نسخه چاپی

دستور مهم یك خودروساز درباره تولید خودرو

معاون كیفیت گروه صنعتی ایران خودرو سه دلیل كاهش تولید خودرو در سال جاری را برشمرد و با اعلام اینكه دستور دادند خودروی با كسری تولید نشود، گفت: پژو به ایران شوك وارد كرد و باید خسارت بدهد. ۵ خودروی جدید هم سال ۹۵ وارد می شود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، مجتبی استادرحیمی معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو در شبکه خبر درباره اوضاع کنونی تولید خودرو در کشور به ۴ مؤلفه اصلی کیفیت، تولید و انجام تعهدات ، هزینه ها و توسعه در ارزیابی این مسئله اشاره و اضافه کرد: صنایع فولاد، آلیاژها، ورق، آلومینیوم، رنگ و مواد وابسته، پلیمرها، بنزین، انواع روغن، الکترونیک، شیشه، تایر و لاستیک، پلاستیک، نساجی، صندلی، ریخته گری، چراغ ها و ۶۰ صنعت دیگر از صنایعی مرتبط با صنعت خودرو هستند.

وی گفت: این صنایع باید همگن باشند و رشد آنها با صنایع خودروسازی به صورت همگن انجام شود و صنعت خودرو را تغذیه کنند.

استادرحیمی با اشاره به اینکه این رشد وابسته به فضای صنعتی کشور است افزود: عواملی مانند فناوری ازجمله دانش فنی و سخت افزار روی این فضا تأثیر می گذارد و این فناوری باید مدام به روز شود.

وی با بیان اینکه سیاست های بانکی و حمایت بانک ها از این صنایع و میزان نقدینگی خودروساز بر صنعت خودرو تأثیر می گذارد، ادامه داد: منابع انسانی و مهارت های او و قوانین و مقررات حاکم بر صنایع خودروسازی از دیگر عوامل مؤثر بر صنعت خودرو است.

استادرحیمی افزود: استانداردها و سختگیری در این زمینه هم بر روی صنعت خودرو تأثیر می گذارد اما نکته مهم این است که آیا همه عوامل با این استانداردها رشد می کند و همچنین اینکه صنایع پتروشیمی، فولاد و آلیاژ تا چه اندازه می توانند هم گام با توسعه صنعت خودرو پیش بروند؟

وی گفت: اخلاق حرفه ای و فرهنگ کیفی حاکم بر جامعه هم بر روی صنعت خودرو تأثیر می گذارد، اینکه در کارشان اخلاق حرفه ای را رعایت می کنند یا نه؟

استادرحیمی افزود: محصول تولیدی صنایع خودروسازی حاصل فعالیت های همه عوامل فوق است.
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه پارسال به رغم تحریم ها تولید بسیار خوبی داشتیم و بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کردیم افزود: امسال تا کنون حدود ۲۸۳ هزار خودرو تولید کردیم که نسبت به برنامه تدوین شده حدود ۱۴ درصد انحراف منفی داریم.

استادرحیمی با اشاره به علت های این موضوع گفت: نخستین علت این بود که به علت مشکلات کیفی که در شبکه خدمات پس از فروش داشتیم و مشکلات مشتریان و مسائل فرایندهای تولید، سخت گیری هایی را بر روی کیفیت قطعات انجام دادیم و این سخت گیری ها موجب شد که صلاحیت تعدادی از سازنده ها باطل شود و اجازه ندهیم قطعات تولیدی آنها وارد شرکت شود.

وی با اشاره به اینکه عامل دوم، تطبیق عرضه و تقاضا بود ادامه داد: در ۲ تا ۳ ماه اخیر به علت کاهش تقاضا برای اینکه به خودروهای کف پارکینگ اضافه نشود و خواب سرمایه نداشته باشیم بر اساس تقاضا تولید را کاهش دادیم که امیدواریم تا ماه های آخر سال این کاهش را جبران کنیم.

معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو گفت: عامل مهم دیگر که بسیار مهم بود و از سال ۹۳ برای نخستین بار به طور قاطع در ایران خودرو پیاده شد موضوع جلوگیری از تولید خودروی با کسری بود.

استادرحیمی افزود: در انتهای سال ۹۲ حدود ۳۵ هزار دستگاه خودرو با کسری داشتیم که به علل مختلف ازجمله کسری سپر، چراغ، کسری ای سی یو نمی توانستیم این خودروها را تحویل مشتری دهیم.

وی اضافه کرد: دستور اکید صادر شد که حق تولید خودرو با کسری را نداریم و از سال ۹۳ اجرا شد و اکنون علت برخی از افت تولیدات ما ناشی از همین مسئله است.

معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو در بخش دیگری از این گفتگو گفت: تحریم ها فرصتی بود برای برخی از قطعه سازان و خودروسازها تا بتوانند توانایی های خود را ثابت کنند.

استادرحیمی افزود: تحریم ها موجب شد تا آنها به آن باور برسند که در شرایط تحریم هم می توانند سالی ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند بدون اینکه حتی یک قطعه از پژو یا شرکت های خارجی مادر وارد کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون اوضاع خودروسازی از نظر تحریم بهتر شده است یا خیر گفت: اکنون اوضاع فرقی نکرده ، امیدواری ها و دلگرمی ها زیاد شده است اما از نظر انعقاد قرارداد و یا وارد کردن قطعات تفاوت چندانی با گذشته نکرده است.

استادرحیمی افزود: قبلا با خودروسازهایی مانند پژو، رنو، سوزوکی کار می کردیم و اکنون مذاکرات ادامه دارد و مذاکرات جدید از زمان آغاز بحث برجام شروع شد و هیئت هایی مرتب در حال تردد هستند و پروتکل هایی تنظیم می شود و تفاهمنامه هم نوشته شده اما اطلاعی نداریم که قطعی شده است یا خیر.

وی در پاسخ به این پرسش که ماجرای شرکت پژوی فرانسه که حتی تهدید به افشاگری کرده بود چه بود؟ گفت: این افشاگری را مدیر منطقه ای این شرکت در خاورمیانه تکذیب کرد.

استادرحیمی افزود: خودمان هم نمی دانیم موضوع افشاگری چیست؟

وی ادامه داد: شرکت پژو در سال ۹۱ به صورت یک طرفه همه صادرات قطعه به ایران را قطع کرد یعنی شوک بسیار بزرگ و سنگینی به ایران خودرو وارد شد و اگرچه این موضوع تبعاتی داشت و ما توانستیم روی پای خود بایستیم و تولیدات را پیش ببریم اما شوک بزرگی به صنعت ما وارد شده است که باید پاسخ این خسارت را بدهد.

معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: از آن طرف هم این شرکت ادعاهایی دارد که باید در محافل حقوقی درباره آن بحث و تصمیم گیری شود.

استادرحیمی درباره تولید محصولات جدید گفت: کار تولید برخی از این محصولات را از پارسال آغاز کردیم که امسال به تولید رسید از جمله وانت اریسان که در سایت تبریز در حال تولید است.

وی افزود: موتور توربوشارژ هم امیدواریم تا چند ماه آینده به مرحله تولید انبوه برسد و الآن در مرحله طرح است که روی سمند نصب و به عنوان خودروی جدید وارد بازار می شود.

استادرحیمی اضافه کرد: خودروهایی مانند ۴۰۹، x۵۰۲، x۳۰۱، ۲۰۸ و ۲۰۰۸ به احتمال زیاد در سال ۹۵ وارد بازار می شوند.

وی گفت: زمانی کیفیت، مطلوب است که مشتری مراجعه به شبکه برای رفع مشکلات کیفی نداشته باشد.

استادرحیمی ادامه داد: برای این منظور در نخستین گام بر روی محصولات رانا طرح هایی را تعریف کردیم که تا ۱۰ هزار کیلومتر نخست، رانا مراجعه به تعمیرات و شبکه خدمات پس از فروش نداشته باشد که امیدواریم این طرح را در اسفند نهایی کنیم و خودروهایی که از اسفند دست مشتری می دهیم تا ۱۰ هزار کیلومتر مراجعه به شبکه نداشته باشند.

وی افزود: برنامه ای داریم که میزان گارانتی خودروی رانا و دیگر خودروها را افزایش دهیم و به زمان و کیلومتر بالاتر برسانیم.

معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد: با همه وجود تلاش می کنیم به کیفیتی که شایسته مشتریان ماست برسیم و خودروی با کیفیت عرضه کنیم.

۱۳۹۴/۸/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...