نسخه چاپی

زمین خواری 19 ساله در اصفهان!

پرونده عدم تحویل زمین به تعاونی مسكن قدس اصفهان در حالی 19 ساله شده كه در همه این سال‌ها، عدم تمكین متهم به اجرای حكم دادگاه مانع از دسترسی كارگران به زمین‌های خود شده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، بارها دیده و شنیده‌ایم که جمع‌آوری وجوه پس‌انداز مردم با وعده خرید مسکن، خودرو یا سرمایه‌گذاری منجر به کلاه‌برداری و رسوایی مالی شده، یکی از راه‌هایی که امکان این سوءاستفاده را سلب می‌کند، تشکیل تعاونی‌ها است.

خصوصاً تعاونی‌های مسکن که از اوایل انقلاب حیات دوباره یافتند و در دهه‌های 60 و 70 بسیاری از کارگران و اقشار ضعیف جامعه (از لحاظ اقتصادی) را صاحب‌خانه کرد.

کارگرانی که همیشه جزو مظلوم‌ترین اقشار بوده‌اند و درآمد آن‌ها در قیاس با کشورهای منطقه در رده پایین‌ترین درآمدها طبقه‌بندی می‌شود و طبق اعلام مرکز آمار هزینه هر خانوار چهارنفره در سال 92 برابر 1.7 میلیون تومان بوده و این در حالی است که حقوق کارگران در سال 94 هنوز از یک‌میلیون تومان فراتر نرفته است.

در این وضعیت کاملاً مشخص می‌شود که خانه‌دار شدن قشر کارگر تا چه حد دست‌نیافتنی است و به یغما بردن پس‌انداز این قشر که با زحمت برای تهیه مسکن جمع‌آوری ‌شده چه‌کار شنیعی در نوع خود است.

پرونده 19 ساله تعاونی مسکن قدس اصفهان و عدم تمکین مالک قبلی زمین برای تحویل آن به تعاونی ازجمله این پرونده‌ها است که هنوز به سرانجام نرسیده و جامعه کارگری اصفهان که بیش از 50 درصد جمعیت 4.8 میلیون نفری استان را به خود اختصاص داده متاثر کرده است.

البته در این پرونده، تعاونی یا متولیان آن مسئول مشکل به وجود آمده نبوده‌اند و همه این مشکلات از سوی مالک قبلی زمین ایجاد شده است.

از همین رو، کارگران شرکت تعاونی مسکن قدس اصفهان در سال 1375 زمینی را به متراژ 72 هزار مترمربع طی چهار قرارداد از سه مالک خریداری کرده‌اند، اما در حال حاضر و با وجود گذشت 19 سال از این موضوع هنوز زمین‌ها این کارگران به آن‌ها تحویل داده نشده است. این پرونده که همچنان سرنوشت مشخصی ندارد بارها در صدر اخبار استان قرار گرفته و همچنان کارگران این تعاونی منتظر رأی دادگاه و تحویل زمین‌های خود هستند.

* درگیر شدن بیش از 260 کارگر در این پرونده

اصغر بیات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه در سال 1375 حدود 1.5 تا 2 میلیون تومان از هر یک از این کارگران دریافت شد و زمین‌هایی بر اساس چهار قرارداد متناوب و در زمان‌های متعدد برای تحویل به این کارگران خریداری ‌شده است، اظهار کرد: این زمین 72 هزار متری برای بیش از 260 کارگر عضو شرکت تعاونی کارخانه ریسندگی و بافندگی قدس اصفهان خریداری‌ شده بود.

* دستگیری زمین‌خوار مرتبط با پرونده

وی در مورد آخرین اقدامات حقوقی انجام‌ گرفته در این رابطه تصریح کرد: شخص حقیقی و مالک قبلی زمین هم‌اکنون با حکم دادستانی دولت‌آباد به جرم زمین‌خواری دستگیر شده و سند حقوقی زمین که به نام وی بود و از تحویل آن به تعاونی خودداری می‌کرد یک‌بار توسط شعبه 4 دادگاه حقوقی استان و بار دیگر توسط دادگاه تجدید نظر باطل‌ شده است.

مدیر تعاونی مسکن قدس اصفهان با اشاره به مالکان قبلی این زمین‌ها که تربیت‌بدنی و خرده‌مالکان بوده‌اند، گفت: در سال 90 پرونده تا جایی پیش رفت که مقرر شد همه زمین‌ها تجمیع و توسط این شخص حقیقی به تعاونی مسکن قدس تحویل شود اما وی از اجرای حکم دادگاه سر باز زد و ما نیز متعاقباً اقدام به شکایت عدم تحویل و خسارت آن کردیم که منجر به صدور حکم پرداخت 10.2 میلیارد تومان خسارت و تحویل کامل زمین‌ها شد.

به گفته بیات البته معارضانی همچنان روی این زمین‌ها هستند که ادعای آن‌ها از سوی دادگاه پذیرفته ‌نشده و باید هر چه زودتر زمین را به مالک اصلی که تعاونی مسکن است تحویل دهند.

وی همچنین افزود: برای الزام به تحویل نیز دادگاه کارشناس تعیین حدود مشخص کرد و حکم تعیین حدود به دادگاه ارسال ‌شده است و پس از تأیید آن باید به سراغ دادستان محترم دولت‌آباد برویم تا فرآیند این پرونده 19 ساله به اتمام برسد.

* انتظار 30 ساله کارگران دیده شود

بیات با تأکید بر اینکه اما در حال حاضر این افراد برای زنده شدن زمین‌های خود در خیابان غرضی به قانون و مجریان قانون متوسل شده‌اند، ادامه داد: البته این کارگران طی سال‌های گذشته خسارت‌های بسیاری را تحمل کرده‌اند و حقوق این کارگران نباید حیف‌ومیل شود.

وی با اشاره به اینکه این کارگران سال‌ها است که زندگی خود را با اجاره‌نشینی و پرداخت اجاره‌های بسیار سنگین طی می‌کنند، تأکید کرد: اما دادگستری باید با صدور حکم الزام به تحویل این زمین‌ها به تمام خواسته‌های این افراد جواب بدهد و به وضعیت آن‌ها رسیدگی کند.

مدیر تعاونی مسکن قدس اصفهان در خاتمه ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر این پرونده به سرانجام برسد و عملیات ساخت‌وساز برای کارگران مالک این تعاونی آغاز شود.

۱۳۹۴/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...