نسخه چاپی

مردم ژاپن پس از ارتش و بیمارستان به چه نهادی اعتماد دارند؟

سرپرستان دفاتر روزنامه یومی‌یوری ژاپن و خبرگزاری آسوشیتدپرس در سومین روز نمایشگاه مطبوعات عملكرد رسانه‌های خود را در میز تحصصی نمایشگاه تشریح كردند.

به گزارش نما به نقل از خبر آنلاین، این نشست ها روز دوشنبه 18 آبان برگزار شد. میز تحصصی یکی از برنامه‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه امسال است که در آن روزنامه‌نگاران خارجی یا سرپرستان دفاتر رسانه‌های خارجی در ایران به تشریح وضعیت و عملکرد رسانه‌ی خود می‌پردازند.

کنجی تاکاتیشی رییس دفتر روزنامه یومی یوری ژاپن، در ابتدای نشست به جایگاه بالای روزنامه در سبد خانوارهای ژاپن اشاره و اضافه کرد: ژاپن تنها در فناوری های نوین پیشرفته و مشهور نیست بلکه مردم ژاپن بالاترین آمار روزنامه خوانی را در سطح جهانی دارند.

وی به یک نظرسنجی گسترده در ژاپن اشاره کرد و افزود: طی نظرسنجی که از مردم ژاپن درباره نهادهای مورد اعتماد در این کشور انجام گرفت، روزنامه‌ها پس از ارتش و بیمارستان ها، سومین نهاد مورد اعتماد مردم شدند.

رییس دفتر روزنامه یومی یوری درباره پیشینه این روزنامه اظهار داشت: روزنامه یومی یوری از سال ١٨٧٤ تاسیس شد؛ «یومی یوری» به معنای فروش و خواندن است و این نام به‌دلیل نداشتن سواد خواندن و نوشتن مردم ژاپن در صد سال پیش است. آنها در آن زمان با وجود اینکه سواد نداشتند اما به مطلع شدن از اخبار علاقه‌مند بودند و روزنامه را می‌خریدند و به شخص باسوادی می‌دادند تا اخبار را برایشان بخواند.

«تاکاتیشی» درباره سیستم توزیع روزنامه در ژاپن گفت: روزنامه یومی یوری حدود ١٠ میلیون تیراژ در نوبت صبح دارد که این روزنامه‌ها از طریق آژانس‌های توزیع روزنامه پخش می‌شود. کیوسک‌های روزنامه فروشی در ژاپن بسیار محدود است چون مردم به خریداری ماهانه و تحویل به درب منزل خود بیش‌تر تمایل دارند.

وی عنوان کرد: «یومی یوری» تنها یک روزنامه نیست بلکه فعالیت‌های دیگری از جمله تیم ب«یس بال» حرفه‌ای، انتشار هفته نامه، ارکستر سمفونیک و برپایی نمایشگاه های دوره‌ای دارد.

رییس دفتر روزنامه یومی یوری با ابراز تاسف نسبت به پایین آمدن تیراژ این روزنامه گفت: متاسفانه با گسترش تکنولوژی و توسعه دنیای مجازی، تمایل مردم به خریداری روزنامه مکتوب کاهش پیدا کرده و این مشکل گریبان‌گیر تمامی کشورها شده است. البته باید به دنبال راهکاری برای این کاهش باشیم.

«تاکاتیشی» افزود: روزنامه یومی یوری در فضای مجازی هم اخبار خود را منتشر می‌کند اما تعدادی از مقالات به صورت رایگان در اختیار خوانندگان قرار نمی‌گیرد و باید برای آن هزینه بپردازند. با این وجود هزینه‌های خرید روزنامه در کشور کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران ژاپنی به صورت تجربی این حرفه را یاد می گیرند، گفت: ژاپن دانشکده خبر ندارد و خبرنگاران ژاپن با کمک از روزنامه نگاران باتجربه کار خود را شروع می کنند و در نهایت دوره‌های کوتاه مدت برایشان برگزار می شود. به طو کلی شیوه و نحوه روزنامه نگاری در ژاپن با ایران تفاوت عمده‌ای نمی‌کند چون اصول کار روزنامه نگاری یکسان است و تمامی خبرنگاران باید از آن تبعیت کنند.

AP عظیم‌ترین آرشیو اخبار دنیا را دارد
سرپرست دفتر خبرگزاری AP آمریکا این رسانه را دارای عظیم‌ترین آرشیو اخبار در دنیا می داند و می گوید بخش قابل توجهی از درآمد خبرگزاری از طریق آرشیو آن تامین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست آشنایی با خبرگزاری AP و فعالیت‌های آن در ایران با حضور علی اکبر دارینی سرپرست دفتر این خبرگزاری در ایران، عصر دوشنبه ١٨ آبان در میز تخصصی بخش بین‌الملل بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد.

دارینی در ابتدای این نشست درباره پیشینه خبرگزاری AP اظهار کرد: سال ١٨٤٦ میلادی پنج روزنامه در نیویورک، اخبار مکزیک را با سرعت و دقت مخابره می‌کردند و برای بالا بردن سرعت با یکدیگر ادغام شدند و خبرگزاری AP را تاسیس کردند.

وی درباره حامیان مالی AP گفت: این خبرگزاری از طرف دولت آمریکا حمایت نمی‌شود و این سهامداران رسانه‌های آمریکا هستند که این رسانه را پشتیبانی مالی می کنند.

سرپرست دفتر خبرگزاری AP درباره دلایل موفقیت این رسانه گفت: این خبرگزاری هم زمان با پیشرفت فناوری، به‌روز می‌شود و از بهترین و جدیدترین شیوه‌ها برای مخابره اخبار خود بهره می‌گیرد. خبرگزاری AP با ١٧٠ سال سابقه فعالیت، عظیم‌ترین آرشیو اخبار در سطح دنیا را دارد و بخش قابل توجهی از درآمد خود را با فروش آرشیو به متقاضیان کسب می‌کند.

دارینی با اشاره به اینکه خبرگزاری AP تاکنون ٥١ بار جایزه نوبل را نصیب خود کرده است، ادامه داد: این خبرگزاری ٢٨٠ دفتر در کشورهای دنیا دارد که حدود ١١٠ دفتر در خارج از ایالات متحده آمریکا است. همچنین بزرگترین شبکه رادیویی به خبرگزاری AP تعلق دارد.

وی با بیان اینکه نیمی از درآمد خبرگزاری AP از طریق فروش ویدئو است، افزود: این خبرگزاری حدود سه سال است که به تولید بسته‌های خبری، شامل متن خبر، عکس و ویدئو متمرکز شده است زیرا فروش بسته‌های خبری، بسیار بالاتر از خبرهای بدون عکس و ویدئو و یا متن است. مخاطبان علاقه‌مند هستند که هر سه بخش را در کنار یکدیگر خریداری کنند.

سرپرست دفتر خبرگزاری AP با اعتقاد به اینکه بی طرف بودن در کار خبری معنا ندارد خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید از جانبداری جناح‌ها پرهیز کنند و شرایطی ایجاد کنند تا دیدگاه دو طرف و یا چند طرف در رسانه آنها منعکس شود و در اختیار مخاطب قرار بگیرد.

دارینی در پایان گفت: خبرگزاری AP حدود دو دهه است که در ایران فعالیت می‌کند و در ابتدای کار خود تنها از اخبار صدا و سیما و خبرگزاری جمهوری اسلامی برای دریافت اخبار استفاده می‌کرد اما در شش سال اخیر با توسعه خبرگزاری و ایجاد پایگاه‌های متکثر خبری از منابع متعددی بهره می‌گیرد.

۱۳۹۴/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...