نسخه چاپی

چرا سنگك مفیدترین نان است؟

عکس خبري -چرا سنگک مفيدترين نان است؟

نان سنگك در صدر نان‌های ایرانی قرار دارد و از آرد سبوس‌دار درست می‌شود. از ویژگی های خوب این نان طعم، عطر، مغذی بودن و قابلیت سیركنندگی آن است.

به گزارش نما به نقل از آرمان: نان سنگك در صدر نان‌هاي ايراني قرار دارد و از آرد سبوس‌دار درست مي‌شود. از ويژگي هاي خوب اين نان طعم، عطر، مغذي بودن و قابليت سيركنندگي آن است.

شيوه پخت سنتي اين نان و شكل و طعم متمايز آن از ساير نان‌ها باعث شده در فرهنگ و سفره ايراني ارزش بالايي يافته و به‌ويژه براي صبحانه، وجود نان سنگك در اولويت قرار گيرد.

از نظر مصرف‌كنندگان نان خوب ناني است كه خوش عطر، خوش طعم و تازه باشد و به خوبي تخمير شده و از جوش شيرين يا ساير مواد مضر در آن استفاده نشده باشد.

نان بايد در محيطي پاكيزه و با شرايط بهداشتي تهيه شده باشد، ارزش تغذيه اي كاملي داشته و دور ريز نداشته باشد و گران نيز نباشد.

سنگك؛ ناني براي تمام فصول

سنگك؛ از قديمي‌ترين نان هاي ايراني

نان سنگك يكي از قديمي‌ترين نان هاي ايراني است؛ به‌طوري كه برخي قدمت اين نان را پيش از ورود اسلام به ايران و برخي نيز عهد شاهان صفوي مي‌دانند.

در ميان نان هاي سنتي و ملي ايران شامل نان لواش، تافتون و بربري، نان سنگك از نظر كارشناسان تغذيه بهترين نوع نان است و حتي برخي با اغراق اين نوع نان را بهترين نوع نان در دنيا مي‌دانند.

چرا نان سنگك؟

نان سنگك حاوي سطح بالايي از ويتامين ها، كلسيم، پروتئين و آهن است.

نان سنگك به دليل داشتن مقدار زيادي فيبر، هضم آساني داشته و بسيار مورد توجه متخصصان تغذيه است.

نان سنگك براي كودكان نيز بسيار خوب است، مخصوصاً در دوراني كه سلول هاي عصبي در حال رشد هستند، آهن موجود در نان سبوس‌دار سبب باهوشي و رفتار خوب كودكان مي‌شود.

چون براي نان سنگك بيشتر از آرد كامل استفاده مي‌شود و آرد كامل، ويتامين‌ها و املاح آن حفظ شده است بيشتر به مصرف اين نان توصيه مي‌شود.

نان سنگك به دليل اينكه فيبر زيادي دارد، هضم آن آسان است و از ارزش غذايي بالايي برخوردار است.

سنگك؛ ناني براي تمام فصول

سبوس عامل خوشمزگي

نان سنگك كه از نظر مزه، طعم، هضم، بهداشت و سلامت بهترين نان ايراني است از آرد مرغوب و سالم، آب خالص و كمي‌نمك پخته مي‌شود. به اعتقاد كارشناسان، آنچه بيش از همه موجب شده نان سنگك در صدر نان هاي سنتي ايران قرار گيرد.

آرد اين نان است. آرد اين نان بايد از گندم مرغوب و سالم و بدون هيچ نوع آرد ديگري مانند آرد جو يا حبوبات باشد.

يكي از دلايل خوش طعم بودن نان سنگك، سبوس موجود در آرد اين نان است؛ سبوس يك ماده با ارزش و داراي مواد غذايي فراوان است و براي كساني كه به بيماري ديابت مبتلا هستند، نان سبوس‌دار بسيار مفيد است.

نان هايي كه با آردهاي كامل و سبوس‌دار تهيه مي‌شوند، نسبت به نان هاي تهيه شده با آرد سفيد به مراتب ارزش غذايي بالاتري دارند و مصرف روزانه آن‌ها مي‌تواند، مقداري از نياز روزانه بدن به املاح، پروتئين، فيبر و ويتامين‌ها را تأمين كند.


برخي معتقدند نان هاي سنگك در گذشته به دليل اينكه از آردهاي با سبوس گيري بسيار پايين تهيه مي‌شدند از مغذي ترين نان‌ها بودند اما مدتي است برخي نانواها براي پخت نان سنگك از آرد «تافتون يا لواش» استفاده مي‌كنند و همين باعث شده نان هاي سنگك امروزي طعم، مزه و كيفيت گذشته را نداشته باشد.

ميزان سبوس گيري آرد سنگك بايد هفت درصد باشد اما اين دست از نانواها از آرد تافتون يا لواش كه ميزان سبوس گيري آرد آن 13 درصد است، استفاده مي‌كنند. هر چند سبوس گيري بالا موجب مي‌شود نان قدري شفاف تر شود اما كيفيت لازم را ندارد.

اما برخي ديگر در جوابشان مي‌گويند چنين مساله اي خيلي بعيد است زيرا شرايط آرد سنگك با آرد تافتون و لواش متفاوت است و نانواها نمي‌توانند اينگونه نان مناسب پخت كنند. به هرحال اگر اين نان با آرد خودش پخت شود بهترين نان دنياست.

۱۳۹۴/۸/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...