نسخه چاپی

وقتی فارس به «ونیز» تنه می زند

عکس خبري -وقتي فارس به «ونيز» تنه مي زند

شهرهای مختلف استان فارس پس از بارش اخیر به قدری دچار آبگرفتگی و سیلاب شدند كه در شهر های این استان همچون شهر ونیز ایتالیا از قایق و لباس غواصی برای امداد رسانی و جابجایی استفاده شد.

به گزارش نما به نقل از مهر؛ شاید اسم «ونیز» شهری در ایتالیا که روی آب ساخته شد و همگان این شهر را با کانال‌های آبی و آب‌راهه‌هایش می شناسند، به گوشتان خورده باشد یا حداقل تصاویر و فیلم‌هایش را دیده باشید.

شهری که غوطه ور بودنش در آب برایش جاذبه توریستی ساخته و گردشگران هر ساله از اقصی نقاط کشور به این شهر می آیند تا این جاذبه دیدنی را تماشا کنند.

اما به نظر می رسد طی سالها اخیر رقیبی جدی برای این منظره شگفت انگیز پیدا شده است، شهرهای استان فارس این سالها با کوچکترین میزان بارندگی در آب فرو می رود، آنچنانکه دیگر عملا خودرو در شهری مانند شیراز چندان کارایی ندارد و متولیان امر برای امدادرسانی قایق به آب می اندازند!

از یکی دو هفته پیش هواشناسی اعلام کرد باران در راه است و شرایط برای آب گرفتگی معابر مهیاست، بلافاصله جلسات مدیریت بحران در استان فارس شکل گرفت و تمام دستگاه ها در این جلسات از اقدامات خود برای مقابله با فصل سرما و بارندگی ها گفتند.

پس از این جلسه، افکار عمومی به این نتیجه رسید که امسال تجربه تلخ برف سال ۹۲ که منجر به مختل شدن شهر شیراز شده بود دیگر تکرار نمی شود.

طی سه روز گذشته میزان اندک بارندگی در یک فرصت ۲۴ ساعته استان فارس را در برگرفت اما از ابتدای بارندگی هر ساعتی که می گذشت قسمتهای مختلفی از شهر شیراز غرق در آب میشد تا اینکه کم کم تمام زیرگذرهای شیراز مانند استخر مملو از آب باران بود.

شهرهای دیگری فارس نیز دستکمی از شیراز نداشت، در داراب آبگرفتکی شدیدی در خیابانها گزارش شد، در لامرد آب وارد خانه ها شد، در لارستان نیز آب گرفتگی تردد را مختل کرد.

همه اینها ظرف ۲۴ ساعت به وقوع پیوست تا افکار عمومی به این نتیجه برسند که جلسات مدیریت بحران در استان نیز چندان کاربردی نیست.

امسال مردم شیراز قایق هایی را دیدند که در زیرگذرها و کنار گذرها مشغول امدادرسانی به مردم بودند و غواصانی که با لباس غواصی به مردم و راننده های گرفتار در معابر کمک می کردند.

اما مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: با توجه به اینکه در برخی از شهرستان های جنوبی استان مانند خنج، لامرد، مهر، لارستان، داراب و زرین دشت هنوز بارندگی ادامه دارد و هنوز مرحله مقابله با وضعیت پایان نیافته، نمی توان گفت که خسارات کلی بارش اخیر در استان چه قدر بوده است.

حسن فیاض پور با بیان اینکه اعلام میزان خسارات توسط کارشناسان ۴۸ ساعت بعد از اتمام مرحله مقابله است، گفت: با این وجود می توان گفت خساراتی در برخی محورهای مواصلاتی، شانه های جاده های فرعی، اصلی و روستایی و تعدادی از خانه های شهری و روستایی به علت ورود آب به منزل وجود داشته است.

شهرک گلستان پربارش ترین نقطه استان

وی با اعلام اینکه تا ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه روز گذشته شهرک گلستان شیراز با ۱۱۴.۷ میلی متر بیشترین بارش را در کل استان داشته است، گفت: پس از شهرک گلستان شهرهای جهرم با ۸۰.۲ میلی متر، فسا با ۷۴.۳ میلی متر، استهبان با ۶۶.۶ میلی متر، نورآباد ممسنی با ۶۶.۷ میلی متر، قیروکارزین با ۶۶.۵ میلی متر و فراشبند با ۶۵.۵ میلی متر بیشترین بارندگی را در بین سایر شهرستان ها داشته اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس میزان بارش در شهر شیراز را نیز ۵۵ میلی متر اعلام کرد و افزود: میانگین بارش استان تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه روز گذشته ۵۱.۸ میلی متر بوده ولی این رقم تا به این لحظه افزایش یافته ولی هنوز آمار جدیدی ارائه نشده است.

فرهنگ شهروندی در زمان بحران حائز اهمیت است

فیاض پور در پاسخ به سوالی درباره عملکرد مسئولان برای مدیریت حوادث ناشی از این بارش در استان، گفت: در سال ۸۰ بارندگی شدیدی در شیراز رخ داد که باعث شد ۱۱ نفر جان خود را از دست بدهند ولی در بارش اخیر با وجود اینکه مقدار بارش و سیلاب شدیدتر از آن زمان بود خسارات وارده کمتر بوده و به هیچ وجه قابل مقایسه با آن سال نیست.

وی در اشاره به سد معبرهای ایجاد شده در سطح شیراز طی اوج گرفتن بارش، اظهار داشت: وقتی چنان حجمی از بارش طی چند ساعت رخ می دهد طبیعی است که آب در برخی نقاط جمع و تردد مشکل شود ضمن اینکه از قبل اعلام شده بود که مردم در این روز از تردد غیرضروری اجتناب کنند یا با وسایل حمل و نقل عمومی جابه شوند و یا باوسیله نقلیه خود با سرعت مطمئن حرکت کنند ولی برخی از مردم دقت نمی کنند و حتی در نقطه ای که زیرگذری را به خاطر خطر بسته شده، فردی زیرگذر را باز کرده و در هنگام عبور از آن دچار مشکل شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس تاکید کرد: باید دانست که فرهنگ شهروندی و همکاری و گوش به فرمان بودن مردم و رعایت ضوابط هم در گذر از بحران ها حائز اهمیت است.

معاون اجرایی شهردار شیراز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: در طول بازه زمانی اندک چند ساعته ای، مقدار بارش باران در شیراز در حدود مقدار بارش متوسط این شهر طی یک سال بود و به هر حال ظرفیت کانال ها و جداول شهر بیش از این نیست اما باید در نظر داشت که پاسبان ها در نقطه به نقطه شهر حضور داشتند تا در صورت بروز مشکل فورا آن را رفع کنند.

رمضان امینی افزود: شهروندان هم باید در چنین موقعیتی همراهی و همکاری لازم را داشته باشند و به هشدارهای هواشناسی توجه کنند، چرا که وقتی اعلام می شود که احتمال بروز سیل و آبگرفتگی وجود دارد به این علت است که شدت بارندگی بیش از ظرفیت و از شرایط نرمال خارج است. باید در چنین مواقعی از تردد ضروری خودداری شود تا عوامل و نیروها بتوانند به خوبی خدمات خود را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه در چند نقطه زیرگذرهای شهر دچار مشکل شدند، گفت: وقتی که سیل آمده چاره ای جز بستن زیرگذرها نبود تا بتوان جان و امنیت شهروندان را حفظ کرد.

معاون اجرایی شهردار شیراز اظهار داشت: کانال های انتقال آب سطحی در هر شهر بر اساس بارش در یک دوره مشخص و در بازه های زمانی کم و زیاد پیش بینی می شود، با این حال هر از چند گاهی ممکن است شرایط جدیدی به وجود بیاید که از نظر اقتصادی به صرفه نیست که برای رخدادی که ممکن است هر چند دهه یک بار رخ دهد جدول یا کانال پیش بینی شود و طرح های شهری نیز به هیچ وجه سلیقه ای نیستند بلکه از سوی اساتید دانشگاه های ما مطرح می شوند.

امینی تصریح کرد: در کجای شهر خسارت مالی یا جانی ایجاد شد؟ بارش مسئله ای عادی و چیزی بود که مدت ها آرزوی آن را داشتیم تا آب های زیرزمینی کمی تغذیه شوند و بهتر است که به خاطر ترافیکی چند ساعته یا آبگرفتگی، شیرینی این رخداد را به خود تلخ نکنیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مشکلات بارش در شمال غربی شیراز بود، گفت: طی بارش به تاسیسات شهری هیچ خسارتی وارد نشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: نسبت به سال های گذشته سرمایه گذاری های خوبی در زمینه انتقال آب های سطحی در شیراز انجام شده که همین قضیه کمک کرد تا فشار زیادی بر روی چهارراه های شهر نباشد، با این حال هنوز کاستی ها و نواقصی وجود دارد که باید برای رفع آن ها اقدام کرد.

جعفر قادری با بیان اینکه قابل پیش بینی بود که کنارگذرها و زیرگذرها طی بارندگی مشکل ایجاد می کنند، افزود: یکی از ویژگی های بد زیرگذرها در برابر روگذرها آن است که در هنگام بارندگی زیاد باعث ایجاد مشکل می شوند ولی دست کم باید در چنین مواقعی نسبت به جمع آوری به موقع آب و یا جلوگیری از تردد مردم از این مکان ها خودداری شود.

وی تصریح کرد: ایجاد کانال های انتقال آب های سطحی سرمایه زیادی نیاز دارد که از نظر اقتصادی به صرفه نیست که برای اتفاقی که ممکن است هر ۱۰ یا ۲۰ سال یک بار رخ دهد، چنین سرمایه گذاری کلانی انجام شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید از اعتبارات ملی و استانی به شهرداری اختصاص پیدا کند تا آن ها بتوانند کاستی ها را برطرف و از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

قادری با بیان اینکه عملکرد مسئولان شهری طی بارندگی شیراز جای تقدیر دارد، گفت: در برخی از نقاط شیراز با راه بندان و از این قبیل مواجه بودیم ولی این مسائل به ویژه در جاهایی که زیرساخت هایی برای بارندگی های سیل آسا در آن ها پیش بینی نشده، طبیعی است.

وی تاکید کرد: باید با سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت ها از بروز چنین کاستی هایی در دورهای بعدی بارندگی جلوگیری کرد.

استان فارس هرساله با کمترین میزان بارندگی غرق می شود، هم در آب غرق می شود هم در بی تدیبری و اینگونه است که اغلب جلسات مدیریت بحران فارس جنبه غیر کابردی و تشریفاتی پیدا کرده اند.

۱۳۹۴/۸/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...