نسخه چاپی

انتقاد جهانگیری از "توهین" به رییس جمهور

معاون اول رئیس جمهور همچنین به شرایط اقتصادی كشور اشاره كرد و با بیان اینكه فكر می‌كنم آینده اقتصادی كشور بسیار خوب، روشن و امیدواركننده است، اظهار كرد: مردم در انتخابات سال 92 با حركتی كه انجام دادند مدیریت كشور را وارد ریل صحیح خود كردند.

به گزارش نما؛ معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برخی انتقادات و توهین‌هایی که به رئیس جمهور می‌شود، اظهار کرد: ما برای حل مشکلات مردم و کشور باید این مسائل را تحمل کنیم و نباید از کوره در برویم و ناراحت شویم؛چراکه آمده‌ایم مشکلات را حل کنیم.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در پنجمین کنفرانس بین‌المللی صنعت احداث و انرژی که صبح امروز در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد با تأکید بر اینکه سرمایه انسانی یکی از دارایی‌های ارزشمند کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: در کنار دارایی‌های یک کشور که منابع طبیعی آن کشور است، امروز سرمایه انسانی یکی از دارایی‌های اصلی و حائز اهمیت محسوب می‌شود که باید مورد توجه و قدردانی قرار بگیرد.

وی با اشاره به فعالیت شرکت‌های بزرگ خصوصی در کشور با بیان اینکه این شرکت‌ها در یک دوره زمانی ایجاد و به شرکت‌هایی تبدیل‌ می‌شوند که توانایی فعالیت در داخل و خارج از کشور را دارند و سرمایه‌های ارزشمندی محسوب می‌شوند، اظهار کرد: گاهی اوقات در داخل قدر این مجموعه‌ها دانسته نمی‌شود و این باعث وارد شدن آسیب‌هایی به این شرکت‌های بزرگ می‌شود و در نتیجه این آسیب‌ها باعث می‌شود ناخواسته این شرکت‌ها در اختیار امکانات خارجی قرار گیرند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین به شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و با بیان اینکه فکر می‌کنم آینده اقتصادی کشور بسیار خوب، روشن و امیدوارکننده است، اظهار کرد: مردم در انتخابات سال 92 با حرکتی که انجام دادند مدیریت کشور را وارد ریل صحیح خود کردند.

وی با بیان اینکه در گذشته فقط اتلاف درآمدهای حاصل از نفت صورت نگرفت بلکه در نظام مدیریتی و تصمیم‌گیری کشور نیز شاهد اتلاف بودیم، ادامه داد: آثار حتی یک ریال که مدیران کشور خرج می‌کنند باید در زندگی مردم دیده شود. مردم ایران باید بدانند که در طول هشت سال گذشته 950 میلیارد دلار درآمد حاصل از نفت چه شد؟

جهانگیری خاطرنشان کرد: مردم ایران در سال 92 با اتخاذ این تصمیم که مدیریت کشور به ریل صحیح خود بازگردد، باعث شدند که افرادی مجرب، کاردان و تحصیلکرده که سطوح مدیریتی مختلف را طی کرده بودند در جایگاه مدیریتی قرار بگیرند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه تعیین اولویت‌های کشور مهمترین کار دولت در ابتدای فعالیت‌های خود بود، اظهار کرد: اصلی‌ترین مسأله‌ای که نسبت به مسائل کشور در اولویت قرار داشت موضوع تعامل با دنیا و حل مسأله ایران با قدرت‌های دنیا بود که دولت توانست این اولویت را با سربلندی و افتخار تمام کند و تیم مذاکره کننده نیز به گونه‌ای عمل کرد که ایران به همه اهداف مورد نظر خود دست یابد.

وی با اشاره به اظهارات برخی که می‌گویند کجای این کار افتخار دارد، با طرح این پرسش که اگر این نتایج افتخار نیست حتماً فشارهای روی ملت افتخار است، اظهار کرد: در همه نظرسنجی‌هایی که درباره توافق هسته‌ای صورت گرفته است بیش از 85 درصد مردم از این موضوع حمایت کرده‌اند. مراجع، مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی نیز این توافق را تأیید کرده‌اند.

جهانگیری با تأکید براینکه حل مسائل اقتصادی کشور در اولویت بعدی دولت یازدهم قرار گرفت، اظهار کرد: در دوره گذشته اقتصاد کشور با آسیبی جدی مواجه شد که دولت یازدهم با توجه خاص به سیاست‌های کلی اصل 44 درصدد رفع این مشکلات برآمد.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه پیامد اصلی سیاست‌های اصل 44 این است که سقفی برای پرواز بخش خصوصی در کشور وجود ندارد، افزود: در کشور همگان به این واقعیت رسیده‌اند که راهی جز ورود بخش خصوصی به اقتصاد وجود ندارد. در همین راستا نیز بخش خصوصی باید خود را آماده کند تا اقتصاد را در دست گرفته و با اشتغال‌زایی و یافتن شرکای خارجی کاری قابل عرضه در عرصه بین‌الملل انجام دهد. شرایط قانونی نیز برای این اقدامات وجود دارد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اتخاذ سیاست‌های اقتصادی مختلف از سوی دولت یازدهم جهت کنترل و ثبات اقتصاد کشور، خاطرنشان کرد: پیش از تحریم‌ها بیش از 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در روز صادر می‌شد که پس از تحریم‌ها این میزان به کمتر از 1 میلیون بشکه رسید. این در حالی است که قیمت نفت نیز از 107 دلار به مبلغی حدود 40 دلار کاهش یافت و درآمدهای ارزی دولت که از محل نفت و گاز که در سال 90، 118 میلیارد دلار بود در سال جاری و در بهترین حالت خود به 25 میلیارد دلار رسید.

جهانگیری ادامه داد: این بخش از کاهش درآمد در یک سال می‌توانست ثبات اقتصاد را بهم بزند، اما این اتفاق نیفتاد؛ چرا که مردم به آینده امیدوار بودند و به تیم مدیریتی خود اعتماد داشتند و این تیم نیز تدابیر خوبی اتخاذ کرد تا ثبات اقتصاد بهم نخورد.

وی با بیان اینکه شرایط فعلی باید طی شود، به برخی از اقداماتی که دولت باید در شرایط فعلی انجام دهد اشاره و خاطرنشان کرد: دولت باید تا جایی که امکان دارد خود را از کارهای تصدی‌گری خارج کند و طرح‌های عمرانی که در اختیار دارد را با سهل‌ترین شرایط به بخش خصوصی واگذار نماید.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه با تصمیم دولت سال گذشته و امسال حدود 20 میلیارد دلار از منابع موجود در چین را فاینانس کرده‌ایم، اظهار کرد: با تصمیمی که در سال گذشته و امسال اتخاذ شده است، این منابع جهت پروژه‌های مهم فاینانس شده است که بخشی از اینها به مرحله ال سی رسیده و بخش‌های دیگر نیز گشایش یافته است.

جهانگیری همچنین به منابع صندوق توسعه ملی اشاره و خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود 10 میلیارد دلار از منابع این صندوق برای طرح‌های آبی و خاکی برداشت شد.

جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات نظام بانکی اشاره کرد و حجم انبوه مطالبات معوقه و همچنین فعالیت موسسات غیرمجاز را از جمله مشکلات این نظام دانست و افزود: دولت مصمم است که این نظام را اصلاح کند.

وی با اشاره به مطالبات بخش خصوصی از دولت به بیان برخی تصمیمات و راهکارهای دولت برای پرداخت این مطالبات اشاره و اظهار کرد: در دولت سعی کرده‌ایم که در سال جاری و با لحاظ همه محدودیت‌های بودجه‌ای با اتخاذ راهکارهایی حدود 15 هزار میلیارد تومان بودجه به بخش عمرانی تخصیص دهیم.

جهانگیری با تأکید بر اینکه بازاری برای بدهی‌های دولت به ویژه در ارتباط با پیمانکاران ایجاد خواهیم کرد، افزود: در راستای پرداخت بدهی‌های دولت، در بودجه سال جاری دولت اجازه دارد که 16 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر و به بدهکاران خود پرداخت کند. در همین راستا در سال آینده نیز تلاش خواهیم کرد در بودجه کشور بر این موضوع تمرکز داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر لزوم جهت‌گیری بخش خصوصی به سمت صدور خدمات فنی و مهندسی، گفت: پیمانکاران داخلی باید تلاش کنند که به سمت صدور خدمات فنی و مهندسی خود به کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه جهت‌گیری داشته باشند؛ چرا که در شرایط فعلی و همچنین شرایط پساتحریم صدور این خدمات از جمله اولویت‌های جدی دولت محسوب می‌شود.

وی همچنین با اشاره به منابع باقیمانده در صندوق توسعه ملی خاطرنشان کرد: از روزی که صندوق توسعه ملی تشکیل شده است حدود 70 میلیارد دلار ورودی این صندوق بوده که در این مدت تقریباً 30 میلیارد دلار هزینه شده و در حال حاضر نیز موجودی این صندوق 40 میلیارد دلار است. دولت از این صندوق درخواست کرده که بخش عمده‌ای از موجودی خود را به پشتیبانی صادرات فنی و مهندسی اختصاص دهد.

جهانگیری در بخش‌ دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نیاز کشور به تأمین منابع برای اجرای طرح‌های خود، خاطرنشان کرد: در دوران پساتحریم دستگاه‌های مختلف به ویژه دستگاه‌های دولتی باید خود را برای اجرای طرح‌های مختلف آماده کنند. در همین زمینه نیز باید بخش قابل توجهی از طرح‌های حیاتی در زمینه نفت و انرژی که تاکنون انجام نشده است اجرایی شوند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح‌هایی در بخش راه و راه‌آهن نیز از جمله این طرح‌های حیاتی است، بر لزوم فعالیت بخش خصوصی در زمینه جذب فاینانس داخلی و خارجی در این زمینه تأکید و خاطرنشان کرد: باید روزی بیاید که پیمانکاران ایران بتوانند برای پروژه‌های داخلی و حتی خارجی تأمین مالی کنند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با تأکید بر اینکه در دوران پساتحریم توان مهندسان ایرانی نادیده گرفته نمی‌شود، گفت: دولت حتماً در این زمینه قوانین را رعایت می‌کند و نمی‌گذارد حق بخش خصوصی در دوران پساتحریم ضایع شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات ایجاد شده در گذشته و ایجاد رکود در اقتصاد به دلیل سوء مدیریت‌ها که در دوره‌های قبل انجام گرفته است، اظهار کرد: رئیس جمهور کشور به خاطر دفاع از مصالح کشور شنونده‌ توهین‌های بسیاری است.

انتقاد از توهین به رییس جمهور
وی با اشاره به برخی توهین‌هایی که به رئیس جمهور می‌شود، اظهار کرد: در تاریخ کشور این رویه سابقه ندارد چراکه همین افرادی که در هشت سال گذشته، رئیس جمهور به هر صورت که می‌خواست حرف می‌زد و هر کاری که می‌خواست با منابع کشور انجام می‌داد، یک بار لب به اعتراض علیه آن رئیس جمهور نگشودند،‌ امروز با این تعابیر راجع به رئیس جمهور حرف می‌زنند و به او اهانت می‌کنند.

جهانگیری ادامه داد: ما برای حل مسائل مردم و کشور باید این مسائل را تحمل کنیم و نباید از کوره در برویم و ناراحت شویم؛ چرا که آمده‌ایم این مشکلات را حل کنیم.

معاون اول رئیس جمهور در پایان صحبت‌های خود،‌ خاطرنشان کرد: امیدواریم با تدابیر دولت و همت بخش خصوصی و همچنین دلگرمی و امید به آینده حتماً از مشکلات عبور کنیم و دوران خوب رونق اقتصادی داشته باشیم و در این دوران نیز بخش خصوصی محور فعالیت‌های اقتصادی کشور قرار بگیرد.

در پایان این مراسم با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از چهره‌های ماندگار صنعت احداث و انرژی تقدیر شد.

۱۳۹۴/۸/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...