نسخه چاپی

بیماری MS چگونه درمان می شود؟

نوع درمان در MS بستگی به نوع بیماری و مرحله ای است كه بیماری درآن تشخیص داده می شود.

به گزارش نما به نق لاز عصر ایران: نوع درمان در MS بستگي به نوع بيماري و مرحله اي است كه بيماري درآن تشخيص داده مي شود ولی در مجموع MS با علائمی شامل اختلالات حسي سفتي عضلاني، اختلال ادراري گوارشي اختلال تعادل، مشكل گفتاري، عدم تحمل به گرما، خستگي و سرگيجه و حتي درد اعضاء خود را نشان می دهد.

علائم این بیماری را بشناسیدبیماری MS در صورتیکه به موقع تشخیص داده شود قابل کنترل بوده و می توان از روند پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

دکتر بهروز نیکنام متخصص مغز و اعصاب در گفت و گو با خبرنگار عصر ایران در مورد چگونگی ابتلا به بیماری MS و روش های درمان این بیماری گفت: بيماري MS يك بيماري التهابي وابسته به سيستم دفاعي بدن است كه سلول هاي عصبي اكسون و ميلين را مورد تهاجم قرار مي دهد.

وی ادامه داد: نوع درمان در MS بستگي به نوع بيماري و مرحله اي است كه بيماري درآن تشخيص داده مي شود ولی درمجموع MS با علائمی شامل اختلالات حسي سفتي عضلاني، اختلال ادراري گوارشي اختلال تعادل ،مشكل گفتاري ،عدم تحمل به گرما ،خستگي و سرگيجه و حتي درد اعضاء خود را نشان می دهد.

این متخصص مغر و اعصاب ادامه داد: در تعدادي از بيماران اختلالات شناختي ،عدم تمركز و كاهش حافظه و مشكل تصميم گيري ، هم چنين افسردگي و يا بالعكس حالت سر خوشي و شخصيت دو قطبی هم دیده مي شود.

دکتر نیکنام در مورد روش های تشخیص این بیماری گفت: MRI و گرفتن نوار بينايي و شنوايي از روش هاي تشخيص بیماری MS است . همچنین در مواردي كهMRI كمك كننده نباشد بررسي مايع نخاع از نظر پروتيين هاي خاص انجام مي شودكه البته مثبت يا منفي بودن آن ، بيماري را تاييد يا رد نمي كند .

این متخصص مغر و اعصاب با بیان اینکه بيماري MS نسبت به سير آن به چند نوع تقسيم مي شود خاطر نشان کرد: این بیماری به 5 نوع عود كننده ، بهبودي يابنده ، به طور ثانويه پيشرونده ، به طور اوليه پيشرونده و نوع خوش خيم تقسیم می شود.

دکتر نیکنام در مورد درمان این بیماری گفت: دردرمان بیماری MS از 2 روش تعديل اختلالات ايمونولوژيك بدن و درمان علايم و كاهش عوارض بيماري استفاده می شود که در بیمار با وضعیت حاد درمان معمولا از طریق كورتن انجام شده و يا در موارد شديد تر تعويض پلاسماي خون نیز توصيه مي شود.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه انجام شيمي درماني در موارد حاد ابتلا بهMS انجام می شود خاطر نشان کرد: از درمان هاي تعديل كننده سيستم ايمني كه مورد تاييد اداره غذا و دارو نیز می باشد استفاده از دارويي به نام اينتر فرون است كه انواع مختلف داشته و بسته به مرحله بيماري و نوع بيماري توسط پزشک متخصص انتخاب مي شود.

دکتر نیکنام ادامه داد: در درمان هاي علامتي بيمار نیز تجویز دارو برای برطرف كردن علايمي از قبيل خستگي سفتي اندام ها، اختلالات اسفنكتري و اختلالات خلقي انجام می شود.

این متخصص مغز و اعصاب در پایان خاطر نشان کرد: با تشخيص بيماری MS نبايد نگران و مضطرب شد زیرا اگر این بیماری به موقع تشخيص داده شده و درمان به موقع و مناسب نیز انجام شود و بيمار با اعتماد به پزشك خود در درمان همكاري لازم را انجام دهد ، بيماري قابل كنترل شده و خاموش مي شود.

۱۳۹۴/۷/۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...