نسخه چاپی

كاهش ۷.۹ درصدی سرقت در۶ماهه نخست سال ۹۴

سخنگوی نیروی انتظامی با اعلام اینكه از زمان آغاز به كار قرارگاه سرقت شاهد روند كاهشی وقوع سرقت در كشور بوده‌ایم، افزود: از ابتدای سال ۹۴ تاكنون، ۷.۹ درصد سرقت در كشور كاهش داشته است.

به گزارش نما به نقل از مهر، سردار منتظرالمهدی در ادامه نشست خبری خود گفت: در مدت شش ماه گذشته تلفات جاده‌ای ۸.۵ درصد کاهش پیدا کرد که این آمار در شهریور ماه امسال به ۱۰.۹ درصد رسیده است.

وی درباره برگزاری کنسرت‌ها در کشور نیز گفت: در شش ماه گذشته ۴۲۰ کنسرت درخواست اجرای برنامه داشتند که تنها ۱۴ مورد از آنها موفق به اجرای برنامه خود نشدند. از این تعداد سه مورد خود گروه موسیقی به موقع به اجرا نرسید، سه مورد توسط حراست وزارت ارشاد لغو شد، دو مورد به دلیل داشتن حکم قضایی متوقف شدند و تنها شش مورد توسط اداره اماکن نیروی انتظامی به دلیل عدم رعایت مقررات، لغو و تعطیل شد.

منتظرالمهدی با اشاره به فعالیت‌های پلیس امنیت اخلاقی، گفت: ۴۷۰هزار تبعه غیرقانونی که وارد کشور شده بودند، در یک سال گذشته توسط نیروی انتظامی از کشور طرد شده‌اند.

سخنگوی نیروی انتظامی همچنین درباره گسترش تئاترهای زیرزمینی و ارائه آمار در خصوص فعالیت این گروه‌های هنری، گفت: آماری در این خصوص ندارم. اما هر فعالیتی که بدون مجوز رسمی صورت گیرد، مشمول برخورد می‌شود؛ ضمن اینکه گاهی بی‌توجهی به کارگردانان؛ بخصوص کارگردانان در متن و اجرا باعث بروز این‌گونه‌ مشکلات می‌شود که کارگردان جوان و جویای نام برای اجرای فعالیت‌ خود، اقدام به اجرای زیرزمینی و بدون مجوز تئاتر می‌کند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره اجاره طرح LEZ و اصرار شهرداری برای اجرایی شدن این طرح از اول آبان ماه امسال، گفت: اجرای این طرح نیازمند ایجاد بسترهای لازم است که یکی از این بسترها، دسترسی سریع و سهل‌الوصول مردم به وسایل حمل و نقل عمومی در کمتر از ۱۰ دقیقه است. به نظر می‌رسد با تمام رایزنی‌ها و برنامه‌هایی که انجام شده، هنوز بستر مناسب برای اجرایی شدن این طرح وجود ندارد، اما این بدان معنا نیست که برای اجرای این طرح سبز، برنامه‌ریزی و تحقیق انجام نشده باشد. به نظر بنده اگر زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح LEZ انجام شود، طرح بسیار خوب است و می‌تواند راهگشای مشکلات ترافیکی و زیست محیطی در تهران باشد.

منتظرالمهدی همچنین با هشدار در خصوص برخی پیام‌های منتشر شده در شبکه‌های موبایلی و مجازی که با جعل نشان پلیس فتا، کاربران را تهدید می‌کنند افزود: از همین تریبون اعلام می‌کنم که پلیس فتای جمهوری اسلامی در هیچ کدام از شبکه‌های مجازی اجتماعی و شبکه‌های موبایلی کشور دارای صفحه نیست و اصلاً کاربران را با استفاده از ایمیل و پیامک فرا نمی‌خواند. در صورت بروز هر مشکلی برای کاربران متخلف، نامه رسمی به درِ منازل کاربر ارسال می‌شود.

برخورد جدی با موتورسواران متخلف

وی با اشاره به کاهش ۶۰ درصدی تلفات موتورسواران در پنج سال گذشته، گفت: در حال حاضر بیش از ۲۷۷ نوع موتورسیکلت توسط واحد شماره‌گذاری پلیس راهور پلاک می‌شوند. بیش از یک میلیون موتورسیکلت در پارکینگ های پلیس راهور توقیف هستند، از این تعداد ۱۶ میلیون موتورسوار نیز اعمال قانون شده‌‌‌اند. نباید فراموش کنیم که بخش قابل توجهی از موتورسواران زندگی خود را از راه فعالیت اقتصادی با موتورسیکلت می‌چرخانند. درست است که اعتراضات زیادی درباره نحوه حرکت موتورسیکلت‌ها وجود دارد و بر اساس آمارهای موجود، موتورسیکلت‌داران به قوانین راهنمایی و رانندگی توجهی ندارند. اما توقف موتورسیکلت‌های متخلف و ارجاع موتورسیکلت‌ها به پارکینگ تبعات اجتماعی گوناگونی دارد که برای حل معضل موتورسواران، نیاز به فرهنگ‌سازی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

سخنگوی ناجا اعلام کرد: طرح برخورد با موتورسواران متخلف در دستور کار ناجا قرار دارد و این برخورد به شدت انجام می‌شود. بنابراین به موتورسواران هشدار می‌دهیم که اگر قوانین را رعایت نکنند، قطعاً اعمال قانون می‌شوند و موتورسیکلت‌ آنها به پارکینگ منتقل می‌شود.

تشکیل کارگروه مبارزه با مواد مخدر

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره خرید و فروش آشکارای مواد مخدر به ویژه در مقابل مدارس در مناطق ۱۹ و ۲۰ شهرداری تهران، گفت: برخورد با موادفروشان و خرده‌فروشان مواد مخدر، دغدغه اصلی فرماندهی ناجاست. از این رو صبح امروز به دستور فرمانده نیروی انتظامی، کارگروهی برای مقابله با خرده‌فروشان مواد کشور در کشور آغاز به کار کرد.

منتظرالمهدی گفت: مبارزه با خرده‌فروشان در دستور کار ویژه ماموران پلیس قرار گرفته و تا جایی که بازداشتگاه‌های نیروهای انتظامی جا داشته باشند، خرده‌فروشان دستگیر می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه طبق گفته فرمانده ناجا جمع‌آوری تمامی معتادان متجاهر در کشور برای نیروی انتظامی در کمتر از ۱۰ روز قابل اجراست، افزود: مساله مهم این است که پس از جمع‌آوری، چه بلایی سر معتادان کارتن‌خواب می‌آید؟ نهادهای دیگر باید پای کار بیایند و در کنار نیروی انتظامی باشند. ما همچنان منتظریم که افزایش ظرفیت کمپ‌ها اعلام شود. در بحث مبارزه با مواد مخدر چند سازمان دخیل و پای کار هستند که نیروی انتظامی فقط یکی از این ارگان‌ها محسوب می‌شود که بر طبق آمار اعلام شده، اتفاقاً در اجرای ماموریت‌هایش نیز موفق بوده است.

سخنگوی ناجا با اعلام اینکه ماموریت پلیس بر طبق قانون فقط کنترل مرزها و جلوگیری از ورود مواد مخدر به داخل کشور است، گفت: بر طبق شواهد موجود، نیروی انتظامی و به ویژه همکاران بنده در مرزبانی و پلیس مبارزه با مواد مخدر با جدیت طرح‌های ضربتی و پاکسازی را انجام می‌دهند. اما مساله اصلی این است که بقیه دستگاه‌های ذیربط که اتفاقاً مسئولیت‌های قانونی نیز در زمینه مبارزه و پیشگیری از مواد مخدر دارند، تا چه حد فعالیت‌ها و مسئولیت‌های خود را به انجام می‌رسانند.

پلیس فتا مرزبان مرزهای مجازی جمهوری اسلامی

منتظرالمهدی در پاسخ به سئوال دیگری درباره فعالیت پلیس فتا و برخورد با کلاهبردارانی که در شبکه های مجازی و موبایلی اقدام به فعالیت می‌کنند، افزود: پلیس فتا یکی از کارآمدترین پلیس‌های تخصصی کشور است که کارنامه درخشانی از فعالیت‌های آن موجود است. پلیس فتا با رصد صفحه‌های مجازی، هر صفحه‌ای را که مصادیق مجرمانه داشته باشد، شناسایی و نسبت به حذف آن اقدام می‌کند.

وی در خصوص شوهای مد لباس نیز گفت: آماری در این خصوص در دست ندارم. اما ما بر اساس توانمندی‌های خود اقداماتی انجام می‌دهیم و بخشی از ماموریت‌های پلیس همین است. هر چند که با توجه به گسترده بودن فضای مجازی، توان برخورد کامل با این موضوع را نداریم.

سخنگوی ناجا درباره صرافی‌های غیرمجاز نیز گفت: فعالیت صرافی‌ها مستلزم اخذ مجوز از بانک مرکزی است. صرافی‌ها قبل از این مجوز خود را از اتحادیه طلافروشان دریافت می‌کردند ولی این روند در حال حاضر با نظارت بانک مرکزی انجام می‌شود؛ چنانچه معاملات ارزی در مکان‌های فاقد مجوز مثلاً طلافروشی‌ها انجام پذیرد، ما به آنها تذکر می‌دهیم و برای واحد صنفی متخلف مدت زمان ۱۰ روزه در نظر گرفته می‌شود و چنانچه مالک نسبت به اخذ مجوز اقدامی نکند، واحد صنفی پلمپ خواهد شد.

منتظرالمهدی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره قتل وحشتناک خیابان وحدت اسلامی نیز گفت: فرد مظنون شناسایی شد و با توجه به حساسیت موضوع و بسیج امکانات پلیس آگاهی در کمتر از ۴۸ ساعت پس از وقوع جرم در پارکشهر دستگیر شد. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد احتمالاً همین فرد دستگیر شده، قاتل است اما تحقیقات درباره متهم دستگیر شده همچنان ادامه دارد.

۱۳۹۴/۷/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...