نسخه چاپی

آغاز قتل عام پرندگان مهاجر در فریدونكنار

روزنامه شهروند در گزارش به شروع فصل شكار پرندگان در فریدون‌كنار پرداخته است.

به گزارش نما، روزنامه شهروند در گزارش به شروع فصل شکار پرندگان در فریدون‌کنار پرداخته است.

تورها یکی‌یکی بالا رفتند و قتل‌عام آغاز شد. بار دیگر بارش‌های پاییزی فریدونکنار را به سیاهچاله تبدیل کرد. سیاهچاله‌ای که برای پرندگان مهاجر پایان دنیاست و برای شکارچیان غیرمجاز سود سرشار. پاییز که می‌شود، نم بارانی که می‌زند، شکارچیان تورهای هوایی را بالا می‌برند تا فرود پرندگان مهاجر دیگر صعودی نداشته باشد و آنها را زمینگیر کند. مهاجران، صید می‌شوند، حلال‌گوشت‌ها راهی بازاری می‌شوند که هم رستوران‌ها مشتری آنها هستند و هم مردم محلی. حرام‌گوشت‌ها هم راهی بازار پرندگان می‌شوند تا تاکسیدرمی شوند یا به زندگی در قفس خو کنند.

سال‌هاست که فریدونکنار و شالیزارهای منطقه به محلی امن برای شکار پرندگان مهاجر تبدیل شده است. محلی امن که جرایم شکار و گونه‌های حفاظت شده نتوانسته برای بر هم زدن امنیت آن، کاری از پیش ببرد و با وجود مخالفت‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست و تلاش‌هایی که برای نجات مهاجران شده، امسال هم تورها بالا رفتند و بازار پرندگان فریدونکنار پر شده از گونه‌های حفاظت شده و مهاجرانی که دیگر به خانه باز نمی‌گردند.

اوایل پاییز ‌سال گذشته بود که در پی مخالفت‌های دوستداران محیط‌زیست با شکار پرندگان مهاجر و بالا رفتن تورهای هوایی، سازمان حفاظت محیط‌زیست چند محیط‌بان را به منطقه فرستاد اما شکارچیان با اسلحه مقابل آنها ایستادند و نگذاشتند تورهای هوایی پایین کشیده شده و شب دام‌ها جمع‌آوری شوند. در همان روزها، مدیرکل محیط‌زیست مازندران به صراحت اعلام کرد که «چند مرتبه نیروهای خود را از تمام شهرستان جمع کرده‌ایم تا وارد عمل شویم اما ۳۰۰ نفر از مردم محلی با داس و چوب مانع کار ما می‌شوند و این کار را سخت می‌کند.»

محلی‌ها و شکارچیان به دلیل سود خوب شکار مهاجران، به هیچ قیمتی نمی‌گذارند تورهای هوایی پایین بیایند یا امنیت شکار بر هم بخورد، این کار مقابله با تورهای هوایی و شب دام‌ها را سخت کرده است. به گزارش پایگاه خبری دیده‌بان محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران، روزانه در حدود یک‌هزار و گاهی تا بیش از دو برابر این تعداد از انواع پرندگان مهاجر در بازار فریدونکنار بدون نگرانی از اجرای مصوبات قانونى سازمان محیط‌زیست دادوستد می‌شوند.

این در حالیست که در اول مهرماه اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران در اطلاعیه‌ای ممنوعیت بکارگیرى روش‌هاى جدید و ممنوع صید پرندگان به‌ویژه تور هوایى و دام زمینى کرس را اعلام کرد اما صیادان پرنده همزمان با انتشار این اعلامیه با این وجود که هنوز محصول برنج زمین‌هاى منطقه برداشت نشده بود و عملا امکان صید وجود نداشت، اقدام به برپایى تورهاى هوایى نمایشى در کنار جاده‌ها و مسیرهاى پر تردد کردند تا از همان ابتدا اقتدار خود را نشان دهند.

پس از آن، با آغاز فصل مهاجرت و شروع بارش‌های پاییزی، هر روز بر تعداد تورهای هوایی و دام‌های زمینی اضافه شده و شکارچیان به طرز ناراحت کننده‌ای پرندگان را صید کرده و برای فروش راهی بازار می‌کنند. آنها به دلیل رفتار تهاجمى بوتیمار در هنگام خطر، براى مهار کردن آن ابتدا با پیچاندن بال‌ها آنها را به یکدیگر گره زده و گردن پرنده را از زیر بال‌ها رد کرده و به پشت می‌خواباند سپس پاها را بر خلاف جهت مفاصل می‌چرخاند و به هم قفل می‌کند. بدین ترتیب پرنده ساعاتی قبل از سلاخى را با درد غیرقابل وصف حاصل از شکستن پاها و بال‌هایش سپرى می‌کند.

پس از آن گوشت این گونه براى مصرف خوراکى و پوست آن جهت تاکسیدرمى به شکل جداگانه به خریداران فروخته می‌شود. هرچند که جریمه ضرر و زیان وارده به محیط‌زیست به‌دلیل صید و شکار بوتیمار بزرگ ٥میلیون ریال براى هر پرنده تعیین شده اما این جریمه هیچ کمکی به شکار نشدن آن نکرده است. از نظر فقه اسلام پرندگان فاقد سنگدان در سیستم گوارشی مانند پرندگان ماهی‌‌خوار یا گوشتخوار، همچنین پرندگانی که مانند پرندگان شکاری بدون نیاز به بال زدن‌های مداوم قادر به پرواز هستند در زمره‌ پرندگان حرام‌گوشت قرار می‌گیرند و با استناد به این ۲ اصل شرعی، پرندگانی مانند انواع حواصیل‌ها، لک‌لک‌ها، پلیکان‌ها، باکلان‌ها (دار غاز)، کشیم‌ها و اردک‌های ماهی‌‌خوار همگی‌ پرندگان حرام گوشت تلقی‌ می‌شوند که با وجود حرام گوشت بودن، این پرنده هم براى مصرف گوشت صید و در بازار پرنده فریدونکنار به فروش می‌رسد.

رستوران‌ها مشترى ثابت بازار پرنده فریدونکنار

با وجود ابلاغ دستور صریح معاونت محیط طبیعى اسبق سازمان حفاظت محیط‌زیست، مبنى بر ممنوعیت سرو گوشت پرندگان وحشى در رستوران‌ها متاسفانه کماکان این وضع ادامه دارد. بررسى‌هاى اخیر از بازار پرنده این نکته را روشن کرد که رستوران‌هایى که غذاى محلى سرو می‌کنند در صورت وجود پرندگانى هم‌‌جثه با خوتکا هستند مانند اردک بلوطى، آنها را به قیمت ارزان‌تر براى فروش به جاى گوشت خوتکا از این بازار خریدارى می‌کنند و به این ترتیب رستوران‌های محلی مشتری ثابت بازار پرندگان فریدونکنار هستند. مشتریان ثابت تورهای هوایی و دام‌های زمینی مهاجرانی که خط سیر آنها تا ایران ثبت شده و پس از آن در تالاب‌های شمالی ایران گم می‌شوند تا فریدونکنار ایران کم‌کم به سیاهچاله جهانی برای پرندگان مهاجر تبدیل شود.

۱۳۹۴/۸/۱۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...