نسخه چاپی

مصرف مواد كلاس دارد!

مشاور دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با وجود اشاره به موفقیت‌هایی چون كشف 10 درصد از تولیدات مواد مخدر افغانستان، كشف 42 میلیون قرص روانگردان، انهدام هزار و112 كارگاه تولید مواد مخدر و فعالیت‌های صورت گرفته گفت: این در حالی است كه همچنان میزان شیوع مصرف در نوجوانان و دانشجویان بیانگر رشد روزافزون در این حوزه است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، حميدرضا صرامي عنوان كرد: مديريت مصرف در برنامه‌هاي چهارم و پنجم توسعه به شكل ديگر و با ادبيات ديگري مطرح شده بود اما سوال آن است كه حاصل آنها چه بود؟ به‌طوري كه در برنامه پنجم توسعه متاسفانه دولت هيچ لايحه‌اي را درباره مبارزه با مواد مخدر به مجلس ارائه نداد و اين موضوع به‌طور كلي متوقف شد؛ به همين دليل نمي‌توانيم در حال حاضر ارزشيابي صحيحي از وضعيت داشته باشيم كه آيا موافق عمل كرده‌ايم يا خير؟

او افزود: همچنين اعتياد در محيط‌هاي صنعتي نيز رشد فوق‌العاده‌اي نسبت به قبل داشته و سن اعتياد نيز كاهش يافته است.

در دهه اخير 5 الگوي مصرف در كشور تجربه شده است. اين در حالي است كه دسترسي به مواد آسان شده، قيمت‌ها نوسان يافته و با تمامي اين اتفاقات تصميمات مناسبي براي حجم تهديد صورت نگرفته است.

مشاور دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: با وجود توليد 5/16 تن متادون كه در سطح 7 هزار مركز در كشور توزيع شدند، مي‌بينيم كه در حوزه مديريت مصرف باز هم هيچ اتفاقي نيفتاده است و در چنين شرايطي بايد اين پرسش اساسي را مطرح كنيم كه در برنامه ششم توسعه بايد چه كار كنيم؟

صرامي ادامه داد: ساختارهاي اجتماعي و اقتصادي و فرهنگي معيوب، خود مولد مصرف مواد هستند زيرا فرد در نظام‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كه پيوست‌هاي مناسبي ندارند، گرايش بيشتري به سمت اعتياد خواهد داشت؛ در حال حاضر نيز در ايران با جمعيتي مواجه هستيم كه طيف زيادي از آن فقير و طيف كمي از آن توانمند و ثروتمند هستند كه اين اقليت هر روزه رژه ثروت را در شهر براي آن اكثريت ايفا مي‌كنند و تقابل بين اين دو گروه در كنار عواملي چون عدم توانايي براي مشاغل مناسب براي جوانان، رفع بيكاري و... باعث افزايش بروز و شيوع مواد مخدر شده‌اند.

او درباره آمار بيكاري نيز اظهار كرد: در حال حاضر 11 ميليون نفر بيكار در كشور وجود دارد كه حدود 4 تا 5 ميليون نفر آنها افرادي با تحصيلات كارشناسي ارشد به بالا هستند كه در چنين شرايطي طبيعي است كه اين آشفتگي و بيماري اقتصادي اثر خود را بر سوءمصرف مواد بگذارد.

مشاور دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره خرده‌نظام‌هاي اجتماعي نيز گفت: زماني كه تعاملات مناسب اجتماعي وجود نداشته باشد و نيز اعتماد اجتماعي كم شده باشد كنش‌هايي كه در اين عرصه صورت مي‌گيرد، زمينه را براي فردگرايي و عدم توجه به مسائل اجتماعي افزايش داده و در چنين شرايطی براساس تئوري لجبازي، مصرف مواد شيوع و بروز بيشتري پيدا خواهد كرد.

صرامي درباره خرده نظام فرهنگي نيز گفت: در حال حاضر با توجه به تجربه‌اي كه در كارگاه‌هاي خود با نوجوانان داشته‌ام شاهد آن هستيم كه مصرف يك مواد مخدر براي نوجوانان نوعي كلاس و شأن اجتماعي محسوب مي‌شود.

۱۳۹۴/۷/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...