نسخه چاپی

تخفیف 70 تا 85 درصدی فرش ایرانی در آلمان!

عکس خبري -تخفيف 70 تا 85 درصدي فرش ايراني در آلمان!

به دلیل سیاست های غلط از سوی دولت گذشته، فرش ایران از عرش به زمین كشیده شد و بسیاری از كشور های دیگر كه به دنبال زمین خوردن این هنر ایرانیان بودند با كپی كردن طرح های ایرانی اقدام به بافت كردند.

به گزارش نما به نقل از ایلنا؛ حمید کارگر رییس مرکز ملی فرش دستباف ایران در دیدار با مسئولان و فعالان فرش در آلمان از برخورد خوب و قابل توجه آلمانی ها خبر داد. وی سپس به دیدار خود با یکی از مدیران فروشگاه های زنجیره ای در آلمان اشاره می کند و می گوید: انگار که لازم باشد با سند و مدرک حرف بزند، لب ها را به هم فشرد، از سر میز بلند شد، به سراغ فایل کنار میز کارش رفت و با دسته‌ای اوراق بازگشت. ورق های رنگی را روی میز گذاشت و گفت: وقتی اینگونه چوب حراج به ارزش و اعتبار فرش ایرانی بخورد آیا حس خوشایندی در مخاطب باقی خواهد ماند؟ آیا مشتری اروپایی به فروشنده فرش ایرانی اعتماد خواهد کرد؟ آیا می توان از برند و نام و نشان شاخص فرش ایرانی سخن گفت؟

یکی یکی برگه ها را باز کرد و نشان داد. ۷۰ درصد، ۷۵ درصد، ۸۰ درصد، ۸۵ درصد تخفیف.

مدیر فروشگاه بزرگ و زنجیره ای Kibek در هامبورگ که در دفتر کار ساده وخلوتش در طبقه فوقانی فروشگاه با چشم اندازی به درختان سرسبز بیرون نشسته بود، مجذوبانه درباره فرش ایرانی سخن می‌گفت.

وی در صحبت‌هایش به 2 نکته مهم اشاره و تاکید کرد. یکی اینکه فرش ایرانی سرشار از تنوع است و همین داشته هایش قابل هماهنگی و همخوانی با سلایق گوناگون و چیدمان های مختلف منزل است و دیگر اینکه فرش ایرانی نه یک برند که چندین برند مستقل دارد و دنیا نه تنها پرشین کارپت که تبریز و اصفهان و مود و بیجار را به تنهایی هم می شناسد.

او اما از حراج هایی که در سالیان گذشته تیشه به ریشه فرش ایرانی در اروپا زده اند آزرده خاطر بود و برگه های تبلیغاتی مربوط به این قیمت شکنی ها را به عنوان مشت نمونه خروار نشان می داد. آخر این چه اثر هنری یا کالای نفیسی است که به آسانی ۸۵ درصد از قیمتش مشمول تخفیف شده است؟ آیا به چنین کالایی می شود نگاه سرمایه ای داشت؟ خریدار چگونه به فرش ایرانی اعتماد کند و بهایی افزونتر از بافته های هندی و پاکستانی بپردازد؟

خدا را شکر که می گفت این حراج ها و قیمت شکنی های تخریب کننده اعتماد خریداران رو به زوال رفته است.

متاسفانه به دلیل سیاست های غلط از سوی دولت گذشته فرش ایرانی از عرش به زمین کشیده شد و بسیاری از کشور های دیگر که به دنبال زمین خوردن این هنر ایرانیان بودند با کپی کردن طرح های ایرانی اقدام به بافت کردند و از هیچ اقدامی برای رسیده به بازار های جهانی کوتاهی نکردند. براساس آمار در آن مقطع زمانی کشور های چین ، هند، بنگلادش، افغانسان، پاکستان و چند کشور دیگر تولیدات خود را روانه بازارهایی کردن که پیشتر فرش ایران در آن یکه تازی می کرد.

براساس شواهد در کشور هایی از جمله آمریکا که فرش ایران از سوی مسئولان این کشور تحریم شده بود فرش های کشور های دیگر خودنمایی می کردند و با استفاده از منابع مالی و همچنین سوء استفاده از جای خالی ایران فرش های خود را با نام های مطرح ایرانیان به آمریکایی ها می فروختند.

خوشبختانه با توجه به سیاست های دولت تدبیر و امید، روابط ایران با کشور های جهان، بار دیگر از سر گرفته شد و آمریکایی‌ها گفتند که میزبان هنر چندین هزار ساله ایرانیان خواهند بود همچنین اروپایی ها نیز با دعوت از مسئولان ما در این صنعت تلاش دارند تا باز هم فرش را به عرش برسانند و بگویند جای خالی این هنر و صنعت ایران را کشور های رغیب نتوانسته اند پر کنند و ما خواهان حضور فرش ایران هستیم.

۱۳۹۴/۸/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...