نسخه چاپی

طرح جدید «جان كری» برای حل سیاسی بحران سوریه

عکس خبري -طرح جديد «جان کري» براي حل سياسي بحران سوريه

مقام‌های آمریكایی و اروپایی مدعی شده‌اند، وزیر خارجه آمریكا طرحی برای حل سیاسی بجران سوریه در دستور كار دارد كه با دیدارش با وزیر خارجه كشورمان آغاز می‌شود.

به گزارش نما به نقل از فارس، «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا در خلال دیدارهای خود در نیویورک در هفته آینده، طرح جدیدی را با هدف حل و فصل سیاسی بحران سوریه آغاز خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز، با گزارش این خبر از قول مقامات آمریکایی و غربی نوشت این طرح با گفت‌وگوهای کری با همتای ایرانی خود در روز شنبه در نیویورک آغاز می‌شود.

طرح جدید که به گفته منابع مورد استناد رویترز هنوز در مراحل آغازین است می‌تواند روسیه، یکی از متحدان سوریه را با عربستان سعودی، ترکیه و قطر که حامیان اصلی معارضان مسلح در آن کشور هستند، در کنار هم قرار دهد.

یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید: «و چیزی که از جان کری خواهید دید تلاش برای یافتن فرمولی خواهد بود که ما را به سمت یک مذاکره واقعی و معنادار باز می‌گرداند.»

وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا گفت انتظار می‌رود که مسئله سوریه در دیدار روز شنبه «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، در نیویورک، مطرح شود.

به نوشته رویترز، نشانه‌های اولیه حاکی از آن اس متحدان اروپایی واشنگتن، تحت تأثیر بحران هجوم پناهندگان از طرح کری حمایت کنند.

یک مقام اروپایی گفت: «ما کاملاً از فرایند سازمان ملل حمایت می‌کنیم و در جستجوی مسیرهای دیگر هم هستیم، اما این اصل بنیادین که "اسد باید برود" کماکان پابرجاست.»

سوریه از مارس سال 2011 صحنه درگیری‌های خون‌بار است. ارتش سوریه از زمان آغاز ناآرامی‌ها در این کشور در حال نبرد با شبه‌نظامیان و گروه‌های تندرو مختلف از جمله داعش است.

آمریکا و برخی از متحدان منطقه‌ای این کشور، به ویژه عربستان سعودی، قطر و ترکیه از معارضان مسلح سوریه حمایت کرده و خواستار کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه شده‌اند.

روسیه و ایران تأکید کرده‌اند کناره‌گیری «بشار اسد» که با انتخابات قانونی روی کار آمده تنها در صورت خواست مردم این کشور میسر خواهد بود.

۱۳۹۴/۷/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...