نسخه چاپی

راه‌حل سیاسی تنها راه‌حل توقف فجایع انسانی در سوریه است

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با تاكید بر اینكه برای توقف فجایع انسانی در سوریه باید راه‌حل سیاسی را برای برون‌رفت از این وضعیت اجرا كرد، گفت: سوریه به‌عنوان عضو فعال مجمع مجالس آسیایی در حال حاضر در تنگنای بسیاری قرار دارد.

به گزارش نما به نقل از میزان، محمدحسن ابوترابی‌فرد امروز (دوشنبه 11 آبان) در اولین نشست کمیته اجرایی و نشست کمیته دائمی امور اجتماعی و فرهنگی مجمع مجالس آسیایی در سخنرانی در مراسم افتتاحیه این اجلاس گفت: بسیار خوشحالم اعلام نمایم اجلاس تهران با حضور بیش از 18 هیات مجالس آسیایی آماده برگزاری می‌باشد. با ابراز خوشامد به همه هیات‌ها از اینکه همراهی نمودید تا جلسات مجمع مجالس آسیایی طبق جدول مقرر برگزار گردد، ابراز تشکر می‌نمایم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس شورای اسلامی ایران با درک موقعیت ممتاز مجمع مجالس آسیایی در حفظ صلح و آرامش در قاره بزرگ آسیا، همواره تلاش دارد نقش خطیر این مجمع را جدی گرفته و سال به سال آن را ارتقا دهد. این بدین‌ معناست که مواهب و امتیازات تحکیم مجمع مجالس آسیایی مستقیماً منافع و امنیت ملی کشورهای ما را در این دوران پرتنش و پرآشوب تحت تاثیر قرار می‌دهد و به نوعی آن را تضمین می‌نماید.

وی تاکید کرد: تروریسم بزرگترین مظهر افراط‌گرایی نه تنها غرب آسیا، بلکه تا اقصی‌نقاط شرق آسیا را هم درنوردیده و کل حیات و زندگی را در این قاره مورد تهدید قرار داده است.

ابوترابی‌فرد تاکید کرد: در چنین شرایطی شدت بخشیدن به همکاری‌های منطقه‌ای و قاره‌ای و سامان دادن امور در درون مجمع مجالس آسیایی که آثار گرانقدر آن به دولت‌های منتقل می‌گردد، شرط عقل و ضروری است که خوشبختانه همه اعضا آن را جدی گرفته و پس از بروز نقیصه‌ای در برگزاری شورای اجرایی سازمان و کمیته دائمی فرهنگی مجمع مجالس آسیایی در کشور دوست و برادر پاکستان که ریاست فعلی سازمان را برعهده دارد، همه همت گماشتند و به لطف الهی توانستیم دو اجلاس مهم گفته شده را در تهران برگزار نماییم تا طبق برنامه آماده شرکت در اجلاس عمومی سالیانه در پنومپن کامبوج گردیم.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این رابطه از تلاش‌های دبیرکل و اعضای دبیرخانه مجمع مجالس آسیایی و همکاری‌های دوستان و برادران در پاکستان که همراهی نموده‌اند تا اجلاس یادشده در وقت قانونی خودن در تهران برگزار شود، از سوی مجلس شورای اسلامی ایران سپاسگذاری می‌نمایم.

وی افزود: در این ایام که حوادث ناگوار درگیری‌های داخلی که با سرمایه‌گذاری و دخالت خارجی در کشور دوست و برادر سوریه شدت گرفته بود و تبعات انسانی و سیل امواج پناهجویان بعد از 4 سال به مرز تعیین‌کننده‌ای رسیده و همه جهان را حساس نموده بود، ما را بر آن داشت که برای توقف فجایع انسانی انجام گرفته در این سرزمین به قدرت‌های بین‌المللی و قدرت‌های منطقه‌ای که خوشبختانه عضو مجالس آسیایی هم هستند، اعلام همکاری نموده و تلاش نماییم راه‌حلی سیاسی برای برون‌رفت از وضعیتی که مردم بیگناه سوریه را در بر گرفته شاید پیدا کنیم.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: سوریه به‌عنوان عضو فعال مجمع مجالس آسیایی و ریاست قبلی سازمان ، جایگاه مهمی در این مجمع داشته و ایجاب می‌نماید در این ایام که در تنگنا قرار گرفته از سوی کلیه اعضای مجمع مجالس آسیایی مورد حمایت و تقویت قرار گیرد و همه در راه صلح‌سازی در این کشور گام‌های مهمی بردارند. از این‌رو در این راه بی‌شک بایستی تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه مورد احترام قرار گرفته و محبوب بماند، و قدرت‌های بین‌المللی و منطقه از تعیین تکلیف برای آینده سوریه برحذر باشند تا مردم سوریه خود تصمیم مقتضی اتخاذ نمایند.

وی گفت: همانطور که رئیس محترم هیات پارلمانی عراق در جلسه هماهنگی ژنو در جوار اجلاس بین‌المجالس اظهار داشت که تروریسم دارد به طور خزنده اغلب کشورهای عضو مجمع مجالس آسیایی را در برمی‌گیرد و امنیت ملی همه اعضا در معرض خدشه قرار گرفته است،‌ بنابراین قبل از اینکه خیلی دیر شود، برخی باید رویاها و امیال منطقه‌ای را کنار گذاشته و به حمایت از سوریه بپردازند، نه اینکه گروهی را بر علیه گروه دیگری از مردم سوریه تحریک و آشوب و درگیری را راه‌اندازی نمود.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی افزود:‌ چنانچه این ظرفیت در مجمع مجالس آسیایی به قدر کافی موجود باشد، می‌توان این موضوع و سایر بحران‌هایی که آسیا را فرا گرفته در فضایی آرام و دوستانه در اجلاس عمومی و یا در اجلاس پروئیکا به بحث گذاشت و راه‌حل‌های سیاسی به جای رقابت‌های منفی برای برون‌رفت از این بحران‌ها به‌دست آورد. امیدواریم در این دو روز بتوانیم به موضوعات مورد علاقه اعضای شرکت‌کننده و موضوعات در دستور کار اجلاس شورای اجرایی سازمان و کمیته دائمی فرهنگی مجمع مجالس آسیایی به خوبی رسیدگی نماییم.

۱۳۹۴/۸/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...