نسخه چاپی

سعودی‌ها بعد از هر فاجعه می‌گویند «مشیت الهی است»

مشاور آژانس اعزام زوار انگلیسی با انتقاد شدید از عملكرد عربستان سعودی در اداره حج، گفت حضور پادشاه عربستان در كاخش در منا، موجب مسدود شدن مسیر حركت زوار و بروز فاجعه روز پنج‌شنبه شد.

به گزارش نما به نقل از فارس، یک روز پس از آنکه سوءمدیریت مقامات سعودی موجب بروز یک فاجعه در جریان فریضه رمی جمرات شد، فشارها بر ریاض افزایش یافته و کشورهای مختلف که زائران آن‌ها قربانی این حادثه شده‌اند، ریاض را به ناتوانی در اداره حج متهم می‌کنند.

انگلستان یکی از کشورهایی است که با داشتن جامعه بزرگ مسلمانان، زوار زیادی هم در مراسم حج امسال داشته‌اند. به نوشته رسانه‌های انگلیسی امسال 25000 تبعه این کشور راهی مکه شده‌اند، که اکنون از وضعیت دستکم 120 نفر آن‌ها خبری در دست نیست.

«محمد جعفری» مشاور آژانس مسافرتی حج و عمره انگلستان که اولین مرکز اعزام زوار از این کشور به مکه است، می‌گوید اقدام نیروهای امنیتی سعودی در مسدود کردن مسیر زواری که راهی فریضه رمی جمرات بودند، موجب بروز این حادثه شده است.

وی که با رادیو بی‌بی‌سی صحبت می‌کرد، گفت: «سعودی‌ها بعد از هر فاجعه می‌گویند که مشیت الهی بوده است. این مشیت الهی نیست، بی‌کفایتی انسانی است.»

جعفری افزود: «دیروز که با زواری که آنجا بودند صحبت می‌کردم، می‌گفتند دلیل اصلی حادثه این بود که پادشاه در کاخش در منا در حال دیدار با مقامات بود و به همین دلیل دو ورودی که در آنجا رمی انجام می‌شد را بسته بودند... اینها دو مسیری بودند که مردم نمی‌توانستند از آن رد شوند.»

او ادامه داد: «وقتی جریانی از مردم در حال ورود است و شما مسیر این جریان را مسدود می‌کنید، جمعیت زیاد می‌شود و نهایتا یک حادثه‌ای رخ می‌دهد.»

وی در ادامه گفت: «این خطای دولت سعودی است، چراکه هر بار یک شاهزاده عبور می‌کند، آن‌ ها مسیرها را می‌بندند بدون آنکه به این فکر کنند که ممکن است فاجعه‌ای رخ دهد.»

به نوشته روزنامه گاردین، او با بیان اینکه دولت انگلیس باید برای ارتقا وضعیت امنیت زائران به عربستان فشار آورد، گفت: «آن‌ها باید مسیرها را تغییر داده و برنامه‌ریزی مناسبی برای مواقع وقوع فاجعه و مدیریت بحران داشته باشند. آن‌ها آنجا دوربین دارند و در طول تحقیقات باید فیلم این دوربین‌ها را بررسی کنند. اگر کسی موجب بروز حادثه شده، باید اخراج شود. باید تحقیقاتی درست، تحقیقاتی جنایی انجام شود.»

مقامات سعودی پیش از این حادثه مکه را «مشیت الهی» و ناشی از بی‌نظمی «برخی از زوار» توصیف کرده بودند. ریاض حادثه دو هفته که در جریان آن سقوط یک جرثقیل در مسجد الحرام به کشته شدن بیش از 100 زائر منجر شد را نیز «مشیت الهی» توصیف کرده بودند.

۱۳۹۴/۷/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...