نسخه چاپی

سرانه هر جوان ایرانی 200 تومان!

بودجه ناچیز دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های كلیدی در كشور كه با مهمترین گروه اجتماعی یعنی جوانان سر و كار دارند سال‌هاست صدای گلایه و اعتراض مسئولان این حوزه را بلند كرده است.

به گزارش نما به نقل از روزنامه آرمان: بودجه ناچيز دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های كليدي در كشور كه با مهمترين گروه اجتماعي يعني جوانان سر و كار دارند سال‌هاست صداي گلايه و اعتراض مسئولان اين حوزه را بلند كرده است.

روز گذشته معاون ساماندهي امور جوانان بودجه اختصاص يافته به اين سازمان براي حل مشكلات جوانان را ۸ ميليارد تومان عنوان كرده و افزود: با اين بودجه واقعا كاري نمي‌شود انجام داد، يعني اگر بگوييم ۲۵ ميليون جوان داريم، بودجه سرانه براي هر جوان ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان مي‌شود. محمدرضا رستمي‌افزود: با اين سرانه نمي‌شود انتظار داشت كه در حوزه هويت، فراغت، ازدواج، خانواده، طلاق، آسيب‌هاي اجتماعي، مشاركت اجتماعي و فرهنگي كاري انجام داد، پس به دنبال اين حركت كرديم كه جايگاه بودجه‌اي جوانان را با برنامه‌هايي كه ارائه مي‌كنيم ارتقا دهيم.

ازدواج را بايد چند بعدي ببينيم

او درباره اقدامات اين معاونت در حوزه ازدواج اظهار كرد: تا پيش از اين در حوزه ازدواج و خانواده با اين مساله روبه‌رو بوديم كه ازدواج تك بعدي و فردي ديده مي‌شود و علاوه بر آن نگاه به ازدواج نيز تنها به نگاه‌هاي روان‌شناسي معطوف بود و به موضوعات اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و اخلاقي ازدواج بهايي داده نمي‌شد، در حالي كه ازدواج يك مساله چند بعدي است. بنابراين نخستين كاري كه بايد انجام مي‌داديم اين بود كه چند بعدي بودن ازدواج پذيرفته شود. بر همين اساس برنامه‌هايي را تدارك ديديم و مقدماتش را در هفته ازدواج فراهم كرديم و اكنون نيز در حال اجراي آنها هستيم.

به ۳۰۰۰ مركز مشاوره ازدواج نياز داريم

رستمي ‌يكي از اين موارد توسعه را مراكز مشاوره ازدواج و خانواده‌ها دانست و افزود: در حال حاضر ۵۰ مركز مشاوره ازدواج و خانواده در كشور مجوز گرفته‌اند و اميدواريم كه تا آخر سال ۵۰ مركز ديگر نيز مجوز بگيرند، اما نياز كشور در واقع به ۳ هزار مركز است كه بايد براي تاسيس، صدور مجوز، نظارت و توانمند‌سازي آنها برنامه‌ريزي كرد تا بتوانند خدمات مشاوره به روز را به مراجعان ارائه كنند. او ادامه داد: در همين راستا در حال ارائه آيين‌نامه‌اي به دولت هستيم كه دوره آموزشي و مشاوره پيش از ازدواج در كشور اجباري شود.

رستمي‌ادامه داد: موضوع ديگري كه در حوزه ازدواج جامعه را به چالش كشيده است همسريابي‌هاي اينترنتي و مراكز همسريابي غيرمجاز و بدون مجوز است كه تعداد آنها رو به افزايش است، نظارتي هم بر آنها وجود ندارد و سوءاستفاده‌هايي توسط اين مراكز در حال انجام است. ساماندهي اين سايت‌ها و مراكز همسريابي نيز جزئي از برنامه‌هاي ما است كه اميدوارم تا پايان سال بتوانيم تعيين تكليف كنيم كه اينگونه مراكز چه مجوزي بايد بگيرند، داراي چه استانداردهايي باشند و در چه قالبي فعاليت‌هاي خودشان را انجام دهند.

معاون ساماندهي امور جوانان افزود: يك مساله فرهنگي كه در حوزه توانمند‌سازي به آن نياز داريم كتابچه‌هايي كاربردي است كه جوانان بايد داشته باشند، اين كتاب‌ها با عنوان دست نامه در ۸ موضوع تعيين شده است كه اميدواريم سال آينده بتوانيم آن را در اختيار جوانان قرار دهيم، براي نمونه در دست نامه فراغتي، جوانان مي‌توانند براي خودش يك برنامه فراغتي فردي، دوستانه، خانوادگي، داخل شهري يا خارج شهري يا برنامه فراغتي در داخل خانه طراحي كند و از پيشنهادات اين دست نامه‌ها كه به صورت چك‌ليستي ارائه شده، استفاده كنند. رستمي‌در ارتباط با ايجاد مراكز آموزش توانمندسازي براي جوانان توضيح داد: مركز آموزش آنلاين جوانان نيز تا پايان سال راه اندازي خواهد شد كه آموزش‌هاي مورد نياز جوانان را با محور توانمندسازي به جوانان ارائه مي‌كند و مهارت‌هايي همچون مهارت‌هاي تجاري، ارتباطي و... را به جوانان ارائه مي‌دهد.

حمايت 7 ميليوني از انجمن‌های غيردولتي

معاون ساماندهي امور جوانان در ادامه صحبت‌هاي خود يكي از مسائل عمده‌اي كه برنامه‌هاي جوانان نيازمند آن است، بحث بيمه براي تحصيل اشتغال، ازدواج، گردشگري و جوانان عنوان كرد و افزود: بر اين اساس با بيمه ايران صحبت كرديم كه بيمه حامي‌جوانان باشد و ارائه خدمات بيمه‌اي باتسهيلات خاص را به جوانان با ايجاد ۵ بيمه حمايتي ويژه در خدمات خود قرار دهد، اما اكنون با تغييراتي كه در سيستم مديريتي اين بيمه رخ داده است، منتظريم كه مديريت جديد اين طرح را به نتيجه برساند. به گزارش ايلنا، رستمي ادامه داد: در حوزه مشاركت‌هاي اجتماعي نيز برنامه ما اين بود كه توانمندسازي NGO‌هاي جوانان را در اولويت قرار دهيم. ما تقريبا هر ماه يك دوره توانمندسازي را برگزار مي‌كنيم و از طرح‌هايي كه توسط NGO‌هاي جوانان ارائه مي‌شود و در قالب تخصصي خودشان از قابليت لازم برخوردار هستند، تا سقف هفت ميليون تومان حمايت مي‌كنيم تا بتوانند توانمندي‌هايشان را ارتقا دهند.

۱۳۹۴/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...