نسخه چاپی

سوریه، ایستگاه اختلاف كشورهای عربی

سفر چندی پیش یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان به سوریه در كنار جدایی راه مصر و امارات از عربستان در قضیه سوریه، جار و جنجال های زیادی در كشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به راه انداخته است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا؛ وزیر خارجه عمان دو هفته قبل بدون هماهنگی با دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به سوریه سفر کرد، اقدامی که موجب خشم سران آل سعود و برخی دیگر از سران مرتجع عرب شد.
کشور عمان با وجود عضویت در شورای همکاری خلیج فارس، طی سال های اخیر نشان داده که از سیاست های نادرست این شورا پیروی نمی کند و حتی در بحران های منطقه ای به دنبال پیدا کردن راه حل سیاسی می گردد، دقیقا بر عکس برخی کشورهای مرتجع عرب که فقط به دنبال راه نظامی برای حل مسایل منطقه هستند.
به اعتقاد تحلیلگران ، شواهد و قراین همچنین حاکی از آمادگی کویت برای تعامل بیشتر با نظام سوریه است ولی عربستان، قطر و بحرین با نزدیکی کویت به سوریه و روابط مسقط و دمشق به شدت مخالفت می کنند.
با آغاز مرحله جدید در بحران سوریه که با بمباران سنگین مواضع تروریست ها از سوی جنگنده - بمب افکن های روسی در هشتم مهرماه و پس از آن حمله زمینی ارتش سوریه و متحدین این کشور در مناطق مختلف سوریه آغاز شد، زمینه برای جداشدن کشورهای عربی از صف عربستان در خصوص مساله سوریه نیز فراهم شد.
مراکز تصمیم گیری در کویت نیز درپی سفر وزیر خارجه عمان به دمشق برای ازسرگیری روابط مستقیم با سوریه و دیدارش با بشار اسد رییس جمهوری آن کشور، خود را برای تعامل بیشتر با نظام دمشق آماده می کنند.
نشانه ها حاکی است که مقام های کویت در نشست های غیرعلنی خود از سفر وزیر خارجه عمان به سوریه حمایت می کنند.
روزنامه رأی الیوم به نقل از منبعی آگاه بدون ذکر نام وی در این باره نوشت: پیش بینی می شود که کویت در چند روز آینده اقدامی مشابه عمان انجام دهد.
در کنار عمان و کویت، امارات و مصر نیز بر خلاف نظر عربستان سعودی، حمایت خود را از راه حل سیاسی برای خاتمه دادن به بحران سوریه بدون درخواست کناره گیری اسد، اعلام کرده اند.
سران مصر و امارات سه شنبه گذشته در دیدار عبدالفتاح سیسی رییس جمهوری مصر از ابوظبی، به سرنوشت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، نپرداختند و برخلاف همپیمان خود یعنی عربستان عمل کردند که کناره گیری اسد از قدرت را به عنوان شرط راه حل سیاسی اعلام کرده است.
در این دیدار شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی و عبدالفتاح سیسی رییس جمهوری مصر در ابوظبی بحران سوریه و راه برون رفت از این بحران را مورد بحث و بررسی قرار دادند و بر هماهنگی با قدرتهای جهانی و منطقه ای تضمین امنیت و تمامیت ارضی و استقلال و یکپارچگی سوریه و تحقق یافتن خواسته های مردم این کشور را مورد تاکید قرار دادند.
در این دیدار دو طرف بر لزوم تقویت پیوند همکاری و گفت وگو با جامعه بین الملل به منظور یافتن راه حلهای مشترک برای مسائل و چالشهای منطقه ای و بین المللی تاکید کردند.
مصر تنها کشور عربی است که با سوریه روابط سیاسی خود را قطع نکرده و از همان ابتدای روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی، مخالفت قاهره با اقدامات تروریست ها در سوریه اعلام شد، هر چند در زمان محمد مرسی، وی از تروریست ها و گروه های تکفیری در سوریه حمایت کرد.
هرچند امارات با عربستان در قضیه یمن همگرایی زیادی دارد و حتی به غیر از شرکت در بمباران مردم بی دفاع یمن، نظامیان خود را برای شرکت در جنگ زمینی به این کشور اعزام کرده است، اما در بحث سوریه مساله فرق می کند.
بحران سوریه که از اسفندماه سال 89 و با اعتراضات صنفی آغاز شده بود به یکباره با ورود گروه های ترویستی خارجی حمایت شده از سوی کشورهای غربی- عربی به بحران خانمان سوز تبدیل شد.
به گفته کارشناسان منطقه، در بین کشورهای عربی، عربستان و قطر بیشترین کمک ها را به تروریست ها در سوریه داشته اند و گفته می شود که این دو کشور تاکنون بیش از 200 میلیارد دلار هزینه کرده اند.
با آغاز مرحله جدید نبرد با تروریست ها از هشتم مهرماه در سوریه و حملات همه جانبه به آنها از طریق روسیه، سوریه و متحدین این کشور و همچنین حملات نیروهای عراقی به مواضع گروهک تروریستی داعش در این کشور و پیشروی های خوب نیروهای سوری و عراقی در هر دو کشور، انتظار می رود که روند حمایتی کشورهای غربی - عربی از تروریست ها در هر دو کشور نیز تغییر کند؛ هرچند به اعتقاد برخی کارشناسان در این بین انتظاری از تغییر رویکرد کشورهای عربستان، قطر و ترکیه در موضوع سوریه نمی رود.

۱۳۹۴/۸/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...