نسخه چاپی

فرار به جلوی وزیر خارجه سعودی

سعودی ها ابتدا گفتند كه حادثه به علت گرمی هوا و خستگی حجاج بوده، سپس به هم رسیدن دو گروه از حجاج در یك تقاطع را عامل فاجعه دانستند،بعداً گفتند كه یك عده در مسیر معكوس حركت می كردند...

به گزارش نما، عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی در دیدار با همتای آمریکایی اش جان کری در نیویورک بدون اشاره به مسوولیت دولت متبوعش در مدیریت حجاج گفت: معتقدم که برای ایرانی ها بهتر است از رنج فرادی که داشتند مراسم دینی مقدس را انجام می دادند سوء استفاده سیاسی نکنند.

الجبیر اضافه کرد: ما چیزی را مخفی نمی کنیم. اگر اشتباهاتی صورت گرفته است افرادی که این خطاها را انجام دادند مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.
وزیر خارجه عربستان سعودی ادامه داد: اما می خواهم تکرار کنم که زمان برای سوء استفاده سیاسی از وضعیت مناسب نیست.
وی گفت: امیدوارم ایرانی ها در برابر افرادی که در این حادثه جان دادند عقلانیت بیشتری در پیش بگیرد و منتظر نتایج تحقیق باشند.
وزیر خارجه عربستان در حالی سخن از تحقیقات می گوید که از همان ساعات اولیه حادثه، مقامات سعودی با فرافکنی ,عوامل متعددی را دلیل حادثه دانستند: ابتدا گفتند که حادثه به علت گرمی هوا و خستگی حجاج بوده، سپس به هم رسیدن دو گروه از حجاج در یک تقاطع را عامل فاجعه دانستند، بعداً گفتند که یک عده از حجاح در مسیر معکوس حرکت می کردند و این حادثه رخ داد، سپس ادعا کردند که ایرانی ها در حال شعار دادن بودند و این حادثه را رقم زدند، مفتی شان هم رسماً فتوای نهایی را این گونه صادر کرد که دولت عربستان بی تقصیر است و آنچه رخ داده، قضا و قدر الهی بوده است.
طبق آمار رسمی عربستان، در حادثه منا در حومه شهر مکه که به هنگام انجام مراسم حج روی داد 769 نفر کشته شدند که 144 ایرانی در میان آنها بود. منابع غیر سعودی ، آمار کشته ها را تا 2000 نفر هم تخمین می زنند.

۱۳۹۴/۷/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...