نسخه چاپی

نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره فلسطین

نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز (چهارشنبه) با محوریت بررسی اوضاع فلسطین و خشونت‌های رژیم صهیونیستی در حق فلسطینی‌ها برگزار شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، زید بن رعد، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در این نشست گفت: فلسطینی‌ها تظاهراتی را در کرانه باختری و نوار غزه برگزار کردند اما به سمت تظاهرکنندگان شلیک شد و این اقدام نگران کننده است.

وی افزود: خشونت راه حل نیست این وضعیت خطرناک است چرا که رویارویی بر مبنای احساسات همچون احساس ترس از آینده است. اگر به سرعت با این ترس مقابله نکنیم اوضاع در آینده دشوارتر می‌شود. اگر هیچ توافقی وجود نداشته باشد فقط خون‌های بیشتری از دو طرف می‌ریزد و این محیطی سمی برای دو طرف است. این فاجعه به دلیل اوضاع قدس و آنچه که در نزد فلسطینی‌ها حرم شریف و در نزد یهودی‌ها جبل هیکل نامیده می‌شود رخ می‌دهد و خشونت‌هایی به دلیل نحوه تعامل یهودیان با این مکان صورت می‌گیرد.

وی افزود: تضمین‌های بسیاری از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل داده شده است که براساس آنها یهودیان تهدیدی را بوجود نمی‌آورند. نتانیاهو می‌گوید که فلسطینی‌ها می‌خواهند شرایط را به هم بریزند.

زین بن رعد تصریح کرد: مشخصه‌هایی وجود دارد که این خشونت در آینده شدیدتر می‌شود و در حالی است که منطقه هیچ نیازی به این خشونت‌ها ندارد. کشتارها و نقض حقوق بشر باید متوقف شود اقدامات شهرک نشین‌ها در اراضی اشغالی به ویژه در قدس شرقی باید متوقف شود. خشونت بیش از حد نیروهای اسرائیلی و تخریب خانه‌ها و اعمال محاصره باید پایان یابد. باید صلح همیشگی حاکم شود و امنیت برای اسرائیل تضمین شود و مردم فلسطین شرافتمندانه زندگی کنند.

در همین حال محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین عنوان داشت: هر چه که نسبت به آن هشدار دادیم رخ داد اقدامات در اراضی فلسطین نتیجه رفتارهای اسرائیل است که ظرف سال‌های اخیر بسیار خطرناک‌تر شده است و باید پیش از آنکه زمان از دست برود به مسئولیت‌ها عمل شود. از شورای امنیت بیشتر از هر زمانی خواسته می‌شود تا نظام بین‌المللی را برای حمایت از مردم فلسطین تشکیل دهد.

عباس گفت: صلح جز با پایان اشغالگری‌های اسرائیل و تشکیل کشور محقق نمی‌شود. اما اسرائیل و شهرک نشین‌هایش منازل را تخریب کرده و دست به اعدام‌های میدانی می‌زنند و در راستای تحریک به انزجار و انکار طرف دیگر تلاش می‌کنند. من در سال‌های گذشته نسبت به سرانجام رخدادها در قدس و تنگ کردن عرصه بر فلسطینی‌ها هشدار داده بودم. اقدامات اسرائیل به ویژه پس از سال 2000 شدیدتر شده است و اسرائیل درصدد است به صورت سیستماتیک هویت قدس و رویکرد جمعیتی و تاریخی آن را تغییر دهد و دست به حفاری‌های غیرقانونی در زیر مسجدالاقصی می‌زند و دیواری را بنا می‌کند و مراکز مربوط به فلسطینی‌ها را می‌بندد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تصریح کرد: من چند بار هشدار داده بودم که اعمال فشار به انفجار می‌انجامد و هتک حرمت‌های شهرک نشین‌ها با حمایت نیروهای اسرائیل و با هدف تغییر هویت مسجدالاقصی می‌تواند نزاع سیاسی را به نزاع دینی تبدیل کند و این امر عواقب وخیم خود را دارد. اسرائیل بدون هیچ مانع و مجازاتی به عنوان یک دولت فرای قانون به کارهای خود ادامه می‌دهد و از طریق عملیات شهرک سازی‌ها و اقدامات استعمارگرایانه خود منابع ما را غارت می‌کند. از سوی دیگر از شهرک نشین‌ها حمایت می‌کند و کار به جایی رسیده است که نیروهای مختلفی همچون گروه موسوم به پرداخت بها تشکیل شده است که دست به کشتارها می‌زند.

عباس افزود: نبود امید و فشار ادامه دار جوانان را به وضعیتی می‌کشاند که ما امروز شاهد آن هستیم فلسطینی‌ها می‌خواهند کرامت خود و وطنشان را حفظ کنند.

این مقام فلسطینی تصریح کرد: در صورتی که خشونت‌ها به همین منوال ادامه داشته باشد آن امید باقی مانده نسبت به راه حل صلح مبتنی بر تشکیل کشور را نیز از بین می‌برد. زمان آن فرا رسیده است که جامعه بین‌الملل صرفا از سردادن ندا به عادلانه بودن مساله فلسطین دست بردارد و در واقعیت کاری کند.

۱۳۹۴/۸/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...