نسخه چاپی

اثرات زیانبار نور شبانه برای كودكان

به كودكانتان آموزش دهید شب‌ها بدون نور بخوابند. در حالیكه برای بعضی بچه‌‌ها خوابیدن در تاریكی و بدون نور كار بسیار مشكلی است، اما بیشتركودكان نهایتاً در تاریكی، خواب راحت‌تری خواهند داشت.

به گزارش نما، در حالی که بسیاری از بچه‌‌ها (و یا حتی بزرگسالان) ترجیح می‌‌دهند که با چراغی روشن به خواب بروند، تحقیقات نشان می‌‌دهد که در معرض نور مصنوعی بودن بعد ازغروب آفتاب، می‌‌تواند باعث اختلال در سلامت بدن شود و افزایش خطر ابتلا به سرطان را به دنبال داشته باشد. بنابراین اگر به فکر سلامت خود و فرزندانتان هستید رایانه‌‌ها، تبلت‌‌ها، تلویزیون‌‌ها و چراغ خواب‌‌ها را خاموش کنید و سعی کنید خوابیدن در تاریکی شب را بپذیرید.

نور، ریتم شبانه‌‌روزی و ملاتونین

بدن ما بوسیله یک ساعت بیولوژیک 24 ساعته، ریتم شبانه‌‌روزی (ریتم سیرکادین)، اداره می‌‌شود. ملاتونین یکی از هورمون‌‌های اصلی مسوول ایجاد این چرخه است که در تاریکی تولید می‌‌شود. نور در شب ترشح ملاتونین را از غده پینه‌آل سرکوب می‌‌کند و باعث اختلال در ریتم شبانه‌‌روزی بدن می‌‌شود. کاهش ملاتونین می‌‌تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از موارد از جمله بی خوابی و میگرن شود.

افزایش خطر ابتلا به سرطان

ریتم سیرکادین، همچنین مراحل مهمی‌ که فعالیت تومورها را تعدیل می‌‌سازد ، تنظیم می‌‌کند. چندین مطالعه انجام شده چنین نشان می‌‌دهد که ملاتونین مستقیما رشد و توسعه تومور‌‌های سرطانی را مهار می‌‌کند. حتی مدتی اندک در معرض نور سفید و روشن بودن می‌‌تواند با دخالت در عملکرد ملاتونین در این مسیر فعالیت آن را بر هم زند.

خانم‌‌هایی که در شیفت‌‌های شبانه کار می‌‌کنند، افزایش خطر ابتلا به سرطان بیشتری را نشان می‌‌دهند و دلیل آنهم بودن در معرض نورهای شبانگاهی گزارش شده است. این مشاهدات و بسیاری از مطالعات آزمایشگاهی محققان را به‌این نتیجه رهنمون کرد که مشاغل شیفتی که باعث اختلالات ریتم سیرکادین در ما می‌‌شود، احتمالا برای انسان سرطانزاست.جالب است بدانید زنان نابینا احتمال پایین تری از ابتلا به سرطان سینه را در این شرایط نشان می‌‌دهند.

مهم برای کودکان

تاثیرات نور شبانه بخصوص برای کودکان ممکن است از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. براساس مطالعه انجام شده و اعلام نتایج آن در سپتامبر 2014، فعالیت ملاتونین درکودکان، به دلیل وجود نور شبانه تقریبا دو برابر بزرگسالان سرکوب می‌‌شود. دوران طفولیت و حتی جنینی هم می‌‌توانند بر روی ریسک ابتلا به سرطان در بزرگسالی تاثیرگذار باشند.

دوران بلوغ و دیگر دوره‌‌های تکاملی زندگی هم به‌ویژه مهم هستند و اختلالات بوجود آمده در ریتم سیرکادین در طی این دوران بسیار مضر اعلام شده‌اند. محققان اعلام کردند که بی‌موقع قرار گرفتن کودکان در معرض نور الکتریکی ممکن است ریتم سیرکادین بدن آنها را به هم بزند و باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان در سالهای بعد شود. آنها به والدین پیشنهاد می‌‌کنند که از بدو تولد بچه‌‌ها را در معرض نور شبانه قرار ندهند و اینکه هنگام تغذیه یا مراقبت شبانه از یک منبع نور قرمز کمرنگ استفاده کنند. در حالیکه نور از هر نوعی در شب می‌‌تواند ترشح ملاتونین را سرکوب کند، نور آبی با قدرت بیشتری این کار را انجام می‌‌دهد.

چند روش کارآمد

در اینجا به چند روش مفید برای اینکه کودکان کمتر در معرض نور شبانه قرار بگیرند اشاره می‌‌کنیم:

1- به کودکانتان آموزش دهید شب‌ها بدون نور بخوابند. در حالیکه برای بعضی بچه‌‌ها خوابیدن در تاریکی و بدون نور کار بسیار مشکلی است، اما بیشترکودکان نهایتاً در تاریکی، خواب راحت‌تری خواهند داشت. بهتر است نور را از برنامه خواب آنها حذف کنید. البته سعی کنید آرام‌آرام این کار را انجام دهید. چند شب اول یک نور کم را در اتاق روشن بگذارید، چند شب بعدی چراغ را از اتاق بیرون ببرید و نوری را در حال روشن كنید و درب اتاق کودک را باز بگذارید. چند شب بعدی درب اتاق او را ببندید و بگذارید تا در تاریکی بخوابد.

2-یک نور شبانه قرمز رنگ در حال یا دستشویی روشن بگذارید. نور قرمز برای شب هنگام بهتر از نور آبی است. نور آبی در عملکرد ملاتونین اختلال ایجاد می‌‌کند. اگر شب‌ها می‌‌خواهید از خواب بیدار شوید و چراغی روشن کنید از یک نور قرمز در اتاق استفاده کنید.

3-زنگ‌‌های بیدار باش، نورهای شبانه و وسایل الکترونیکی درخشان را از اتاق خواب حذف کنید.اتاق خواب هرچه تاریکتر باشد بهتر است.

4- از پرده‌‌های تاریک کننده استفاده کنید. پرده‌‌هایی که جلوی نور را می‌‌گیرند برای کسانی که در شهر زندگی می‌‌کنند و فضای بیرون اتاق خوابشان پر از نور‌‌های روشن خیابان‌‌ها است، گزینه مناسبی برای ممانعت از ورود نور‌‌های الکتریکی شب هنگام به اتاق خواب می‌‌باشد.

5- قبل از زمان خواب تلویزیون نگاه نکنید و یا از رایانه و تلفن همراهتان در اتاق خواب استفاده نکنید به کودکان خود نیز این را عملا بیاموزید. عدم استفاده از این وسایل و نورهای مصنوعی حاصل از آنها در زمان خواب به شما و فرزندان دلبندتان کمک می‌‌کند تا خواب راحت‌تر و سالم‌تری داشته باشید.

۱۳۹۴/۸/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...