نسخه چاپی

یارانه نقدی برخی كارگران ساختمانی هم قطع شد

دبیركل كانون عالی انجمن‌های صنفی كارگران ایران اعلام كرد: یارانه نقدی برخی كارگران ساختمانی هم قطع شده است.

به گزارش نما، غلامرضا عباسی دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با بیان اینکه متاسفانه تاکنون یارانه برخی گروه های کم درآمد مانند کارگران ساختمانی نیز در مواردی قطع شده است، گفت: در یک مورد دلیل این بود که پدر خانواده که کارگر ساختمانی بوده دارای دو فرزند پسر بوده که به دلیل ناتوانی در تامین هزینه ها در یک منزل سکونت داشتند، ولی یارانه پدر خانواده به دلیل اینکه دو فرزندش دارای خودرو بوده اند حذف شده، در حالی که اگر این گروه ها توان و درآمد کافی داشتند، دستکم می توانستند به صورت جداگانه زندگی کنند نه اینکه برای تامین مخارج و کاهش هزینه ها، مجبور باشند ۳ خانوار در یک منزل سکونت کنند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: پیش آمدن اینگونه مسائل و حذف یارانه برخی کارگران این نگرانی را به وجود آورده که در ماه‌های آینده یارانه برخی گروه های دیگر نیز حذف شود، در حالی که بیشتر کارگران از اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه هستند و قبل از آنها بسیاری هستند که درآمدهای بسیار بالا دارند و باید یارانه آنها قطع شود.

عباسی خاطرنشان کرد: حالا هم اگر قرار است دولت بنا به گفته وزیر کار به صورت آرام و آهسته یارانه ها را قطع کند، بهتر است به یکباره این کار را انجام دهد تا بیشتر از این گروه های کارگری و کم درآمد دچار استرس و نگرانی نشوند و خیال همه را راحت کنند.

این مقام مسئول کارگری کشور افزود: در غیر این صورت برای جلوگیری از حذف اشتباهی یارانه اقشار کم درآمد و کارگری فکری اساسی شود و ما در نشست‌هایی که با معاون رفاه وزیر کار خواهیم داشت، این مسائل را مطرح و پیگیری خواهیم کرد.

هرچند وزارت کار سامانه ای را هم به منظور ثبت اعتراض حذف شدگان از دریاقت یارانه نقدی پیش بینی کرده اما برخی می گویند وقتی یارانه آنها حذف شود، دیگر امکان برگشت آن بسیار ضعیف است، حتی اگر این کار به اشتباه صورت گرفته باشد و اعتراض آنها نیز وارد باشد.

علی ربیعی وزیر کار در تازه ترین گزارش خود از روند حذف یارانه بگیران گفته است: حذف بخشی از یارانه بگیرها را آرام و به موقع انجام می دهیم و هر ماه از یارانه بگیرها کاسته می شود.

وی با بیان اینکه هر ماه سبدی آورده می شود که از داخل آن با حضور کارشناسان عده ای که مستحق حذف هستند استخراج می شوند، تصریح کرده است: سبدی که این ماه آورده شده، نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر است که باید افرادی که مستحق گرفتن یارانه نیستند، از میان آنها حذف شوند.

در همین حال، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت چندی قبل با اعلام این مطلب درباره پرداخت یکسان یارانه به همه گروه ها گفته است: پُردرآمدها در کنار نیازمندان یارانه بگیرند، گواراتر از این است که یارانه نیازمندان حذف شود!

براساس اعلام مسئولان دولتی، تاکنون یارانه نقدی نزدیک به ۳ میلیون نفر (اقشار مرفه) قطع شده است.

از احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی سئوال شد که آیا تا پایان سال ۳ میلیون نفر دیگر از دریافت یارانه نقدی حذف می‌شوند؟ که وی در پاسخ گفته است: این موضوع در بودجه آمده و کار بسیار سختی است ولی به نحوی در حال اجرای این تکلیف هستیم که حقوق افراد تضییع نشود.

میدری در پاسخ به این پرسش که منابع آزاد شده از محل حذف یارانه نقدی ۳ میلیون ایرانی در کدام بخش‌ها هزینه خواهد شد؟ اظهارداشته است: تاکنون منابع زیادی آزاد نشده ولی قرار بوده است این منابع به کسری بودجه دولت کمک کند.

اعتبار آزادشده از محل حذف یارانه نقدی ۳ میلیون ایرانی ماهانه ۱۳۶ میلیارد و ۵۰۰ تومان و در سال یکهزار و ۶۳۸ میلیارد تومان می‌شود.

در همین حال، با حذف ۶ میلیون ایرانی از لیست یارانه بگیران تا پایان امسال، دولت درآمدی بالغ بر بیش از ۲۷۳ میلیارد تومان به صورت ماهیانه و بیش از ۳ هزار و ۲۷۶ میلیارد تومان در سال کسب خواهد کرد.

۱۳۹۴/۹/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...