نسخه چاپی

بازارتبلت درسراشیبی ركود

به گزارش نما - دنیای اقتصاد نوشت:تبلت‌های جداشدنی که این روزها در بازار عرضه می‌شوند تغییر و تحول خوبی را هم از نظر سیستم‌عامل و هم از نظر سخت‌افزاری پشت سر گذاشته‌اند

بازار تبلت‌ها که سال‌ها به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین ابزارهای دیجیتال شخصی شناخته می‌شدند، روزهای رکود را پشت‌سر می‌گذارد.

جدیدترین گزارش منتشرشده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد هم این موضوع را تایید می‌کند و نشان می‌دهد که صادرات جهانی انواع تبلت در فصل سوم سال‌جاری میلادی کاهش سالانه داشته است.
براساس این گزارش، صادرات جهانی تبلت در فصل سوم سال جاری میلادی برای چهارمین فصل متوالی شاهد کاهش سالانه بوده است. به این ترتیب در نهایت میزان صادرات جهانی این محصولات در فصل سوم سال 2015 به 7/ 48 میلیون دستگاه رسیده است که این میزان نسبت به فصل سوم سال گذشته میلادی تا 6/ 12 درصد کاهش داشته است. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که نتایج به‌دست آمده در فصل سوم رشد فصلی نسبتا کمی را با خود دارد؛ اما به طور کلی این نتایج خبر از چالش‌های بزرگی که در آینده پیش روی بازار جهانی تبلت قرار دارند، می‌دهد.

در اواخر سال 2014 موسسه IDC تخمین زده بود که تعداد تبلت‌های صادرشده به سراسر جهان به 9/ 581 میلیون دستگاه رسیده است که این میزان در مقایسه با سال 2013 رشد 36 درصدی داشت. در این میان بازارهای بزرگ و پیشرفته مانند آمریکای شمالی، اروپای غربی و آسیا پاسیفیک به ازای هر منطقه 100 میلیون تبلت فعال در اختیار داشتند؛ فرصتی برای رشد که مدام کمرنگ‌تر می‌شد.
رایان ریت، یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «ما معتقدیم که تبلت‌های ساده قدیمی به دنیای کامپیوترهای شخصی تعلق دارند. در حالی که تعداد موبایل‌های هوشمند مورد استفاده مردم جهان به سرعت رو به افزایش است و این دستگاه‌ها مدام به سوی بزرگ‌تر شدن و با قابلیت‌تر شدن پیش می‌روند؛ اما نیاز به محصولی با ابعاد کوچک‌تر روز به روز کمتر می‌شود. شاید به همین دلیل است که تبلت‌ها به تدریج در حال واگذار کردن سهم بازار خود به موبایل‌های هوشمند هستند.»

در پاسخ به این چالش‌هاست که این روزها شرکت‌های تولیدکننده تمایل بیشتری به ساختار تبلت‌های جدا شدنی یا هیبریدی نشان می‌دهند. در حالی که تبلت‌های جدا شدنی سهم تک رقمی از کل بازار تبلت را در اختیار دارند، کارشناسان IDC انتظار دارند این سهم به سرعت در هجده ماه آینده افزایش پیدا کند.
تام مینیل یکی دیگر از کارشناسان موسسه IDC در این مورد معتقد است: «اولین نسل تبلت‌های جدا شدنی نتوانستند آن‌طور که باید در بازار مورد توجه قرار بگیرند و تنها عده کمی از کاربران آن هم برای کاربردهای تجاری از آنها استقبال کرده و آنها را خریدند؛ اما تبلت‌های جداشدنی که این روزها در بازار عرضه می‌شوند تغییر و تحول خوبی را هم از نظر سیستم‌عامل و هم از نظر سخت‌افزاری پشت سر گذاشته‌اند و به این ترتیب می‌توانند به خوبی توجه کاربران خانگی و حرفه‌ای را هم به خود جلب کنند و درنهایت حضور پررنگی هم در بازار داشته باشند.»

۱۳۹۴/۸/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...