نسخه چاپی

بزرگترین حامیان مالی تروریسم در دنیا

كارشناس مسائل تحریم و امور مالی اندیشكده دفاع از دموكراسی در جلسه‌ كنگره آمریكا، چهار متحد اصلی واشنگتن را بزرگترین حامیان مالی تروریسم در سراسر دنیا دانست.

به گزارش نما به نقل از فارس، «اندرو وینبرگ»، کارشناسان مسائل تحریم و منابع مالی غیرقانونی، در بنیاد دفاع از دموکراسی آمریکا (از مهم‌ترین اندیشکده‌های جنگ نرم واشنگتن) در خلال یک جلسه استماع مقابل کنگره به بررسی نقش متحدان آمریکا در خاورمیانه، از جمله قطر، کویت، ترکیه و عربستان سعودی در تأمین منابع مالی برای گروه‌های تروریستی پرداخت.

«وینبرگ» در این جلسه استماع که در مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد عنوان کرد با اینکه این کشورها در برخی متحد واشنگتن محسوب می‌شوند سیاست‌های آنها در زمینه رساندن پول به گروه‌های تروریستی مشکل‌ساز است.

این کارشناس مسائل مالی، «باج‌گیری» را یکی از منابع درآمد گروه‌های تروریستی از جمله داعش عنوان کرد و گفت که ارقام دولت آمریکا نشان می‌دهد گروه داعش طی سال 2014 بین 20 تا 45 میلیون را از این طریق کسب درآمد کرده است.

«وینبرگ» در بخش دیگر اظهاراتش، متحدان آمریکا در اروپا و خلیج فارس را بخشی از مشکلات عمده در این زمینه عنوان کرد و گفت باج‌دهی آنها به گروه‌های تروریستی در رشد خشونت آنها نقش داشته است.

وی در ادامه به گزارشی از رویترز اشاره کرد که خاطرنشان می‌کند مقامات قطری دادن رشوه به گروه‌های تروریستی برای آزادسازی گروگان‌ها را تکذیب می‌کنند، این در حالی است که منابع دیپلماتیک اظهارات دیگری مطرح می‌کنند.

وبینبرگ گفت: «گزارش‌های رسانه‌ای نشان می‌دهند که دوحه بارها یکی از کشورهایی بوده که میلیون‌ها دلار پول به گروه‌های تروریستی پرداخته کرده است.»

عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی همچنین نظام‌های قضایی آسان‌گیر کشورهای یاد شده را از دیگر عوامل اثرگذار در رشد گروه‌های تروریستی عنوان کرد. وینبرگ به یک اظهارنظر وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال گذشته اشاره کرد که نشان می‌‌دهد فردی معروف به «امیر بمب‌گذاران داعش» از یکی از واسطه‌های مالی‌اش در قطر نزدیک به 2 میلیون دلار دریافت کرده اما با هیچ اقدامی از سوی دستگاه قضایی مواجه نشده و یا تلاشی برای جلوگیری از آن صورت نداده است.

کویت، دیگر کشور متحد آمریکا، چنانکه وزارت خزانه‌داری آمریکا سال گذشته گفته در کنار قطر یکی از اصلی‌ترین کشورهایی است که از انجا کمک‌های مالی خصوصی به تروریست‌های مرتبط با القاعده در سوریه فرستاده می‌شود. دستگاه قضایی آسان‌گیر کویت هم دست‌کمی از قطر ندارد. برخی از رهبران ارشد گروه‌های تروریستی اگرچه برای مدتی بازداشت شده‌اند اما مدتی بعد به راحتی از زندان آزاد شده‌اند.

وینتبرگ در ادامه گفت: «همان‌طور که من در ژانویه سال 2014 خاطرنشان کردم امیر کویت وزیری را به عنوان وزیر دادگستری و امور اسلامی منصوب کرد که فعالیت شبکه‌های حامی گروه‌های تروریستی در سوریه را مجاز کرده بود.»

این کارشناس، سپس درباره عربستان اظهار نظر خاطرنشان کرد این کشور «مهم‌ترین منبع تأمین مالی گروه‌های تروریست سنی در سرتاسر جهان است.

وی درباره ترکیه هم گفت رجب طیب اردوغان به دلیل عجله‌ای که برای تضعیف حکومت بشار اسد داشت به طرز خطرناکی مرزهایش را برای انتقال پول، سلاح، مهمات برای عناصر القاعده و داعش در سوریه باز کرد: «سال گذشته، فروش نفت، بزرگترین منبع درآمد داعش شد و قاچاق از طریق ترکیه ظاهرا یکی از مقاصد اصلی برای انتقال این مواد و عتیقه‌جات دزدی شد.»

۱۳۹۴/۸/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...