نسخه چاپی

بدون مازندران كشتی كشور تعطیل است

سرمربی اسبق تیم ملی كشتی آزاد كشور گفت: بدون مازندران كشتی كشور تعطیل است.

به گزارش نما به نقل از مازند اسپرت، پرویز سیروس‌پور سال‌های دور در کشتی کشورمان فعالیت می کرد و در سوابق خود ریاست فدراسیون کشتی و سی سال سابقه ریاست فدراسیون ناشنوایان و سال‌ها سرمربی‌گری تیم ملی کشتی کشورمان را در کارنامه دارد؛ بر این اساس وی به سوألات خبرنگاران ورزشی پاسخ داد و گفت: بنده سابقه‌ای ۶۰ ساله در کشتی دارم و از زورخانه های درجه سه تهران کار خود را آغاز کردم تا زورخانه درجه دوم و اول مربیگری نموده و سپس از باشگاههای کشتی درجه سه تا درجه یک نیز توفیق هدایت کشتی گیران را داشته ام.


سیروس‌پور افزود: در زمان رژیم گذشته قبل از انقلاب سرمربی تیم برق مازندران در لیگ برتر کشتی بودم، در آن زمان زنده یاد رمضان خدر، زنده یاد سید رسول حسینی، محمد حسین دباغی، یعقوب زاده، اکبر بذری و تعدادی از قهرمانان مازندران و تهران در این تیم حضور داشتند، از سال ۱۹۶۷ حدود ۱۵ سال سرمربی تیم ملی کشتی ایران در مسابقات قهرمانی جهان و آسیا بودم و از سال ۱۹۹۸ پس از مهندس ترکان که از کشتی رخت بربست و کشتی را تنها گذاشت و بنده رئیس فدراسیون کشتی شدم، همواره تیم ایران در این سال ها از تیم های اول تا سوم جهان بود البته آن زمان کلاس کشتی جهان واقعاً عالی بود بلغارها، آلمان ها، روسها، ترک ها قطب ممتاز جهان کشتی بودند اما ما همواره جزو سه تیم برتر دنیا و تیم اول آسیا در رشته های آزاد و فرنگی بودیم، ضمن اینکه در زمان مربیگری و سرمربیگری بنده در تیم ملی عبدالله موحد، شمس الدین عباسی، منصور برزگر، فرح وشی، فرهنگ دوست ، سوخته سرایی، ابراهیم جوادی، یعقوبی و ابوطالب طالبی از شاگردان بنده بوده اند.


سیروس پور اضافه کرد: از آنجائیکه بنده فردی سیاسی نبوده و نیستم اما سازمان تربیت بدنی وقت به ریاست هاشمی طباء با بنده سیاسی کاری کرده و امیررضا خادم را به ریاست فدراسیون کشتی منصوب کرد.


وی افزود: اعتبار فدراسیون کشتی در زمان ریاست بنده ۴۵۰ میلیون تومان بوده که از دل آن در مسابقات گزینشی و المپیک شرکت کردیم و در المپیک سیدنی مدال طلا را علیرضا دبیر تصاحب کرد.


سیروس پور با بیان اینکه اگر چه کسی از انتقاد خوشش نمی آید اما می توان از طریق انتقادات سازنده راهی برای رشد و پیشرفت حاصل کرد، در رابطه با وضعیت کشتی کشورمان در مسابقات قهرمانی جهان گفت: تعدادی از قهرمانان شاخص ما در ثانیه های آخر کشتی پیروزی را با شکست عوض کردند که این نشان از ضعف کوچینگ تیم ملی دارد هنوز شرح وظایف رئیس فدراسیون، سرمربی و مربی مشخص نیست.


وی در رابطه با عملکرد رسول خادم، گفت: او در دوران قهرمان اش یک استاد بود در تیم من همراه در نوجوانان، جوانان و بزرگسالان قهرمان جهان بود اما در مدیریت فدراسیون مشکل دارد. رئیس فدراسیون باید در جایگاه هیأت رئیسه برگزارکنندگان مسابقات حضور پیدا کند نمی شود که در همه کارها دخالت کند بر همین اساس است که زمانیکه مسئولین فدراسیون های کشتی شرایط وی را فدراسیون کشتی نگاه می کنند خوب در هیأت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی قرار نمی گیرد.


سیروس پور در رابطه با بحث دوپینگ نیز افزود: واقعاً مایه تأسف و خجالت ما است که عده ای از قهرمانان ما دوپینگی معرفی می شوند. اعتقادم این است که اگر یک قهرمان یک بار دوپینگ کرد برای همیشه محروم می شود آن زمان کسی جرأت ندارد این اقدام سوء را انجام دهد.


رئیس اسبق فدراسیون کشتی در رابطه با شورای فنی فدراسیون کشتی، دیدگاهش را اینطور اعلام کرد: باید به همه قهرمانان بزرگ و اسطوره های کشتی احترام بگذاریم اما نباید از نام آنها سوء استفاده شود این ها سرمایه های جهان کشتی هستند.


وی در پاسخ به این سوأل که موضوع انتخابات ریاست فدراسیون کشتی در زمان مسئولیت شما چه بوده است، پاسخ داد: بنده اهل سیاست و سیاسی بازی نیستم همان زمان هم به آقایان گفته بودم که با بنده سیاسی کاری نکنید.


سیروس پور علت عمر کوتاه دوره قهرمانی ورزشکاران را اینطور برمی‌شمارد: این به دلیل توجه کمی است که به آنها می شود. برخورد خوبی هم با قهرمانان نمی شود. کشتی گیران از روحیه ظریفی برخوردارند و باید نسبت به ارتباط با آنها دقت لازم به خرج داده شود.


سیروس پور در خصوص موفقترین کشتی گیر حال حاضر تیم ملی می گوید: به طور کلی ما سرمایه های خوبی در اختیار داریم که باید راهنمایی های لازم به آنها شود اگر کشتی گیران ما به درستی هدایت شوند به طور حتم ما قهرمانی جهان را به راحتی به دست خواهیم آورد.


از وی پرسیدیم چرا برخی از اعضای شورای فنی تیم ملی مستقل و مقتدر عمل نمی کنند، گفت: در شورای فنی تیم ملی تعدادی از اسطوره های جهان حضور دارند. در خصوص مسابقات کشتی پیشکسوتان نیز اعتقادم بر این است نباید قهرمانان بزرگ ما در مسابقات شرکت کنند، چطور می شود یک قهرمان بزرگ با اضافه وزن و شرایط ناآماده به فردی گمنام ببازد و از ارزش های وی کاسته شود. چنین قهرمانانی به عنوان الگو برای جوانان مطرح هستند و باید ارزش های آنان مورد احترام قرار بگیرد. بنده به طور کلی با اساس برگزاری این مسابقات مخالفت شدید دارم.

از وی در خصوص وضعیت کشتی کشور پرسیدیم ، پاسخ داد: کاملاً تعطیل، کشتی آذربایجان شرقی، غربی، لرستان، کردستان، همدان، مشهد، خراسان، خوزستان و گیلان کجاست همواره خوزستان و آذربایجان مهد قهرمانان بوده اما اعتقاد دارم کشتی کشور در مازندران خلاصه شده و اگر مازندران نباشد کشتی کشور تعطیل خواهد شد اما جایگاه مسئولین و مربیان کشتی مازندران در تیم ملی فدراسیون کشتی کجاست ؟ چرا این همه کم لطفی را باید شاهد باشیم ؟

در ادامه خبرنگار ما از وی پرسید که از شما برای دعوت به همکاری در فدراسیون درخواستی نشده است؟


سیروس پور در پاسخ بیان کرد: دو تن از قهرمانان بزرگ جهان از سوی رئیس فدراسیون پیام دادند من پاسخی به آنها دادم که جایز نمی دانم در این مجال بیان کنم من می دانم پاسخ من را به رئیس فدراسیون هم ابلاغ نکردند.


سیروس پور با تأکید بر حمایت های عملی از هیأت کشتی استان، مشکل کشتی مازندران را اینطور تشریح کرد: ما باید قبول کنیم که کشتی مازندران احتیاج به مربیان بزرگ دارد، مربیان استان تا حدودی می توانند قهرمانان را در مسیر پیشرفت قرار دهند باید در مراحل تکمیل از وجود مربیان بزرگ و صاحب نام رده بالای تیم ملی استفاده کنند البته در این بحث منکر توانمندی های مربیان تیم ملی نیستم این مسائل را بنده به عنوان کسی که ۶۰ سال است در کشتی حضور دارم می گویم.

۱۳۹۴/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...