نسخه چاپی

انتقاد پادشاه مغرب از الجزایر

ملك محمد ششم پادشاه مغرب با انتقاد از الجزایر این كشور را به بی توجهی به ساكنان تندوف و رها كردن آنان در شرایط وخیم كرد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا؛ روزنامه العرب چاپ لندن روز یکشنبه گزارش داد، پادشاه مغرب با انتقاد از عملکرد رهبران الجزایر گفت رهبران پولیساریو در رفاه و آسایش و ساکنان تندوف در فقر ، نا امیدی و محرومیت به سر می برند.
وی در بازدید از شهر العیون در صحرای غربی در سخنانی به مناسبت چهلمین سالگرد پیاده روی جمعی سیصد و پنجاه هزار تبعه مغرب به طرف صحرای باختری (در سال هزار و نهصد و هفتاد و پنج به ابتکار ملک حسن دوم) معروف به «راهپیمایی سبز»، گفت، ساکنان اردوگاه های آوارگان تندوف در جنوب غربی الجزایر هنوز از فقر و ناداری و محرومیت رنج می برند.
وی گفت هنوز این سئوال مشروع مطرح است که صدها میلیون یورو کمک سازمان های بشردوستانه سالانه که بالغ بر شصت میلیون یورو می شود ، بدون در نظر گرفتن میلیون های یورو بودجه تخصیص یافته برای خریدهای تسلیحاتی، چه شده است؟».
پادشاه مغرب گفت چطور می توان ثروت رهبران جدایی طلب ( رهبران پولیساریو) را که دارای مستقلات و حساب های بانکی در اروپا و آمریکای لاتین هستند با محرومیت و فقر مردم صحرای غربی مقایسه کرد و چرا الجزایر هیچ اقدامی در جهت بهبود وضعیت ساکنان تندوف که تعدادشان بالغ بر 40 هزار تن می شود انجام نمی دهد.
وی گفت این به معنی آن است که الجزایر نتوانسته و یا نمی خواهد برای ساکنان تندوف در طول 40 سال 6 هزار واحد مسکونی فراهم کند که سالانه 150 مسکن می شود.
پادشاه مغرب گفت که پیشنهاد خود همچون سال گذشته در راهپیمایی سبز برای اعطای خودمختاری گسترده به صحرای غربی بار دیگر مطرح می کند.
مغرب راهپیمایی سبز را تاریخ رسمی آزادی مناطق جنوب صحرا از استعمار اسپانیا می داند.
بعد از راهپیمایی مذکور مغرب و اسپانیا در 14 نوامبر 1975 توافقنامه ای را مبنی بر خروج نیروهای اسپانیایی از صحرا به امضا رساندند و این منطقه تحت حاکمیت مغرب قرار گرفت.
روابط بین الجزایر و رباط به دلیل درگیری در باره مساله صحرا بحرانی و مرزهای بین دو کشور از سال 1994 تاکنون بسته است.
مغرب ازسال 1975، بحش عمده صحرای باختری را تحت کنترل خود قرار داده واین منطقه را که دارای جمعیت پراکنده درباریکه ای بیابانی است وازذخایر بالقوه فسفات ؛ نفت و همچنین ماهیگیری برخوردار است جزئی از خاک خود می داند.
ولی جبهه پولیساریو ( جبهه مردمی برای آزادی ساقیه الحمراء و وادی الذهب )که تحت حمایت الجزایر قرار دارد از مدتها پیش خواستار استقلال این منطقه شده و متجاوز از بیست سال پیش قبل از یک همه پرسی مورد انتظار در باره آینده سیاسی که هرگز انجام نشد ، در منطقه تشکیل شده است .
مغرب در سال 1984 پس از آنکه اتحادیه افریقا جمهوری دمکراتیک عربی صحراوی اعلام شده از سوی پولیساریو را به عنوان یک عضو خود پذیرفت از این سازمان خارج شد.
درگیری بین مغرب و جبهه پولیساریو که تا سال 1991 ادامه داشت با امضای توافق آتش بس با نظارت سازمان ملل متوقف شد.
رباط بر حقانیت خود در سلطه بر منطقه صحرا تاکید دارد و پیشنهادی به عنوان راه حل ارائه داده مبنی بر این که این منطقه حکومت خودمختار تحت حاکمیت مغرب داشته باشد .

۱۳۹۴/۸/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...