نسخه چاپی

درمان نابینایی با ژن درمانی جراحی چشم

دانشمندان با بررسی ساختار ژن های انسان به قابلیت های ژن خاصی دست پیدا كرده اند كه می تواند كلید درمان كوری و بازگرداندن بینایی به انسان های نابینا باشد.

به گزارش نما به نقل از مهر، دانشمندان قصد دارند تا با استفاده از فرایند ژن درمانی، مشکل کوری در انسان را از بین ببرند و به همین دلیل نیز به سراغ پروتئین خاصی به نام channelrhodopsin-۲ رفته اند که نقشی کلیدی در فرایند کنترل مغز انسان ایفا می کند.
ژن channelrhodopsin-۲ در حقیقت یک تونل پروتئین حساس به نور است که بر روی سطح سلول ها قرار می گیرد.
به صورت عمومی این پروتئین به صورت بسیار سفت و سختی رویه سلول ها را پوشانده است ولی در شرایط خاصی می توان این حالت را تغییر داد. دانشمندان می دانند که با تابیده شدن پرتو خاصی از نور می توان موجب شد تا این پروتئین دروازه های خود را باز کند و همین امر نیز موجب می شود تا یک اتوبان از یون ها به سلول وارد شود. البته این طول موج باید به شدت دقیق باشد زیرا حساسیت این پروتئین بسیار بالاست. شایان ذکر است که این فرایند درست مانند عملکرد شاتر لنز دوربین های عکاسی است.
حال دانشمندان دریافته اند که با متصل کردن این پروتئین به سلول های خاصی می توان موجب شد تا ساختار عصبی بدن دچار تغییر در پاسخگویی شود. این امر می تواند کلیدی برای تحریک مجدد ساختار اعصاب بینایی و راه اندازی دوباره آنها باشد. این امر درست به مانند افزوده شدن زیرساخت های سخت افزاری جدید به چشم انسان است.
مسئولان این تحقیقات با ارسال نتایج تحقیقات خود به آزمایشگاه های متعدد در سراسر جهان قصد دارند تا از کمک همه همکاران خود در این زمینه بهره گیرند زیرا برای اعمال این روش نیاز به پیچیده ترین فرایند های مهندسی ژنتیک خواهد بود.

۱۳۹۴/۷/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...