نسخه چاپی

مدار زمین در تسخیر ماهواره های چینی

ماموریت های فضایی چین كه پرتاب چهار ماهواره حسگر كنترل از راه دور به فضا آخرین نمونه آن است، حاكی از رشد بلندپروازی های پكن در عرصه ماهواره های رصد زمین و سیستم های موقعیت یاب جهانی دارد و اینكه چین در این حوزه به رقابت با آمریكا برخاسته است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: ماموریت های فضایی چین که پرتاب چهار ماهواره حسگر کنترل از راه دور به فضا آخرین نمونه آن است، حاکی از رشد بلندپروازی های پکن در عرصه ماهواره های رصد زمین و سیستم های موقعیت یاب جهانی دارد و اینکه چین در این حوزه به رقابت با آمریکا برخاسته است.

چین برای آنکه بتواند امکانات و تسهیلات بیشتری در ارائه خدمات فضایی حسگرهای کنترل از راه دور به دنیا ارائه دهد، برنامه ریزی های وسیعی را با پرتاب انواع ماهواره های کنترلی به فضا در دستور کار خود قرار داد و همچنان در حال گسترش این فعالیت ها است.

آخرین ماموریت فضایی این کشور مربوط به دو روز پیش است که این کشور در اقدامی قابل توجه نشان داد، سعی دارد برای افزایش توانایی ها و ظرفیت های فناوری، فاصله علمی میان خود با برخی کشورهای پیشرو در این حوزه از جمله آمریکا و روسیه را کاهش دهد.

در تازه ترین اقدام دانشمندان چینی، آنها توانستند چهار ماهواره حسگر کنترل از راه دور را با موفقیت در مدار زمین قرار دهند و این ماموریت نشان می دهد چین در زمینه اهداف بلندمدت خود در فضا کاملا جدی است.

این ماهواره ها با عنوان «جین لین ـ 1» از مرکز ماهواره بر «جیو چوان» در استان «گانسو» در شمال غرب چین به فضا پرتاب شد.

تلویزیون مرکزی چین اعلام کرد که موفقیت در این زمینه موقعیت آنان را در فناوری حسگرهای کنترل از راه دور در دنیا مستحکم می کند.

در این مجموعه به خصوص می توان به دو ماهواره تصویربرداری ویدیویی و یک ماهواره آزمایشی تصویربرداری فنی و همچنین یک ماهواره حسگر کنترل از راه دور اشاره کرد که خدمات ویژه ای به مشتریان می دهد.

همه این ماهواره ها که با موفقیت به مدار زمین پرتاب شده توسط شرکت فناوری «چانگ گوان» ساخته شده که یکی از شرکت های معتبر در زمینه فعالیت های فضایی در کشور چین است.
این شرکت اعلام کرد که این ماهواره ها می توانند خدمات و اطلاعات دیگری را هم در اختیار مشتریان قرار دهد که شامل ارائه اطلاعات و داده های نظارتی، نقشه برداری، پیش بینی آب و هوا، پیش بینی بلایای طبیعی و اکتشاف منابع زمینی است.

برای پرتاب این ماهواره ها از راکت «لانگ مارچ ـ 2 دی» استفاده شد، راکتی که ساخت چین است و این کشور معمولا بیشتر ماهواره های خود را با این راکت روانه فضا می کند.

شر کت چینی سازنده این ماهواره ها در استان «جی لین» در شمال شرق کشور فعالیت می کند که از پایگاه های مهم صنعتی این کشور است.

این کشور که از عقب ماندن در زمینه فناوری های فضایی شکایت دارد، برنامه فضایی پرهزینه اش را نماد ظهور خود در بین قدرت های جهان تلقی می کند و به همین خاطر سال گذشته دهها ماهواره را به فضا فرستاد.

چین که اکنون به یکی از قدرت های جهان تبدیل شده است، بلند پروازی های فضایی دیگری از جمله اعزام انسان به ماه را در سر می پروراند.

این کشور البته در خرداد ماه سال 91 در دومین تجربه خود، سه فضانوردش را با فضاپیمای «شنزو - 9» به فضا اعزام کرد و آنان بعد از 15 روز از انجام ماموریت خود به زمین بازگشتند.

این سفر که طولانی ترین سفر فضایی در تاریخ چین است، در راستای بلندپروازی های چین برای ساخت ایستگاه فضایی این کشور در سال 2020 میلادی در فضا انجام شد.

این کشور حتی در راستای توسعه فعالیت های فضایی خود در سال 2011 سیستم ناوبری ماهواره ای را که نسخه چینی سیستم موقعیت یاب جهانی آمریکا «جی پی اس» است رونمایی کرد.

اگر چه پکن بر صلح آمیز بودن توسعه سریع توانایی های فضایی اش تاکید دارد و مخالف استفاده نظامی از این ظرفیت ها است، اما کشورهای غربی نگران مقاصد چین هستند.

پکن همچنین در سال 2009 وقتی «ژو کیالیانگ» فرمانده نیروی هوایی چین اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور باید برای حضور نظامی «اجتناب ناپذیر» در فضای خارج جو آماده باشد، غوغایی به پا کرد. اما این سخنان در آن زمان به سرعت توسط «هوجین تائو» رییس جمهوری وقت این کشور انکار شد.

۱۳۹۴/۷/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...