نسخه چاپی

طرح تفكیك آب شرب از آب بهداشتی

معاون وزیر نیرو در امور برنامه ریزی و امور اقتصادی گفت: طرح تفكیك آب شرب از آب بهداشتی اكنون در شهرهای مختلف از جمله قم و آبادان در حال اجرایی شدن است كه این شیوه به صورت كارت آب شارژی و انتقال آب با 20 لیتری و دبه است.

به گزارش نما به نقل از میزان، وزارت نیرو در تلاش است بخشی وظایف تهیه آب را به بخش خصوصی واگذار کند در این راستا، در سال جديد، خريد تضميني آب از بخش خصوصي تا سقف 800 ميليارد تومان افزايش می یابد.

از دیگر برنامه های وزارت نیرو برای توسعه همکاری با بخش خصوصی در تأمین آب شرب، استفاده از شیوه های جدید تأمین و توزیع است به این ترتیب در شهرهای جنوبی و برخی شهرهای مرکزی مانند قم که شهروندان امکان دسترسی به آب شرب بهداشتی از طریق لوله کشی را ندارند، آب بهداشتی با لوله کشی مجزا در اختیار آنها قرار می گیرد.

چراغ سبز مجلس به طرح تفکیک آب شرب از آب بهداشتی
وزارت نیرو همچنین درصدد است با تفکیک آب شرب از آب بهداشتی، هزینه تولید را کاهش دهد چرا که قيمت تمام شده کنوني تهیه آب شرب توسط وزارت نیرو هر مترمکعب حدود دو هزار تومان است که با قيمت هر مترمکعب 350 تومان در اختيار شهروندان قرار مي‌گیرد. به طور کلی مجلس نیز به چنین طرحی چراغ سبز نشان داده است.

به دلیل پایین بودن نرخ فروش هر لیتر آب در مقابل قیمت تمام‌شده بالای آن موجب شده است که بنیه مالی شرکت‌های آب و فاضلاب ضعیف باشد.

شیوه های جدید توزیع آب در ایران
علیرضا دائمی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان درباره طرح تفکیک آب شرب از آب بهداشتی بیان کرد: در حال حاضر چندین روش برای تفکیک آب شرب از آب بهداشتی در کشور اجرا می شود. یک روش ارائه بسته بندی آب در محلات است.

وی ادامه داد: روش دیگر توزیع آب شارژی از طریق پایانه های آب است که شهروندان از طریق کارت اعتباری می توانند آب مورد نیاز را با دبه و 20 لیتری هایی که دارند، تهیه کنند.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه ریزی و امور اقتصادی افزود: در این شکل ارائه، آب شرب یا همان آب باکیفیت در محلات توزیع می شود و اهالی محل می تواند گالنی برده و آب بخرند و یا این در بسته بندی آب در اختیار آنها قرار می گیرد.

تفکیک آب شرب از آب بهداشتی امکان پذیر است
دائمی گفت: تفکیک آب شرب از آب بهداشتی تا منازل مسکونی از طریق لوله کشی جداگانه نیز امکان پذیر است که نیاز به یک سرمایه گذاری کلان دارد. البته برنامه وزارت نیرو این است که در شهرهای جدید در حال احداث این طرح اجرا شود.

آب لیتری 50تومان
طرح تفکیک آب شرب از آب بهداشتی/ کارت آب هم به بازار می‌آیددائمی درخصوص قابلیت اجرای این طرح در کشور اشاره کرد: هم اکنون یکی از راهکارهای وزارت نیرو برای تأمین آب شرب موردنیاز شهروندان برخی شهرها ارائه آب شرب در روشی مجزا از آب بهداشتی است.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه ریزی و امور اقتصادی گفت: در شهرهایی مانند قم، آبادان، خرمشهر و غیره از این روش برای تهیه آب شرب شهروندان استفاده می شود.

وی با اشاره به قیمت این آب ادامه داد: در مناطقی مانند جزایر که به اجبار آب شرب از طریق دستگاه آب شیرین کن تهیه می شود، گرانترین قیمت تمام شده آب، 50تومان به ازای هر لیتر است.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه ریزی و امور اقتصادی تصریح کرد: این در حالی است که قیمت هر لیتر آب بسته بندی شده در بطری در حال حاضر حدود لیتری 1000تومان است.

توزیع 100درصد آب توسط بخش خصوصی
دائمی درباره ارزیابی و موفقیت اجرای طرح تفکیک آب شرب از آب بهداشتی بیان کرد: در مناطقی مانند آبادان که آب بی کیفیت دارد، وزارت نیرو مجبور است که آب شرب شهروندان را از بهداشتی آنها جدا کند.

وی افزود: روش های توزیع آب در پایانه ها یا ارائه آب بسته بندی شده توسط بخش خصوصی اجرا می شود و عملاً هیچ هزینه ای به دولت تحمیل نمی شود.

۱۳۹۴/۷/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...