نسخه چاپی

بازار فروش پرندگان وحشی مرده!

صید غیر قانونی و خرید و فروش علنی انواع پرندگان وحشــــی در خوزستان صدمات زیادی را به حیات‌وحش می‌زند.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دیده‌بان حیات‌ وحش ایران: صید غیر قانونی و خرید و فروش علنی انواع پرندگان وحشــــی در خوزستان صدمات زیادی را به حیات‌وحش می‌زند.

صید و شکار پرندگان وحشی در خوزستان سابقه‌ای طولانی داشته و ساکنان بومی برخی از تالاب‌های این استان، در فصل مهاجرت، تعدادی پرنده را برای مصرف شخصی خود و خانواده صید می‌کردند.

متأسفانه این صید سنتی و بومی در سال‌های اخیر -مشابه آنچه در شمال کشور در حال وقوع است- تغییرات عمده‌ای کرده و مبدل به یک تجارت پرسود و کم زحمت با بهره جستن از منابع طبیعی و ثروت‌های ملی شده است که در سایه ضعف در نظارت و اجرای قانون، در انحصار عده‌ای فرصت طلب قرار دارد. بازار غیرقانونی فروش انواع پرندگان وحشی مهاجر و بومی در دو شهر اهواز و شادگان در استان خوزستان فعال است.

می توان روزانه شاهد ورود و خرید و فروش تعداد زیادی انواع پرندگان مهاجر و بومی اعم از گونه‌های حمایت شده و در خطر انقراض مانند اردک بلوطی، اردک مرمری و دراج در این دو بازار بود. با وجود علنی بودن خرید و فروش پرندگان وحشی حمایت شده در بازارچه، هیچگونه نظارت یا برخوردی از سوی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان با این اقدام غیرقانونی صورت نمی‌گیرد و با وجود اینکه زنگ بحران انقراض به صدا درآمده است گوش شنوایی وجود ندارد.

در چند سال اخیر همزمان با خشک شدن و کم آب شدن تالاب‌های خوزستان، انجام صید بی‌رویه و استفاده از روش‌های جدید و نامتعارف صید (استفاده از دانه آغشته به سم و دام‌های زمینی با نام محمیه که پرندگان را در گروه‌های بزرگ به دام می‌اندازد) تعداد پرندگان مهاجر نسبت به سابق بشدت کاهش پیدا کرده و حضور برخی از گونه‌ها مانند انواع غازها را به کمترین میزان خود و در حد صفر رسانده است.

گونه‌ای چون غاز خاکستری در سال‌های گذشته به دلیل صید بی‌رویه کاهش جمعیت چشمگیری داشته و دیگر در هیچ نقطه‌ای از استان پهناور خوزستان نمی‌توان دسته‌های بزرگ و پر سروصدای آن‌ها را دید یا گونه‌هایی همچون قوها، عروس غاز و غاز پیشانی سفید کوچک و بزرگ که هر ساله در جمعیت‌های محدود به تالاب‌های استان خوزستان مهاجرت می‌کردند به دلیل گسترش صید و نبود نظارت قانونی به طور کلی نابود شده و در سال‌های اخیر هیچ گزارشی مبنی بر مشاهده و حتی صید این گونه‌ها وجود ندارد.

دیگر گونه‌های ساکن تالاب‌های خوزستان بویژه هورالعظیم و شادگان مانند اردک بلوطی، اردک مرمری، طاووسک و فلامینگو در وضعیت بحرانی قرار دارند و آخرین بازمانده جمعیت این گونه‌ها که به تالاب‌های خوزستان مهاجرت می‌کنند در خطر نابودی کامل قرار دارند.

۱۳۹۴/۷/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...