نسخه چاپی

دلایل اصلی كاهش صادرات سیمان به عراق

دبیركل اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق به تشریح آخرین وضعیت صادرات سیمان به این كشور پرداخت و گفت: اصلی‌ترین دلیل كاهش صادرات سیمان، نزدیك شدن عراق به مرز خودكفایی در تولید سیمان است. در حال حاضر حدود 70 درصد كارخانه‌های تولید سیمان در این كشور به بهره‌برداری رسیده و وزارت صنایع عراق موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای را برای واردات سیمان درنظر گرفته‌اند.

به گزارش نما جهانبخش سنجابی شیرازی در گفت‌وگویی اظهار کرد: کاهش صادرات سیمان به عراق به دو عامل مربوط می‌شود، بخشی از این اتفاق به مسائل داخلی عراق و بخشی به مسائل داخلی خودمان باز می‌گردد.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اضافه کرد: دومین دلیلی که باعث کاهش صادرات سیمان به عراق شده است به عدم توجه تولیدکنندگان سیمان به اقتضائات بازار و مقصد صادراتی‌شان بر می‌گردد. از سوی دیگر رقابت‌های ناسالمی که برای شکل‌گیری قیمت فروش سیمان در نقاط صفر مرزی رخ داده است باعث افزایش تعرفه سیمان از سوی عراقی‌ها شده است.

سنجابی شیرازی درباره اینکه آیا باید صادرات سیمان به عراق را از اولویت‌های صادراتی‌ خارج کرد یا خیر؟ گفت: اگر بخواهیم می‌توانیم صادرات سیمان به عراق را افزایش دهیم. کاهش تقاضا و نیاز به سیمان در بازار عراق، کاهش تقاضای واقعی نیست و بیشتر به دلیل شرایط امنیتی در عراق به وجود آمده است. هر زمانی که شرایط امنیتی و درآمدی عراق بهتر شود با رشد تقاضا در حوزه سیمان از سوی این کشور روبرو می‌شویم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی تقاضا، شرکت‌های سیمان داخلی می‌توانند با یک استراتژی واحد عمل کنند و در یک بازه زمانی مشخص صادرات خود به عراق را متوقف کنند که مطمئنا زمینه رشد قیمت سیمان در بازار عراق را شاهد خواهیم بود که زمینه تمایل خریداران عراقی به سیمان ایران را فراهم خواهد کرد.

۱۳۹۴/۷/۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...