نسخه چاپی

نقض آتش‌بس در ادلب سوریه

منابع سوری از نقض آتش بس در شهرك‌های شیعه نشین حومه ادلب توسط برخی گروه‌های مخالف خبر دادند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، برخی منابع مخالف در سوریه مدعی شدند که جنگنده‌های ارتش این کشور شهرک "تفتناز" در حومه ادلب را بمباران کرده است و مخالفان مسلح نیز در مقابل شهرک شیعه‌نشین الفوعه را گلوله‌باران کرده‌اند.

روز پنجشنبه گذشته طرف‌های درگیر سوری با آتش بس شش ماهه در شهر زبدانی، واقع در حومه دمشق و شهرک‌های الفوعه و کفریا در حومه ادلب موافقت کردند. قرار است این آتش بس با نظارت سازمان ملل اجرایی شود.

بر اساس توافق انتقال زخمی شدگان از مناطق درگیری از روز جمعه آغاز شده است. قرار است تمامی درگیری‌ها میان ارتش سوریه و حزب الله لبنان از یک سو و شبه نظامیان مخالف از سوی دیگر، در شهر زبدانی و شهرک‌های شیعه نشین الفوعه و کفریا در حومه ادلب برای شش ماه متوقف شود.

بر این اساس مخالفان سوری نیز به همراه خانواده‌های خود و با به همراه داشتن سلاح‌های سبک شهر زبدانی در مرز با لبنان را ترک می‌کنند. این افراد حتما باید به ادلب بروند و حق رفتن به دیگر مناطق اطراف دمشق که در کنترل مخالفان است را ندارند. آنها همچنین باید تمامی سلاح‌های سنگین خود را منهدم کنند.

توافق مذکور که در دو مرحله به اجرا در می‌آید، شامل شهر مضایا در نزدیکی زبدانی نمی‌شود و گروه‌های مخالف مستقر در این شهر تنها می‌توانند زخمی‌های خود را به ادلب بفرستند.

مقرر شده کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان ملل، ایران و مخالفان سوری بر اجرای این آتش‌بس و نقل و انتقال غیرنظامیان و شبه‌نظامیان مخالف نظارت داشته باشد. این کمیته مرجع حل و فصل هرگونه اختلافی خواهد بود که بعدها در اجرای این توافقنامه به وجود می‌آید.

همچنین بنا بر توافق دولت سوریه و مخالفان، دمشق در مرحله اول باید 500 بازداشتی گروه‌های مخالف از جمله 325 زن و 125 کودک را آزاد کند.

۱۳۹۴/۷/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...