نسخه چاپی

۱۰ میلیون ایرانی سیگاری هستند

دبیركل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، با اعلام اینكه ایرانی ها سالانه ۵۵ تا ۶۰ میلیارد نخ سیگار دود می كنند، نسبت به افزایش مصرف دخانیات در بین زنان تحصیلكرده هشدار داد.

به گزارش نما به نقل از مهر، دکتر محمدرضا مسجدی با استناد به آخرین آمارهای ارائه شده در زمینه مصرف سیگار گفت: ۲۵ تا ۲۷ درصد مردان بالای ۱۵ تا ۱۶ سال و ۳.۵ تا ۴ درصد زنان در کشور سیگار می‌کشند. همچنین هر چند سطح سواد در قشر جوان و تحصیلکرده افزایش یافته، مصرف سیگار به ویژه در زنان تحصیلکرده نیز افزایش می‌یابد. جایگزین کردن چیزی به جای سیگار در باور زنان نسبت به مردان بسیار سخت تر است.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات افزود: در مجموع حدود ۱۵ درصد از کل جمعیت کشور یعنی ۱۰ میلیون نفر سیگار می‌کشند. میزان مصرف سیگار سالانه ۵۵ تا ۶۰ میلیارد نخ است. به طور متوسط هر نخ سیگار در کشور حدود ۲۰ تومان است به این ترتیب سالانه مردم هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خرج سیگار می‌کنند. این در حالی است که دو برابر این رقم سالانه توسط دولت صرف هزینه‌های درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار است.

وی با اشاره به این مطلب که ایران دومین کشور دنیا به لحاظ دارا بودن قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات است افزود: در مطالعه‌ای در سطح شهر تهران مشخص شده که کمتر از چهار درصد مردم از این موضوع با اطلاع هستند. این در حالی است که فضا برای اجرای قانون در جامعه فراهم نیست. در این زمینه مردم از پشتوانه‌های اصلی اجرای قانون هستند و بنابراین در صورتی که فرهنگ قانون مداری در کشور نهادینه شود بسیاری از معضلات امروزی جامعه در رابطه با مصرف دخانیات برطرف می‌شود. در صورتی که از ۵۵ میلیارد نخ مصرف سالانه سیگار ۱۰ درصد کم شود می‌توان یک برنامه مفصل تلویزیونی درمورد سیگار و مواد دخانی را راه اندازی کرد.

مسجدی متذکر شد: کلینیک‌های ترک سیگار در سطح کشور راه اندازی شدند و اغلب به صورت رایگان خدمات خود را ارائه می‌دهند. همچنین فرآموز (نفس پاک) که در ساختمان جمعیت مستقر است در رابطه با کودکان و نوجوانان برنامه هایی را جهت مبارزه با استعمال دخانیات، راه های پیشگیری ازآن و چگونگی نه گفتن جوانان به شرایط پر خطر را می آموزد .

دبیر کل جمعیت مبازره با استعمال دخانیات اعلام کرد: در راستای آموزش به کودکان و نوجوانان اولین گردهمایی همیاران سلامت را با حضور بازیگران محبوب کودکان و نوجوانان برنامه «فیتیله ای ها» در کنار بعضی از بازیگران سینما و تلویزیون را در جهت آموزش زیان های استعمال دخانیات به نوجوانان ۱۰ تا ۱۷ سال، ۹ مهر ماه جاری در سالن ورشو برگزار خواهیم کرد.

همایش همیاران سلامت به منظور گرد هم آوردن نوجوانانی است که از سن خردسالی جهت آموزش نسبت به مبارزه با استعمال سیگار و مواد دخانی و چگونگی نه گفتن به آن در بزرگسالی در مرکز فرآموز جمعیت در گذشته آمده و امروز با استفاده از آموزش های لازم تجربیات نوجوانی اشان را با یکدیگر به اشتراک خواهند گذاشت.

۱۳۹۴/۷/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...