نسخه چاپی

سن سالمندی در زنان ایرانی

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور ضمن اشاره به پدیده سالمندی زودرس در زنان اظهار كرد: سن سالمندی زنان در سالهای اخیر دو سال كاهش و به 58 سال رسیده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور ضمن اشاره به پدیده سالمندی زودرس در زنان اظهار کرد: سن سالمندی زنان در سالهای اخیر دو سال کاهش و به 58 سال رسیده است.

شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری امروز در نشست بررسی وضعیت سالمندی زنان که در محل سازمان بهزیستی کشور برگزار شده بود، ضمن تسلیت فاجعه منا عنوان کرد: بیش از نیمی از جمعیت 65 سال به بالای دنیا یعنی چیزی حدود 300 میلیون نفر از مراقبت‌های بلند مدت محروم هستند. همچنین آنکه بسیاری از سالمندان ما در دنیا و یا کشور خودمان ایران شاید حتی ندانند که روزی در تقویم‌های جهانی به نام آنها وجود دارد که می‌توانند در آن روز مطالبات خود را از دولت‌ها مطرح و درخواست کنند.

وی در ادامه به حرکت مردم سراسر جهان به سوی شهرنشینی و سرعت رو به رشد این پدیده در دنیا اشاره کرد و گفت:‌ در سال 2030 از هر 10 نفر 6 نفر در شهرها زندگی خواهند کرد و به این ترتیب ساخت فضاهای ایمن شهری برای سالمندان و افراد در شرایط خاص مورد انتظار و مورد نیاز است.

وی ادامه داد: ایران نیز شامل این تغییرات گسترده جمعیتی که در دنیا رخ داده و همچنین حرکت به سمت شهرنشینی شده است ‌و از این حیث زندگی سالمندان تحت تاثیر این تغییرات گسترده قرار گرفته است.

مولاوردی در ادامه ضمن اشاره به آنکه دنیا به مرحله چهارم افزایش سهم بیماریهای مزمن و غیرمسری که طول عمر را افزایش می‌دهند رسیده است، به تغییر گسترده روابط اجتماعی و تضعیف روابط خانوادگی اشاره کرد و گفت: این تغییرات چنان سریع رخ داده است که نهادهای اجتماعی قادر به همراهی با آنها نیستند و البته ظرفیت‌های لازم را هم برای حل و مقابله با این مشکلات در خود ایجاد نکرده‌اند.

وی افزود: هنوز بنیان‌ها و ظرفیت‌های لازم مانند پوشش‌ بیمه‌های تکمیلی، صندوق‌های بازنشستگی و غیره را برای سالمندان نمی‌بینیم و همچنین پیش بینی می‌شود که حمایت‌های غیر رسمی خانوادگی از سالمندان در آینده ضعیف تر شوند.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور در ادامه به زنانه شدن سالمندی اشاره کرد و گفت:‌در سال 1335 در مقابل هر 100 زن سالمند، 111 مرد سالمند وجود داشت در حالی که 50 سال بعد از آن یعنی در سال 85 در مقابل هر 100 زن سالمند 104 مرد و در سال 90 نیز در مقابل هر 100 زن سالمند 96 مرد سالمند داشتیم. که این آمارها حاکی از زنانه شدن سالمندی بوده و این یک واقعیت برای جامعه ماست.

وی با اشاره به سن سالمندی زنان ایرانی، گفت: در گذشته سن سالمندی زنان 60 سال بود اما در حال حاضر این سن به 58 سالگی رسیده است و مسائلی چون افسردگی، بیماری و غیره نیز به این مسئله دامن می‌زند؛ که این عوامل نشان دهنده سالمندی زودرس در زنان است.

مولاوردی همچنین به نگهداری زنان سالمند اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با پدیده‌ای مواجه هستیم و آن این است که چون نگهداری زنان سالمند به علت بیشتر بودن نیازهای آنها در مقابل مردان سالمند سخت تر است، تعداد زنان سالمند واگذار شده به مراکز سالمندی بیشتر از مردان است و این باعث می‌شود شمار زنان سالمند حاضر در این مراکز بیش از مردان سالمند باشد.

مولاوردی در ادامه در خصوص اقدامات معاونت زنان و خانواده رئیس جمهوری نیز تصریح کرد: این معاونت جایگاهی ستادی دارد که با هدف سیاست گذاری و برنامه ریزی و همچنین پیگیری وظایف سایر دستگاه‌ها و ایجاد حمایت و جلب توجه به مسائل زنان و خانواده، تشکیل شده و در این جهت فعالیت‌های خود را پیگیری می‌کنند.

وی افزود:‌ برنامه جامع به ویژه برای سالمندان باید به گونه‌ای باشد تا سالمندان بتوانند به سلامت از این دوره عبور کنند؛ و در این بین نیز نیاز است که از تجارب بین المللی استفاده کنیم.

وی در خصوص ضرورت تشکیل خانه‌های سالمندی در وزارت کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در حال حاضر دو کارگروه حمایت اجتماعی از زنان سرپرست خانوار و زنان بهبود یافته در وزارت کار و رفاه اجتماعی تشکیل شده است که نیاز است علاوه بر آنها کارگروه سالمندی نیز در این وزارتخانه تشکیل شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در ادامه عنوان کرد: امیدواریم با هماهنگی و انسجام بین دستگاه‌ها و همچنین پرهیز از پراکنده کاری و دوباره کاریها و رفتارهای جزیره گونه که متاسفانه در حال حاضر تبدیل به آفت در جامعه شده‌اند بتوانیم ساختارهای لازم را از لحاظ اجتماعی، نظام بیمه‌ای و غیره برای زنان، سالمندان و گروه‌هایی که نیازمند توجه خاص هستند.

مولاوردی در پایان گفت: اگر اهمیت و جایگاه لازم را به این گروه یعنی سالمندان برگردانیم می‌توانیم از ارزش‌ها و تجربیات این گروه در جامعه بهره و استفاده لازم و کافی را ببریم.

۱۳۹۴/۷/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...