نسخه چاپی

تعداد متقاضیان دریافت وام ازدواج

میرمحمد صادقی : تعداد متقاضیان در صف دریافت این تسهیلات نیز ۵۵۶ هزار نفر هستند كه با تمهیدات ذكر شده قطعا كاهش خواهد یافت.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، اصغر میرمحمد صادقی معاون اعتبارات بانک مرکزی در خصوص آمار و ارقام پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج اظهار داشت: تا ۲۸ شهریور ۹۴ حدود ۳۳۳ هزار و ۴۷۲ نفر در طی شش ماه گذشته از تسهیلات ازدواج استفاده کرده‌اند که این مبلغ بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۴ میلیارد ریال بوده است.

وی افزود: از سال ۸۷ که این سامانه در بانک مرکزی شروع به کار کرد تا ۲۸ شهریور ۹۴ بالغ بر ۷ میلیون و ۱۰۹ هزار نفر توانسته‌اند از این تسهیلات استفاده کنند و مبالغی که در این خصوص پرداخت شده حدود ۱۹۰ هزار میلیارد ریال بوده و در سال ۹۳ تعداد بانک‌هایی که در سامانه ازدواج فعالیت داشتند نیز ۱۲ بانک بودند که با تلاش‌های صورت گرفته تا پایان شهریور ماه تعداد آن‌ها به ۲۶ بانک و موسسه اعتباری افزایش یافت.

میرمحمد صادقی تصریح کرد: تعداد متقاضیان در صف دریافت این تسهیلات نیز ۵۵۶ هزار نفر هستند که با تمهیدات ذکر شده قطعا کاهش خواهد یافت.

کسر کارمزد ۴ درصدی

معاون اعتبارات بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه در بحث وام قرض الحسنه وام ازدواج طبق تصمیم شورای پول و اعتبار کارمزد این وام سالانه ۴ درصد است، گفت: بانک‌ها حداکثر مبلغی که در ابتدای پرداخت وام از مشتریان برای یک سال آینده کاهش دهند ۴ درصد یعنی ۱۲۰ هزار تومان برای ۳ میلیون تومان است، البته باید توجه داشت موقعیت دریافت کارمزد متفاوت است زیرا اگر ابتدا، اواسط و یا اواخر سال این تسهیلات دریافت شود، این مبلغ متفاوت است که حداکثر آن ۱۲۰ هزار تومان است و در سال‌های بعد نیز به نسبت مانده اقساط قرض الحسنه ۴ درصد کارمزد تعلق می‌گیرد.

تخلفات را به بانک مرکزی گزارش دهید

وی در ادامه از متقاضیان درخواست داشت: متقاضیان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این خصوص با تلفن گویای انتقادات و پیشنهادات اداره کل روابط عمومی بانک مرکزی به شماره ۲۹۹۵۴۸۵۵ تماس بگیرند زیرا بانک‌ها اجازه اینکه کارمزد سه ساله را یک جا کسر کنند، ندارند و اگر هموطنان تخلفی در این خصوص مشاهده کردند حتما گزارش دهند.

تسهیلات خرید کالا یا وام قرض الحسنه کالایی ازدواج

اصغر میرمحمد صادقی معاون اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه در خصوص بحث تبصره ۲۶ قانون بودجه سال جاری با توجه به اخبار منتشر شده به نظر می‌رسد انعکاس این طرح با سردرگمی مواجه شده است، گفت: در سیستم بانکی یک نوع وام خرید کالا وجود دارد که سال هاست اجرایی شده و برای دریافت این تسهیلات متقاضیان باید با بانک قرارداد عقود مبادله‌ای منعقد کنند و بابت آن سود ۲۱ درصدی پرداخت کنند.

وی افزود: اما تسهیلاتی که به طبق تبصره ۲۶ قانون بودجه به زوج‌های جوان پرداخت می‌شود، می‌توانند به جای دریافت وام ازدواج نقدی از تسهیلات فروش اقساطی استفاده کنند پس در کل متقاضیان یا باید تسهیلات نقدی ۳ میلیون تومانی را انتخاب کنند یا تسهیلات فروش اقساطی را که این تسهیلات به گونه‌ای است که باید کالاهای بادوام داخلی خریداری شود و بانک‌ها بابت این خدمت، کارمزدی دریافت می‌کنند که میزان آن باید در شورای پول و اعتبار بررسی و نهایی شود.

میرمحمد صادقی در پایان گفت: بنابراین وام خرید کالایی که متقاضیان دریافت می‌کنند با نرخ سود ۲۱ درصد مواجه می‌شوند اما این تسهیلات فروش اقساطی فروشندگانی که آمادگی دارند، کالاهای اقساطی ساخت داخل و با دوام خود را از قبیل فرش، یخچال، تلویزیون و... در اختیار متقاضیان بگذارند تا از طریق سامانه وزارت صنعت معرفی شوند و بانک‌ها قراردادی با آن‌ها منعقد کنند و توجه به این نکته ضروری است که این گونه متقاضیان مشمول وام نقدی نخواهند شد.

۱۳۹۴/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...