نسخه چاپی

عربستان به ۵ كشور تجزیه خواهد شد

مدیر خبرگزاری النخیل عراق با بیان اینكه ریاض جرأت اعدام آیت الله شیخ «نمر النمر» را ندارد اعلام كرد كه عربستان سعودی در نهایت به پنج كشور تجزیه خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از مهر، مقامات ریاض که پیش از این با فشار بر شرکت‌های ماهوار‌ه‌ای «عرب‌ ست» و «نایل ست» پخش شبکه ایرانی «العالم» از آنها را متوقف کرده بودند، به منظور متوقف ساختن فعالیت شبکه خبری «المیادین» روند فشار آوردن به مقامات لبنان را آغاز کردند. در همین رابطه شرکت ماهواره‌ای عرب ست به منظور متوقف ساختن فعالیت شبکه خبری المیادین در لبنان، مقامات بیروت را به فسخ قرار داد دوجانبه و انتقال ایستگاه پخش این شرکت از منطقه «جوره البلوط» به اردن تهدید کرد.

شرکت ماهواره‌ای عرب ست تا کنون چند نامه به وزارت مخابرات لبنان ارسال کرده و اتخاذ تدابیر مناسب برای مجازات شبکه المیادین به خاطر انتقاد از کشورهای عربی را خواستار شده است. ناظران سیاسی معتقدند که فشار شرکت عرب ست به خاطر رویکرد روشنگرانه المیادین در رسوا سازی سیاست‌های ریاض صورت می‌گیرد. خبرنگار مهر در این زمینه گفتگویی را با «محمد علی حکیم» مدیر خبرگزاری النخیل عراق انجام داده است که مشروح آن به شرح زیر است:

به نظر شما چرا عربستان سعودی به دنبال توقف پخش برنامه های شبکه المیادین است؟

عربستان در باتلاقی گیر کرده است که می خواهد تمامی رسانه های میانه رو را ببندد زیرا اکثر رسانه های سعودی همچون العربیه، اسکای نیوز، عربیه الحدث و ... حقیقت را بیان نمی کنند اما شبکه المیادین صدای حقیقت است و لذا سعودی ها آن را برنمی تابند و می خواهند به هر شکل ممکن آن را خاموش کنند.

من معتقدم عربستان سعودی می خواهد افکار پلید و اهداف صهیونیستی خود را به هر طریق ممکن در منطقه اجرایی کند. در جنگ سوریه و عراق همانطور که «عمران الزعبی» وزیر اطلاع رسانی سوریه اعلام کرد ۷۰ درصد این جنگ رسانه ای است و ۳۰ درصد اقتصادی و ۳۰ درصد امنیتی است و من اعلام می کنم که شاید بیشتر بلکه ۸۰ درصد جنگ رسانه ای است. به عنوان مثال شبکه های عربی از گروه تروریستی داعش حمایت می کنند و آن را موجه جلوه می دهند در صورتی که کسانی که در برابر داعش ایستاده اند تروریست قلمداد می شوند.

المیادین حقیقت را بیان و اعلام کرد که برخی رسانه ها دلاری هستند و افکار پلید برخی کشورهای عربی را تبلیغ می کنند لذا عربستان در حال حاضر به دنبال خاموش کردن این رسانه عربی و گویای حقیقت است.

با توجه به اینکه آزادی بیان از استانداردهای اعلامی غرب است ما شاهد واکنش کشورهای غربی به اقدام عربستان سعودی در قطع پخش برنامه های شبکه المیادین نیستیم در این باره چه نظری دارید؟

عربستان اکثر مقامات خارجی و داخلی را با پول خریده است، کشورهای غربی در برابر جنایات تروریست ها در سوریه، عراق و یمن سکوت کرده اند حال در برابر متوقف شدن پخش برنامه های شبکه المیادین توسط عربستان سعودی واکنش نشان دهند؟ پس ما امیدوار نیستیم که این کشورها که حامی رژیم صهیونیستی هستند در این زمینه واکنشی نشان دهند.

المیادین حرفه ای عمل می کند و توانسته بیننده های بسیاری در جهان عرب داشته باشد و همین امر باعث کاهش مخاطبان شبکه هایی همچون الجزیره و العربیه شد، المیادین صدای مقاومت و افشاگر جنایات صهیونیست ها در فلسطین است در صورتی که شبکه هایی همچون العربیه و الجزیره صدای استکبار و صهیونیسم هستند. من معتقدم بسته شدن المیادین توسط خود سعودی ها انجام نشده است بلکه رژیم صهیونیستی در ورای آن قرار دارد.

* چند سالی است که شاهد روند عادی سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی هستیم نمونه اخیر آن قطعنامه ای در موافقت با عضویت اسرائیل در یک کمیته سازمان ملل بود و امارات رای مثبت به این موضوع داد، هدف از این روند عادی سازی چیست و آیا ملت های عربی این روند عادی سازی را برمی تابد؟

ما باید میان ملت های عربی و حکومت های عربی تفاوت قائل شویم، اکثر حکومت های عربی زیر ستم حکام خود هستند در عربستان ما ۴ میلیون شیعه داریم همه این افراد تحت ظلم و ستم حکام سعودی قرار دارند. در مصر همچنین و در قطر و عربستان نیز وضع به همین گونه است. اگر نظر ملت های عربی درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را بپرسیم ۸۰ درصد آنها با این موضوع مخالف هستند. کشورهای مثل قطر، عربستان و ... خود را به اسرائیل فروخته اند. ما شاهد برپایی تظاهرات روز قدس در کشورهای عربی هستیم پس نمی توان گفت ملت های عربی همچون حکومت های خود می اندیشند.

* ثباتی که در حال حاضر در عربستان سعودی وجود دارد ناشی از سرکوب است و با توجه به اختلافاتی که در ساختار قدرت این کشور وجود دارد جدی است فکر می کنید تا چه زمانی این ثبات وجود خواهد داشت؟

عربستان در حال حاضر در باتلاقی گرفتار شده است که به سختی می خواهد خود را نجات دهد، این کشور در ابتدا سوریه و سپس یمن و در حال حاضر قضیه شیخ نمر النمر را مطرح کرده است. عربستان به دنبال باز کردن پرونده های جدید علیه محور مقاومت است تا مشکلات داخلی خود را به بیرون صادر کند. در صورتی که عربستان در حال حاضر مشکلات داخلی اش همچون آتش زیر خاکستر است و اگر شعله ور شود نابودکننده خواهد بود. ما باید قبول کنیم آمریکا موافق فروپاشی نظام عربستان سعودی نیست اما اکنون اختلافات میان محمد بن نایف و محمد بن سلمان خیلی شدت گرفته است زیرا سلمان بن عبدالعزیز وقتی حکومت را به دست گرفت اکثر سیاستمداران و شاهزادگان سعودی را کنار گذاشت و محمد بن سلمان پسر خود را که کسی نمی شناخت ولیعهد کرد و آخرین اخبار حاکی از آن است که پادشاه سعودی قصد دارد پسر خود را جانشین خود کند. عربستان از دموکراسی در سوریه، یمن و عراق سخن می گوید من به عنوان یک شهروند عراقی می گویم مشکلی ندارم و استقبال می کنم اما این سوال را مطرح می کنم از سعودی ها که چه دموکراسی را به همراه دارید اگر منظورتان از دموکراسی دیکتاتوری خودتان است که این دموکراسی نامیده نمی شود. ما در عراق بعد از سال ۲۰۰۳ و سقوط رژیم صدام ۱۶ رفراندوم و انتخابات داشتیم، همینطور در سوریه و لبنان اما در عربستان ما اصلا شاهد برگزاری انتخابات نبوده ایم. من بر این باورم فروپاشی آل سعود نزدیک است و عربستان به پنچ کشور تقسیم خواهد شد حتی شیعیان عربستان می توانند رها شوند و از دیکتاتوری و ظلم آل سعود خلاص شوند.

* شما فکر می کنید عربستان سعودی آیت الله شیخ نمر النمر را اعدام خواهد کرد؟

من فکر می کنم با اعدام شیخ نمر النمر نه تنها حکومت آل سعود بلکه اغلب حکومت های دیکتاتوری در حاشیه خلیج فارس از هم فروخواهد پاشید. گمان نمی کنم عربستان سعودی دست به چنین حماقت بچه گانه ای بزند. اعدام شیخ نمر النمر فروپاشی آل سعود را سرعت خواهد بخشید. در حال حاضر در کاخ پادشاهی عربستان به حدی اختلافات داخلی بسیار است که فروپاشی آل سعود را ممکن می سازد اما آمریکا به هیچ وجه نمی خواهد این اتفاق رخ دهد زیرا ریاض مجری سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه است.

۱۳۹۴/۸/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...