نسخه چاپی

حال كودكان كشور ما خوب نیست

یك فعال سمن كودك كار و خیابان گفت: حال كودكان كشورمان خوب نیست كه این می تواند نشان از این باشد كه ما كم كار كردیم و شاید سیاستگذاری های كلان به درستی انجام نشده است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، فاطمه دانشور روز سه شنبه در سومین نشست ساماندهی کودکان کار و خیابان که در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، افزود: تا پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، تعامل میان سمن ها و بخش دولتی کمرنگ بود.

وی با اشاره به اینکه متولیان حوزه کودکان کار و خیابان متعدد هستند، گفت: نظیر آن است که برده ای چندین ارباب داشته باشد و در آن صورت برده آزاد است زیرا نهادهای تصمیم گیری برای او متعدد هستند.

وی تاکید کرد: متولیان کودکان کار و خیابان همواره باید در نشست هایی که در خصوص این کودکان کار تشکیل می شود، حضور یابند.

به گفته وی، بهزیستی باید برای حمایت بیشتر از کودکان کار و خیابان تقویت شود و نیروهای متخصص که در این حوزه فعالیت می کنند از درآمد کافی برخوردار باشند.

وی بیان داشت: متاسفانه در حوزه پیشگیری کم کاری می کنیم، بسیاری از خانواده هایی که از یارانه بهره مند می شوند دارای سرپرستان معتاد هستند که پول یارانه به تامین مواد آنها تخصیص می یابد.
وی ادامه داد: کودکی که پدرش در زندان است چرا نباید پیش از آنکه در دام فقر و تنگدستی و آسیب های اجتماعی رها شود با پیشگیری از این دام رهایی یابد؟

یادآور می شود، دانشور از اعضای شورای شهر تهران است و نشستی که امروز با حضور وزیر کار برگزار شد در سطح معاونان و مدیران دستگاهها بود اما متاسفانه شهرداری تهران نماینده ای به غیر از فاطمه دانشور که عضو شورای شهر تهران است، در آن نداشت.

همچنین در این نشست نمایندگانی از سمن ها حضور داشتند و مسائل خود را در خصوص کودکان کار و خیابان مطرح کردند.

امید وهاب زاده معاونت پیشگیری از اعتیاد که در این نشست حضور داشت، گفت: از یک میلیون و 325 هزار معتاد شناسایی شده سه درصد آنها را کودکان 15 تا 19 سال به خود تخصیص می دهند.
وی گفت: 37 درصد معتادان شناسایی شده دارای تحصیلات تکمیلی(فوق دیپلم ببالا)و 63درصد متاهل هستند. همچنین از 87 کودک کار و خیابان که مورد بررسی قرار گرفتند 16.1درصد سیگار مصرف می کردند و 9.1 درصد معتاد به مواد مخدر بودند.

وی اضافه کرد: آنچه مهم است 10درصد از این کودکان دچار افسردگی هستند که این زمینه مناسبی برای رو آوردن آنها به دام اعتیاد است.

وهاب زاده بیان داشت: باید از ظرفیت سمن ها در پیشگیری از روی آوردن کودکان و نوجوانان به مواد مخدر یاری گرفت زیرا این بیماری می تواند زمینه آلودگی به ویروس اچ.آی.وی را افزایش دهد.
خسرو صالحی نماینده سمن ها نیز گفت: مهمترین معضل کودکان کار و خیابان اقتصادی است و تا زمانی که مشکلات مالی خانوارهای این کودکان حل نشود به سختی می توان آنها را از ورطه آسیب اجتماعی رهایی داد.

همچنین محمد دیمه ور معاون آموزش ابتدایی وزرات آموزش و پرورش در خصوص کودکان اتباع بیگانه در ایران گفت: هم اکنون 360 هزار نفر از کودکان اتباع بیگانه در ایران تحصیل می کنند که در سال جاری به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ثبت نام کودکان فاقد هویت رسمی این تعداد به 500 هزار نفر رسیده است.

وی گفت: هم اکنون 110مدرسه یک نفره در ایران داریم و وزارت آموزش و پرورش آمادگی دارد در هر نقطه حتی با یک نفر دانش آموز مدرسه ای برپا کند.

۱۳۹۴/۷/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...