنده همکاری ایران در تحقیقات است ، گفت: اوباما رئیس جمهور آمریکا ، به کار آژانس بین المللی انرژی اتمی اطمینان دارد.

این گزارش می‌افزاید: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدارکی را منتشر کرده که ایران در اوایل دهه 2000 آزمایشاتی را بر روی مواد انفجاری در پارچین انجام داده که ممکن است در سلاح هسته‌ای به کار رود. آژانس به دنبال نمونه‌های خاک، هوا و گرد غبار در پارچین است تا موارد رادیو اکتیو یا دیگر مدارکی که ممکن است به ساخت سلاح هسته‌ای کمک کند را کشف کند.

بهروز کمالوندی سخنگوی آژانس انرژی اتمی ایران اعلام کرد نمونه برداری در پارچین بدون حضور بازرسان آژانس و تنها از سوی کارشناسان ایرانی گرفته شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اظهار نظر درباره‌ این سخنان خودداری کرد. اما آمانو اظهار داشت که آژانس می‌تواند صداقت روند نمونه برداری و اعتبار نمونه‌ها را تایید کند.

سناتور تام کاتن منتقد اصلی توافق هسته‌ای ایران رک گویی اخیر ایرانیان را به عنوان نشانه‌ای از نقض توافق هسته‌ای دانست و با بیان این ادعا که این واقعیت که ایران خود نمونه برداری را انجام می‌دهد نشان می‌دهد که رویه بازرسی‌ها یک بازی شرم آور است، افزود:در عین حال این امتیاز دیگری است که می‌توانیم به انبوه امتیازاتی که باعث به وجود آمدن توافق خطرناک هسته‌ای شد، اضافه کنیم.

در همین حال دومین مقام ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که ترتیباتی که در پارچین انجام شد شبیه آنهایی بود که در بیش از 40 کشور انجام می‌گیرد. وی همچنین اعلام کرد که آژانس از نظارت ویدیویی، دوربین و سیستم‌های جی.پی. اس برای اطمینان حاصل کردن از این که ایران در فرایند تحقیقات تقلب نمی‌کند، استفاده می‌کند.

برخی از کارشناسان هسته‌ای و مقامات رسمی غربی اعلام کرده‌اند که تنها در صورتی که ایران اجازه نمونه برداری گسترده و بازدیدهای مداوم از پارچین را بدهد و آژانس به اسناد مهم و مقامات ارشد شامل دانشمندان هسته‌ای که در برنامه‌های گذشته درگیر بودند دسترسی داشته باشد، تحقیقات آژانس معتبر خواهد بود.

حتی برخی از حامیان توافق هسته‌ای ایران در واشنگتن نسبت به آماده شدن گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا ماه دسامبر تردید دارند. با این حال آنها اعلام کرده‌اند که ایالات متحده احتمالا اطلاعاتی کافی درباره تصمیم‌گیری در مورد پارچین را دارد و بسیار با اهمیت است که بر آینده اجرای توافق هسته‌ای ایران تمرکز شود.

۱۳۹۴/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...