نسخه چاپی

اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سال آینده

قرار است از سال آینده از خانه‌های خالی مالیات دریافت شود. این تصمیم اگرچه در سال‌های قبل نیز در قانون نظام مالیات‌های مستقیم دیده شده بود ولی با توجه به اینكه شناسایی خانه‌های خالی به راحتی امكان‌پذیر نبود، عملا این مالیات‌ها نیز محقق نمی‌شد اما در قانون جدید مالیات پیش‌بینی‌های لازم برای دریافت مالیات از این خانه‌ها شده است.

به گزارش نما، براي شناسايي خانه‌هاي خالي وزارت راه و شهرسازي موظف شد سامانه‌اي ايجاد كند كه براساس آن، املاك براساس نوع كاربري آن ثبت شوند. رهگيري املاك ثبت شده در اين سامانه پيش بيني شده و مقرر شده است اطلاعات به دست آمده از طريق اين سامانه در اختيار سازمان ماليات قرار گيرد.

محمد قاسم پناهي قائم مقام سازمان امور مالياتي در گفتگو با تابناک اقتصادی، نحوه اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي را در اصلاحيه جديد به اين ترتيب عنوان كرد: از سال دوم معادل يك دوم ماليات متعلقه از اين واحدها اخذ خواهد شد. سال سوم معادل ماليات متعلقه و سال چهارم به بعد معادل يك و نيم برابر ماليات متعلقه ماليات دريافت مي‌شود.

وی ضمن تاكيد بر تكليف وزارت راه و شهرسازي بر ايجاد اين سامانه متذكر شد: قرار است ظرف شش ماه اين سامانه از سوي وزارت راه و شهرسازي ايجاد شود.

پناهي همچنين به ماده ۵۴ قانون اشاره كرد كه نحوه اخذ ماليات بر اجاره را اصلاح مي‌كند. به گفته او در گذشته جداولي تهيه مي شد كه ماليات اجاره براساس ارزش‌هاي موجود در آن تعيين مي‌شد اما برخي براي آنكه ماليات كمتري بپردازند، سند رسمي با ارزش پايين تر تنظيم مي‌كردند.

وی توضیح داد: بنابراين حق و حقوق دولت در اين بخش تضييع مي شد از اين رو در اصلاحيه اين بند را به اين صورت اصلاح كرديم كه هرچند سند رسمي مورد پذيرش قرار مي‌گيرد اما نبايد ارزش آن از ۸۰ درصد رقمي كه سازمان ماليات در آن منطقه نرخ‌گذاري مي‌كند، كمتر باشد؛ مگر اينكه اثبات كند با ارزش كم و يا رايگان اجاره داده شده است. او افزود: با اين اصلاح از تنظيم اسناد غيرواقعي جلوگيري خواهد شد.

پیش از این، حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی ارزش خانه های خالی لوکس کشور را ۲۰ میلیارد دلار اعلام کرده بود.

۱۳۹۴/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...