نسخه چاپی

در جلسه وكلا با رئیس قوه‌قضائیه چه گذشت؟

دیدار اعضای هیئت مدیره كانون وكلای دادگستری مركز با آیت الله آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضا، صبح امروز برگزار شد كه یكی از اعضای هیئت مدیره كانون مركز به تشریح مسائل مطرح شده در این جلسه پرداخت.

به گزارش نما عبدالله سمامی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، این جلسه را که حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای معاون اول دستگاه قضا نیز در آن حضور داشت، عالی و مفید برای دو طرف خواند و اظهار کرد: در ابتدای جلسه امروز، بعد از خیر مقدم رئیس قوه‌قضائیه، رئیس کانون وکلای مرکز، مطالب خود را عنوان کرد و سر تیتر مطالب بیشتر در باب همکاری و تعامل قوه قضاییه و کانون مرکز بود.

این عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز اضافه کرد: در این جلسه در ارتباط با تعامل بیشتر در حوزه آموزش، اجباری شدن وکالت در پرونده‌ها، جلوگیری از موسسات حقوقی که به نادرستی در جامعه عمل می‌کنند، همکاری بیشتر حفاظت قوه‌قضائیه با وکلا در ورودی مجتمع‌ها، برخی وکلای دادگستری که به نحوی در زندان به سر می‌برند و همچنین تبصره ماده 48 آئین دادرسی کیفری، بحث و گفت‌وگو شد.

سمامی در پاسخ به این سئوال که آیا درباره لایحه جامع وکالت نیز صحبت شد یا خیر افزود: یکی از مواردی که درباره آن بحث شد، لایحه جامع وکالت بود. در این ارتباط، نقطه نظرات رئیس کانون وکلا تبیین شد و پس از وی نیز تعدادی از اعضای هیئت مدیره به صورت مختصر، مطالبی را عنوان کردند.

این عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: بعد از صحبت‌های رئیس کانون و اعضای هیئت مدیره، رئیس قوه قضائیه از برگزاری این دیدار ابراز خرسندی و خوشحالی کرد و اعلام کرد که دستگاه قضایی از تعامل بیشتر با کانون وکلای دادگستری استقبال می‌کند.

سمامی افزود: رئیس قوه‌قضائیه تاکید کرد که وکالت یکی از بال‌های عدالت است و باید به درستی در جامعه کار کرده و به وظایف قانونی خود عمل کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در این جلسه درباره استقلال کانون‌های وکلا نیز بحث و بررسی شد یا خیر گفت: رئیس دستگاه قضا، در بحث استقلال کانون‌های وکلا، عدم دخالت قوه‌قضائیه در وکالت و کانون وکلا را یک مسئله پذیرفته شده دانست اما آنچه اختلاف بین دستگاه قضا و کانون وکلاست، مسئله نظارت و تعریف ان از منظر قوه‌قضائیه و کانون وکلاست.

این عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری ادامه داد: عقیده ما بر این است که در بسیاری از موارد نظارت مدنظر قوه قضائیه منجر به دخالت می شود اما قوه قضائیه معتقد است که این، نوعی نظارت محسوب می‌شود.

سمامی با بیان اینکه در خصوص مرکز مشاوران قوه‌قضائیه هیچ صحبتی نشد به مصاحبه‌های اخیر سخنگوی دستگاه قضا و اعلام تخلفات برخی وکلا اشاره کرد و گفت: در این جلسه که حجت‌الاسلام اژه‌ای نیز حضور داشت، در باب مصاحبه‌ها صحبت شد و ما اعلام کردیم با توجه به اینکه کانون وکلا و وکلای دادگستری از قشر زحمت‌کش و درستکار جامعه هستند، به نظر صحیح نیست که با رسانه‌ای کردن تخلف از ناحیه یک نفر یا دو نفر از وکلا، اذهان جامعه را نسبت به سیستم قضایی و عدالت قضایی مشوش کنیم. حتی رئیس کانون وکلای مرکز تاکید کرد که در چارچوب همکاری دو طرفه این مباحث حل شود و جامعه وکالت از آنجایی که جامعه کاملا درستکاری است، تخلفات‌شان کمتر از سایر نهادهاست.

این عضو هیئت مدیره کانون وکلای مرکز در پاسخ به این سئوال که آیا در خصوص وکلایی که به هر نحو در زندان به سر می‌برند، تصمیم خاصی گرفته شد یا خیر افزود: در این خصوص قرار شد ما یک نماینده‌ای داشته باشیم که ان‌شاء‌الله همکاری دو طرفه را بیشتر پوشش دهد. همچنین درباره برخی موارد مد نظر، قرار شد کمیته‌ای تشکل بدهیم و این کمیته بتواند برخی موضوعات به‌ویژه موسسات حقوقی و سایر موارد را مدیریت کند که این کمیته شامل اعضای کانون و قوه قضائیه خواهد بود.

وی ادامه داد: پوشش وکلای دادگستری به‌ویژه وکلای خانم، یکی از دغدغه های رئیس قوه‌قضائیه بود و نظرشان بر این بود که بهتر است پوشش همکاران بهتر باشد. ما نیز در این زمینه دفاع کردیم که اگر در مقام مقایسه قرار بگیریم مطئنا همکاران ما پوشش خود را در حد لازم رعایت می‌کنند.

سمامی تاکید کرد: در مجموع جلسه امروز، جلسه بسیار خوب و مفیدی بود و ان شاء الله در آینده با توجه به استقبال گرم ریئس قوه و حجت‌الاسلام اژه‌ای دوباره تکرار شود.

۱۳۹۴/۷/۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...