نسخه چاپی

پلیس مالزی 8 ایرانی را بازداشت كرد

پلیس مالزی 8 ایرانی را به همراه 10 كیلوگرم مواد مخدر به ارزش یك میلیون و 500 هزار رینگیت (حدود 358 هزار دلار) بازداشت كرد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: پلیس مالزی 8 ایرانی را به همراه 10 کیلوگرم مواد مخدر به ارزش یک میلیون و 500 هزار رینگیت (حدود 358 هزار دلار) بازداشت کرد.

به رغم هشدارهای مکرر سفارت جمهوری اسلامی ایران در مالزی همچنان گروهی از ایرانیان که برخی تحت نظارت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل هستند به قوانین سختگیرانه مالزی در مورد مواد مخدر توجه نکرده و با این اقدام گرفتار زندان های مخوف این کشور می شوند.

پلیس مالزی روز دوشنبه در عملیاتی در 7 نقطه دره کلانگ 8 ایرانی بین 23 تا 47 ساله را که به هشدارها توجه نکرده و اقدام به جابجایی مواد مخدر می کردند، بازداشت کرد.

دره کلانگ متشکل از منطقه فدرال کوالالامپور، سلانگور، کلانگ، گمبک و هولو لانگات است که حدود هشت میلیون از جمعیت 30 میلیونی مالزی را در خود جای داده است و 'پوتراجایا' پایتخت ستادی نیز در این منطقه قرار گرفته است.

این افراد در 'دنگ ونگی'، 'سری هارتاماس'، 'کوپونگ'، 'کینرارا' و 'سری کمبانگان' در ایالت سلانگور بازداشت شدند.

یک منبع مطلع گفت که چند نفر از این بازداشت شدگان از پناهجویان ایرانی بودند که در دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در کوالالامپور ثبت نام شده اند.

پناهجویان ایرانی براساس آمار سال گذشته با 580 نفر هفتمین جمعیت پناهجویان را در کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان مالزی به خود اختصاص داده اند.

'محمد مختار محمد شریف' مدیر مرکز مبارزه با مواد مخدر پلیس مالزی روز سه شنبه به خبرنگاران، گفت که پلیس 7 حمله را برای مقابله با فعالیت های غیرقانونی راه اندازی کرد که منجر به دستگیری این افراد شد.

وی اعلام کرد 4 خودرو فولکس، تویوتا و پرودوآ در این عملیات متوقف شدند که مواد مخدر و تجهیزات و برخی مواد شیمیایی برای ساخت مواد مخدر از آن ها کشف و ضبط شد.

این مقام پلیس مالزی، گفت که این مواد مخدر برای توزیع در ایالت سلانگور و کوالالامپور بوده است.
پلیس ویژه مبارزه با مواد مخدر مالزی مرداد ماه امسال نیز با کشف آزمایشگاهی موفق به کشف مواد روانگردان شیشه به ارزش 15 میلیون رینگیت (سه میلیون و 571 هزار دلار) شد و پنج نفر از جمله دو ایرانی را در این ارتباط بازداشت کرد.

دادگاه 'شاه عالم' مرکز ایالت سلانگور مالزی حدود دو هفته پیش دو خواهر ایرانی 57 و 60 ساله را که دام باندهای مواد مخدر گرفتار شده بودند به اتهام قاچاق مواد مخدر به پای میز محاکمه کشاند و یک نفر از آن ها را به اعدام محکوم کرد.

توجه نکردن برخی ایرانیان به هشدارهایی که در مورد به دام افتادن در باندهای قاچاق مواد مخدر صادر می شود، باعث شده است بیش از 230 ایرانی به اتهام های مختلف از جمله حمل مواد مخدر بخشی از زندگی خود را در زندان های مخوف مالزی بگذرانند.

حمل بیش از پنج گرم مواد مخدر در مالزی حکم اعدام در پی داشته و مقادیر کمتر از آن نیز زندان های طولانی مدت را بدنبال دارد. طبق این قانون در حال حاضر ده ها مرد و زن ایرانی محکوم به اعدام هستند و در زندان های مخوف این کشور در انتظار اجرای حکم بسر می برند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در مالزی چندی پیش نیز در بیانیه ای ضمن هشدار به گردشگران ایرانی، از آنها خواست در مسیر سفر به مالزی و یا بازگشت به کشور از قبول هرگونه وسیله و یا بسته از افراد ناشناس ایرانی و غیرایرانی خودداری کنند.

سفارت ایران در بیانیه خود اعلام کرد مالزی مقررات بسیار سختگیرانه ای در خصوص قاچاق مواد مخدر دارد، بگونه ای که بلافاصله پس از دستگیری مراتب رسانه ای شده و ضمن پخش تصویر متهم از تلویزیون و چاپ عکس در روزنامه های کثیرالانتشار، متهم روانه زندان می شود. دوره بازداشت تا رفع اتهام نیز بسیارطولانی و طاقت فرسا بوده و بایستی سه دوره دادگاه مختلف در چندین سال طی شود.

۱۳۹۴/۸/۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...