نسخه چاپی

انگلیس هم با عربستان دچار مشكل شد

وزیر امور خارجه انگلیس اعلام كرد اگر تحقیقات نشان دهد عربستان سعودی قوانین بشردوستانه بین المللی را در یمن نقض كرده است، لندن صادرات تسلیحات به ریاض را متوقف خواهد كرد.

به گزارش نما، واحد مرکزی خبر نوشت: وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد اگر تحقیقات نشان دهد عربستان سعودی قوانین بشردوستانه بین المللی را در یمن نقض کرده است، لندن صادرات تسلیحات به ریاض را متوقف خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دبی، عربستان از ماه مارس تهاجم به یمن را در چارچوب ائتلافی عربی در حمایت از منصور هادی رییس جمهور (مستعفی و فراری) یمن آغاز کرده است.

«عفو بین الملل» از سازمان ملل خواسته است درباره این اتهامات تحقیق کند که قوانین بشردوستانه در جریان حملات عربستان به یمن نقض شده است. آمار سازمان ملل نشان می دهد بیش از پنج هزار و 600 تن در جریان این حملات کشته شده اند.

فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس روز سه شنبه اعلام کرد: «سعودی ها مدعی اند که هیچ گونه نقضی به وقوع نپیوسته است... ولی ما باید شاهد تحقیقات مناسب باشیم».

وی افزود: «ما باید با سعودی ها برای مشخص کردن این که آیا به قوانین بشردوستانه بین المللی عمل شده است، همکاری کنیم. ما یک سامانه صدور مجوز صادرات داریم که اگر متوجه شویم این گونه نبوده است، واکنش نشان می دهد. ما سپس پی خواهیم برد که نمی توانیم مجوز ارسال بیشتر تسلیحات را صادر کنیم».

براساس گزارش پارلمان انگلیس در سال 2013، این کشور در پنج سال قبل از آن، مجوز برای صادرات تسلیحات به عربستان سعودی به ارزش تقریبا چهار میلیارد پوند (6.06 میلیارد دلار) صادر کرده است.

عفو بین الملل اعلام کرده بیشتر تلفات غیرنظامیان در یمن در حملات ائتلاف سعودی به بار آمده است.

این گروه همچنین ائتلاف سعودی را به استفاده از بمب های خوشه ای متهم کرده که استفاده از آنها توسط بیشتر کشورها ممنوع شده است.ائتلاف تحت رهبری عربستان هدف قرار دادن غیرنظامیان را تکذیب می کند.هاموند خاطر نشان شد در جریان سفر اخیر به عربستان، مسئله استفاده از تسلیحات انگلیسی در یمن را مطرح کرده است.

۱۳۹۴/۸/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...