نسخه چاپی

حاشیه‌های حضور وزیر خارجه آلمان در دانشگاه تهران

سیاستمدار 59 ساله آلمانی امروز با لبخند به دانشگاه تهران آمد و در بدو وردش با سالنی پر از دانشجویان مشتاق روبرو شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، وزیرخارجه آلمان که با دانشجویان علاقه‌مند به ادامه تحصیل در آلمان مواجه شده بود به دانشجویان ایرانی وعده افزایش میزان بورسیه‌ها به آلمان را داد که اعلام این خبر بر میزان تشویق وی از سوی دانشجویان افزود.

سالن علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران امروز جمعی از دانشجویان و محققینی را در خود جای داده بود که آمده بودند صحبت های وزیر خارجه آلمان که پس از 12 سال به تهران آمده بود را بشنوند ولی در میان آنها زیاد بودند کسانی که برای یافتن راه ورود به دانشگاههای آلمان و نحوه گرفتن بورس از موسسات علمی و آکادمیک این کشور در ورک شاپ هایی که قبل از این نشست برگزار شده بود حضور یافته بودند و پس از آن پای حرف های وزیر خارجه آلمان که از برقراری روابط دانشگاهی ایران و آلمان استقبال می‌کرد، نشسته بودند.

اشتاین مایر باها و بارها از دانشجویان قدردانی کرد چراکه به گفته او محققین و دانشجویان بودند که در روزگاری که سرمای روابط سیاسی بر تعاملات تهران_برلین اثر گذاشته بود با حفظ روابط دانشگاهی و علمی مانع از انجماد کامل روابط دو کشور شدند و امروز هم او اظهار امیدواری می کرد که گرمای حضور دانشجویان و محققین ایرانی می تواند آرام آرام یخ ها را آب کرده و ملت های دو کشور را به یکدیگر نزدیک کند.

وزیر خارجه آلمان که خود استاد دانشگاه است به راحتی با دانشجویان حاضر ارتباط برقرار می کرد و با لبخند به آنها گفت: اینکه این جمعیت به اینجا آمدند نشان می دهد که علاقه ما دوطرفه است.

این سیاست مدار آلمانی برای نشان دادن روابط دو کشور که از چند سال پیش رو به کمرنگی رفته بود و این روزها امید آن می رود که پس از امضای توافق هسته ای دچار تغییرانی شود، به ضرب المثل ایرانی " کوه به کوه نمی رسد ولی آدم به آدم می رسد" اشاره کرد و گفت که در زبان آلمانی هم مشابه این ضرب المثل وجود دارد و امروز به واسطه روابط دانشگاهی و بهبود شرایط سیاسی تهران _ برلین به نوعی دوباره به هم رسیدیم بدون اینکه کوهی جابجا شود.

تشویق‌های دانشجویان پس از سخنرانی اشتاین مایر دقایقی ادامه داشت ولی چند نفر در سکوت نسبت به حمایت آلمان از صدام حسین در زمان جنگ ایران و عراق اعتراض کردند و نوشته و عکس مربوط به مصدومان شمیایی سردشت را در دست داشتند. دو نفر نیز ماسک شیمیایی زده بودند و در انتهای سالن نشسته و به عملکرد گذشته دولتمردان آلمانی در قبال ایران اعتراض داشتند.

معترضان به سیاست‌های آلمان پس از پایان تشویق ها و نشستن وزیر خارجه آلمان به اعتراض بی کلام خود پایان دادند.

اشتاین مایر نیز که روز گذشته برای حضور در اولین کنفرانس مقدماتی اجلاس امنیتی مونیخ به تهران سفر کرده بود و علاوه بر شرکت در این کنفرانس با مقام های ایرانی مثل حسن روحانی، محمد جواد ظریف، علی شمخانی، هاشمی رفسنجانی و تعداد دیگری از مسئولان کشورمان دیدار داشت به گفته های روز گذشته همتای ایرانی‌اش اشاره کرد و گفت: به قول آقای ظریف ما نباید در گذشته زندانی شویم و باید به آینده امیدوار باشیم.

وی که دیروز در جریان کنفرانس به گرمی وزیر خارجه کشورمان را "جواد" خطاب می کرد دیدارهایش با مقام های ایرانی را بسیار مثبت خواند.

روز گذشته از صحبت های هر دو وزیر ایرانی و آلمانی مشخص بود که آنها در مورد چگونگی حل بحران سوریه و اقدام نظامی روسیه در این کشور اتفاق نظر نداشتند.

آثار گردش هیئت آلمانی از بازار تجریش و بازدید اشتاین مایر از موزه هنرهای معاصر هم که پس از یک روز کاری فشرده صورت گرفته بود، امروز به خوبی در سخنان وزیر آلمانی نمود داشت؛ چراکه وی چند بار در بین سخنرانی‌اش به هنر، فرهنگ و معماری ایرانی اشاره و اظهار امید واری کرد که نمونه چنین نمایشگاهی که وی آن را فوق العاده خواند در برلین یا شهرهای دیگر آلمان هم برگزار شود.

اشتاین مایر قبل از آن که با تشویق حاضران سالن علامه امینی را ترک کند از سوی رییس دانشگاه تهران مورد قدردانی قرار گرفت و لوح و یک اثر از صنایع دستی ایران دریافت کرد.

هنگام خروج وزیر آلمانی و سوار شدن به ماشین هایی که پلاک سیاسی داشتند دانشجویان زیادی حضور داشتند که آلمانی ها با لبخند از آنها خداحافظی کردند.

وزیر خارجه آلمان که به همراه خود هیاتی فرهنگی را به دانشگاه آورده بود قرار است امروز پس از بازدید از بازار تهران کشورمان را به مقصد عربستان ترک کرده و پس از آن سفرهای منطقه ای خود را که با آمدن به تهران آغاز کرده است با رفتن به اردن ادامه دهد.

۱۳۹۴/۷/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...